رسمیت دادن به ورود افراد غیرمتخصص در آزمایشگاه‌ها/ با متخلفان برخورد نمی‌کنند

    کد خبر :87257

رئیس و دبیر هیات مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور با بیان اینکه با اجرای دوره تکمیلی کلینیکال پاتولوژی به ورود افراد غیرمرتبط در آزمایشگاه رسمیت داده می‌شود، گفت: این در حالی است که براساس قانون باید عذر افراد غیرمرتبط از آزمایشگاه را بخواهیم، اما متاسفانه در حال حاضر قانون اجرا نشده و با متخلفان هم برخوردی صورت نمی‌گیرد.

به گزارش  ایلنا، دکترای حرفه‌ای رشته علوم آزمایشگاهی در سال ۷۲ حذف و از آن موقع تاکنون افرادی که در این رشته تحصیل کرده‌اند، باید به صورت تک رشته‌ای ادامه تحصیل دهند. در حال حاضر نیز کشور با کمبود بیش از ۲۵۰۰ مسول فنی مواجه است و هر پاتولوژیست در چندین آزمایشگاه مسولیت دارد.

اخیرا وزارت بهداشت برای حل مشکل کمبود مسئول فنی، دوره‌ای به نام دوره تکمیلی کلینیکال پاتولوژی راه‌اندازی کرده تا افرادی که به صورت تک رشته‌ای پی اچ دی دریافت کرده‌اند با طی یک دوره ۱۸ ماهه سایر دروس علوم آزمایشگاهی را فراگرفته و بتوانند مسئولیت فنی آزمایشگاه را برعهده بگیرند، البته براساس این طرح نیز رشته‌های غیرمرتبط مانند شیمی، زیست و … نیز می‌توانند در این دوره ادامه تحصیل داده و مسئول فنی آزمایشگاه شوند.

حبیب‌الله فاضلیان رئیس و دبیر هیات مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور درباره محاسن و مضرات این طرح با بیان اینکه جامعه علوم آزمایشگاهی با کلیت این طرح مخالفتی ندارد، اظهار کرد: ما درصدد لغو و ملغی این طرح نیستیم، اما معتقدیم این طرح ناقص است و اگر بخواهد جایگزین کل راهکارهای ادامه تحصیل در حوزه علوم آزمایشگاهی شود، قطعا مشکل‌ساز بوده و راه‌حل منطقی نیست.

او با ذکر این مثال که تصور کنید یک اتوبان مدتی مسدود شده و عده‌ای مجبور می‌شوند برای رسیدن به مقصد از راه‌های جانبی و بیراهه‌ها ادامه مسیر دهند، حال یک جاده برای این بیراهه‌ها احداث می‌شود در حالی‌که اتوبان اصلی نادیده گرفته می‌شود، ادامه داد: این طرح نیز همانند این مثال است اگر کسانی که تک‌رشته‌ای خوانده‌اند، در زمان ادامه تحصیل‌شان دکترای علوم رشته‌ای مبسوط بود قطعا در تک رشته‌ای ادامه تحصیل نمی‌دادند، آنها به دلیل مسدود شدن دکترای علوم آزمایشگاهی ناگزیر به ادامه تحصیل در تک رشته شده‌اند.

رئیس و دبیر هیات مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور تصریح کرد: این طرح اشتباه است و ما با آن مخالفیم، چرا که این طرح دو اشکال عمده دارد. اول اینکه این طرح نه تنها اجازه ورود به تک‌رشته‌ای‌ها را می‌دهد، بلکه موجب می‌شود رشته‌هایی که از ابتدا برای آزمایشگاهی هم نبودند و حتی کارشناسی آن‌ها مرتبط با آزمایشگاه نیست؛ بتوانند در این طرح ادامه تحصیل دهند و ما به این افراد غیرمرتبط می‌گوییم.

فاضلیان با بیان اینکه افراد غیرمرتبط برای درآمدزایی و سودجویی بیشتر وارد این طرح می‌شوند، خاطرنشان کرد: معتقدیم این طرح باید به گونه‌ای باشد که ادامه تحصیل را برای افرادی که پایه آزمایشگاهی دارند، ایجاد کند متاسفانه این افراد غیر مرتبط نمی‌توانند در یک زمان موقت و یک دوره کوتاه علوم آزمایشگاه را فراگیرند.

او تاکید کرد: متاسفانه براساس این طرح هر کسی که در آزمون شرکت کرده و بتواند نمره قبولی را بیاورد، صلاحیت ادامه تحصیل در این رشته را دارند در حالی که به عقیده ما کسانی صلاحیت ادامه تحصیل دارند که کار عملی در این رشته داشته باشند نه اینکه فقط بخواهند با چند تست صلاحیت ادامه تحصیل پیدا کنند.

رئیس و دبیر هیات مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور با بیان اینکه بزرگترین ایراد این طرح اجازه ورود به همه رشته‌ها برای ادامه تحصیل در این رشته است، گفت: معتقدیم باید این ایراد حذف شود تا آزمایشگاه، آزمایشگاه بماند در غیراینصورت آزمایشگاه به محلی برای بیزینس و تجارت تبدیل می‌شود در حالی‌که ما در آزمایشگاه با جان مردم در ارتباط هستیم و کیفیت خدمات آزمایشگاهی باید در نظر گرفته شود.

فاضلیان با بیان اینکه متاسفانه نگاه اقتصادی در این طرح وجود دارد، گفت: پیشنهاد ما این است که دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی دوباره بازگشایی شود تا افرادی که کارشناسی علوم آزمایشگاهی خوانده‌اند بتوانند در دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی نیز ادامه تحصیل دهند و سپس از افرادی که دکترای علوم آزمایشگاهی خوانده‌اند و همچنین افراد مرتبط با علوم آزمایشگاهی در این طرح استفاده کنند و البته از ورود افراد غیرمرتبط نیز جلوگیری شود و این دو باید همزمان با هم انجام شود.

او گفت: متاسفانه در حال حاضر تا مقطع کارشناسی همه رشته‌های زیرمجموعه علوم آزمایشگاهی همه دروس را می‌خوانند اما اگر بخواهند در دوره پی‌اچ‌دی ادامه تحصیل دهند فقط می‌توانند در یک تک رشته مانند هماتو، انگل و … ادامه تحصیل دهند و دوباره برای تخصص علوم آزمایشگاهی باید همه این رشته‌ها را با هم بخواند مسلما کسی که چندین سال در یک تک رشته ادامه تحصیل داده قطعا اطلاعاتش درباره دیگر رشته‌ها در همان حد کارشناسی است و نمی‌تواند با گذراندن یک دوره کوتاه مدت متخصص همه رشته‌ها شود.

رئیس و دبیر هیات مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور با تاکید براینکه آزمایشگاه نقش پراهمیتی در پروسه درمان یک فرد دارد، تصریح کرد: این رشته حساسیت بالایی دارد و بی‌شک غیر از یک آزمایشگاهی و یا یک پزشک متوجه این حساسیت نیست. از همین‌رو باید فردی که در آزمایشگاه فعالیت می‌کند باید در این رشته تحصیل کرده و فعالیت‌های عملی نیز داشته باشد و نمی‌توان با صرف آموختن صورت ظاهر کار فردی را آزمایشگاهی کرد.

فاضلیان تصریح کرد: معتقدم در حال حاضر ما در کشور ارائه‌دهنده بالاترین خدمات آزمایشگاهی هستیم و اگر گاهی اوقات اشتباهاتی در این حوزه رخ می‌دهد به دلیل عدم استفاده برخی از آزمایشگاه‌ها از پرسنل فنی‌ای است که در این زمینه مهارت‌های لازم را دارند و برای کم شدن هزینه‌های آزمایشگاه از افراد غیرمرتبط و غیرآزمایشگاهی با حقوق پایین استفاده می‌کنند.

او تاکید کرد: با اجرای این طرح نیز به ورود افراد غیرمرتبط در آزمایشگاه رسمیت داده می‌شود. ما باید براساس قانون عذر افراد غیرمرتبط از آزمایشگاه را بخواهیم براساس این قانون در پست علوم‌ آزمایشگاهی رشته‌های غیرعلوم آزمایشگاهی نباید به کار گرفته شوند، اما متاسفانه در حال حاضر قانون اجرا نشده و با متخلفان نیز برخوردی صورت نمی‌گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید