۸ نماینده فعال مجلس در جریان رأی اعتماد به وزرا /قاضی‌پور همچنان پرسروصدا و پرحاشیه /جدال پینگ پنگی آقای اصلاح‌طلب با رئیس مجلس /پایداری‌ها با یک نماینده میدان‌داری کردند

    کد خبر :87329

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم فرصتی دیگر برای نمایندگان مجلس بود تا ظرفیت نمایندگی خود را به نمایش بگذارند.

«اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم» دستور کاری بود که 5 روز از جلسات علنی مجلس را به خود اختصاص داد تا نمایندگان با حرف های پشت تریبونی، رایزنی های بین فراکسیونی و لابی های درگوشی، برای تصمیم به نتیجه نهایی برسند. اما در میان تمام اظهار نظرهای منفی و مثبت و تذکرهای پی در پی، برخی از نمایندگان بیش از دیگران، فعال بودند و این فعالیت شان تنها به گفت و شنود بین نمایندگان محدود نمی شد و تریبون مجلس نیز فرصتی بود که آنها از خود دریغ نکردند.

 

از میان چهره های اصلاح طلب، مصطفی کواکبیان و محمدرضا رحیمی به دلیل تذکرهای متعدد و از سوی دیگر جواد ابطحی و مجتبی ذوالنوری به عنوان چهره های شناخته شده نزدیک به طیف جبهه پایداری در جایگاه نمایندگان فعال جلسه‌‌های بررسی رای اعتماد جای گرفتند.

از میان چهره های اصولگرا نیز می توان به نادر قاضی پور مرد همیشه در صحنه، جهانبخش محبی نیا با تذکرهای خاصش، پورمختار نماینده مخالف دولت و عضو فراکسیون ولایی و همچنین بائوج لاهوتی از فراکسیون مستقلین اشاره کرد.

1-مصطفی کواکبیان:

چهره اصلاح طلب مجلس که حضورش را در مجلس دهم، مدیون لیست امید است. او پیش از مجلس دهم که از جایگاه نماینده مردم تهران بر کرسی پارلمان تکیه زد، در مجلس هشتم هم به عنوان وکیل مردم سمنان در مجلس شناخته می‌شد. کواکبیان خارج از فضای مجلس نیز سمت هایی همچون دبیرکل حزب مردم سالاری و مدیرمسئول روزنامه ای با همین نام را برعهده دارد. او در دو انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و 96 وارد گود رقابت شد اما هر دو بار با تابلو ورود ممنوع شورای نگهبان مواجه شد و صلاحیتش تأیید نشد.در فضای مجلس نیز شوخی و کنایه‌های پینگ پنگی او و لاریجانی روالی معمول است و معمولا رئیس مجلس او را به عنوان«آقای پروفسور» مورد خطاب قرار می‌دهد.

2-مجتبی ذوالنوری:

از چهره های نزدیک به جبهه پایداری که این روزها با تأکید بسیاری خود را جدا از این جبهه معرفی می‌کند، او اکنون نیز در کنار نمایندگان ولایی مجلس دهم جای گرفته است. او با علی لاریجانی از یک حوزه انتخابیه مشترک یعنی قم راهی مجلس شده است. هر چند در انتخابات مجلس نهم، نتوانست رای کافی را به دست بیاورد و از مجلس جا ماند اما سرانجام در مجلس دهم، با وجود حضور رقیب قدری به نام علی لاریجانی، توانست، سمت نمایندگی مجلس را به دست بیاورد.

3-جهانبخش محبی نیا:

از مجلس پنجم تا مجلس دهم را در مجلس گذارنده و تنها در دوره نهم از حضور در مجلس باز مانده است. این چهره اصولگرا چندسالی در ادوار مجلس هفتم و هشتم به عنوان یکی از دبیران هیئت رئیسه جای گرفت و بیشتر هم کمیسیون های اقتصادی را برای حضور انتخاب می کند. او به دلیل رشته تحصیلیش یعنی دکترای علوم سیاسی تخصص بسیاری در بیان تذکرهای سیاسی و آیین نامه‌ای با دقت خاص خودش دارد.

4-نادر قاضی پور:

نماینده مردم ارومیه که به خاطر کتک‌کاری‌های مجلسی اش شناخته شده است. همیشه حضور او در انتخابات مجلس با حاشیه‌ای همراه بود، از مجلس هفتم، هشتم و نهم گرفته که در آخرین لحظه تأیید صلاحیتش را گرفت تا مجلس دهم و انتشار فیلمی قدیمی از صحبت‌های عجیب او در مورد حضور زنان. کتک کاری با خبرنگار روزنامه ایران و گفتن این جمله که «شیخ قد‌رت‌الله علیخانی یک نماینده قزوینی است و د‌ر مجلس همه از او می‌ترسند‌.» هم بخشی از حاشیه‌های خاص این آقای اصولگرا حساب می‌شود.

5-مهرداد بائوج لاهوتی:

نماینده مردم لنگرود و عضو فراکسیون مستقلین مجلس است. پیگیری دغدغه چایکارهای شمال یکی از مهم‌ترین ویژگی های شخصیتی این نماینده است تا جایی که در روز بررسی رای اعتماد هم در مخالفت با محمود حجتی وزیر کشاورزی صحبت کرد.

6-محمدعلی پورمختار:

چهره شاخص فراکسیون ولایی که در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم حضور دارد و پیش از این نیز رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس نهم بوده است. او پیش از حضورش در مجلس به عنوان یک چهره سپاهی در همدان شناخته می‌شد. اظهار نظرهای تند و تیزش نسبت به جهرمی و ظریف در جلسه بررسی رأی اعتماد موجب حاشیه‌سازی شد.

7-محمد جواد ابطحی:

چهره شناخته شده جبهه پایداری در مجلس دهم است. او از مجلس هشتم بر صندلی سبز خانه ملت تکیه زد و با یک دوره غیبت، مجددا در دوره دهم به مجلس بازگشت. او حافظه خوبی برای گفتن خاطراتی از چهره های سیاسی قبل و بعد از انقلاب دارد، مانند روزی که خاطره ای از رئیس صدا و سیمای شاه را بازگو کرد. البته بیشتر از این خاطرات برای طعنه زدن به دولت و وزرایش بهره می برد.

8-محمدرضا رحیمی:

یکی از اعضای فراکسیون امید است که در مراسم تحلیف به دلیل حضورش در سلفی نمایندگان با موگرینی، بسیار شناخته شد. او در جریان رای اعتماد به وزرا هم چهره ای فعال بود.

منبع:نامه نیوز

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید