در بازدید از عرفات و روند فعالیت‌ها در ایام تشریق مطرح شد

وجود بیش از دو هزار نفر حاجی بالای ۸۰ سال

    کد خبر :86953

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به ایام تشریق و عرفات به زائران ایرانی توصیه کرد تا با توجه به گرمی هوا کمتر از چادرهای خود خارج شوند و از رفتن به بالای جبل الرحمه پرهیز کنند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر امروز در حاشیه بازدید از روند آماده سازی چادرها و اماکن محل استقرار زائران ایرانی در ایام تشریق اظهار کرد: امکانات فراهم شده در سرزمین عرفات نسبت به سالهای گذشته متفاوت و مطلوب است؛ عرفات اوج حج است و تسهیلاتی فراهم شده تا زائر بتواند از طریق عبادت بیشترین بهره را از حضور در این سرزمین مقدس ببرد.

وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته بارندگی و طوفان در این سرزمین مشکلاتی را ایجاد می‌کرد، افزود: با طرح پیاده شده امیدواریم شاهد اینگونه مشکلات نباشیم؛ چادرهای جدید نسوز و دارای ارتفاع بلند است و از ورد هوای گرم جلوگیری می‌کند؛ ضمناً کولرهای گازی پر قدرت نصب شده در چادرها هم می‌تواند فضای مناسبی را ایجاد کند تا زائران در کنار هم دعای عرفه را زمزمه و ازمراسمهایی که برگزارمی‌شود بیشتر بهره‌برداری کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان طرحهای در حال اجرا در عربستان از قبیل مونو ریل، توسعه حرم و موارد مشابه دیگر تصریح کرد: این گونه تحولات ایجاب می‌کند که براساس تجربیات گذشته عمل نکنیم و کارگزاران حج ازطریق آموزش با برنامه‌ها و طرحهای جدید عربستان آشنا شوند تا در حوزه حج و ایام تشریق مدیریت قوی‌تری را شاهد باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر افزود: مکان مناسبی برای استقرار زائران ایرانی در مشعر فراهم شده و در منا هم کولرهای سلولزی در چادرهای حجاج کشورمان نصب شده است تا زائر راحت‌تر باشد؛ در ضمن برای ارائه خدمات درمانی درمانگاه و کادر پزشکی پیش‌بینیهایی شده و تعداد سرویسهای بهداشتی نیز افزایش یافته است.

وی از تلاش بی وقفه و جدی چند ماه اخیر کارگزاران حج و دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان برای فراهم کردن تسهیلات و امکانات مناسب در ایام تشریق و کاهش هزینه‌ها در مقایسه با سایر کشورها تقدیر کرد و گفت: با همکاری وزارت حج عربستان و موسسسه مطوفین امیدواریم حج بهتری را برای زائران رقم بزنیم و حجاج با سهولت بیشتری به وظایف عبادی خود عمل کنند.

سرپرست حجاج ایرانی خطاب به زائران ایرانی گفت: روز عرفه و صحرای عرفات بهترین زمان و مکان برای عبادت است و در روایت داریم که امام زمان (عج) در این سرزمین در کنار حجاج حضور دارند و این بهترین فرصت برای دعا است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر به زائران ایرانی توصیه کرد تا با توجه به گرمی هوا کمتر از چادرهای خود خارج شوند و از رفتن به بالای جبل الرحمه پرهیز کنند .

وی با اشاره به اینکه بیش از دوهزار نفر از زائران ایرانی بیش از 80 سال دارند و باید بیشتر مراقبت شوند، اظهار کرد: شدت گرمای هوا ممکن است موجب بروز برخی بیماریهای نهفته در زائران شود بنابراین حجاج با توجه به خدمات فراهم شده تلاش کنند از لحظه لحظه حضور در سرزمین استفغار و دعا بهره ببرند.

سرپرست حجاج ایرانی تاکید کرد: با وجودی که خیلیها تصور می‌کردند امسال نمی‌توانند در حج حضور یابند اما در حال جاضر در مسجد الحرام و مسجد النبی بدون مشکل خاصی در حال عبادت و زیارتند و امیدواریم حضور زائران در عرفات ، مشعر و منا نیز به خوبی انجام شود.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در پایان این بازدید با توجه به فضای فراهم شده در عرفات، مشعر و منا در برخی موارد توصیه‌هایی به مسئولان مربوطه ارائه کرد و گفت: زائر باید در فضایی آرام ایام تشریق را بگذراند و کارگزاران حج نیز تلاش کنند که از دغدغه‌های حجاج در این ایام بویژه در روزعید قربان کاسته شود.

عملیات انتقال و اسکان 86 هزار 500 زائر ایرانی از عصر روز هشتم ذی الحجه به سرزمین عرفات آغاز می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید