با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های لیزر صورت گرفت؛

ایجاد آزمایشگاه پلاسما در پژوهش‌سرای دانش‌آموزی متقین برازجان

    کد خبر :86902

آزمایشگاه پلاسما با هدف تربیت هر چه‌بهتر نیروهای متخصص در زمینه‌های کاربردی فناوری پلاسما در پژوهش‌سرای دانش‌آموز متقین برازجان طراحی و افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، نخستین آزمایشگاه پلاسما در پژوهش‌سرای دانش‌آموزی متقین برازجان در سه فاز “طراحی مفهومی، اولیه و طراحی دقیق” برنامه‌ریزی‌شده است. این آزمایشگاه با هدف تربیت هر چه‌بهتر نیروهای متخصص در زمینه‌های کاربردی فناوری پلاسما طراحی‌ شده است و با توجه به کاربرد روزافزون فناوری پلاسما در صنایع الکترونیک، هوافضا، متالوژی، محیط‌زیست، نساجی، پزشکی و صنعت نفت و پتروشیمی، قابلیت‌های آموزشی این محصول بسیار جالب‌توجه است.

با توجه به پیچیدگی‌های تئوری در طراحی این آزمایشگاه، ابتدا هسته اصلی تمامی دستگاه‌ها با توجه به مفاهیم فیزیکی مرتبط و کاملاً تئوری طراحی شد و بعد از آزمون‌وخطاهای متعدد درنهایت کارکرد مناسب حاصل شد.

بر اساس این گزارش، ازآنجا که آشنایی علمی دانشجویان و دانش‌آموزان با مفاهیم این حوزه نیاز به بهره‌گیری از امکانات مناسب دارد، به همین منظور آزمایشگاه پلاسما با هدف تربیت هر چه‌بهتر نیروهای متخصص در زمینه‌های کاربردی فناوری پلاسما طراحی‌شده است و ابعاد و اندازه‌های حاصل از این سعی و خطا، تا فاز طراحی دقیق دائماً به‌روزرسانی می‌شود.

محصول آزمایشگاه پلاسما حاوی مجموعه هفت آزمایش بر پایه فیزیک پلاسما است که جهت تجهیز آزمایشگاه‌های پلاسما و مراکز آموزشی- تحقیقاتی به کار می‌رود.

دستگاه‌های حلقه‌ای شدن پلاسما، فنر پلاسما، موتور فارادی، تولید پلاسمای سرد (استریل کردن سطوح با پلاسما)، نمایشگر پدیده‌های سریع در پلاسما، پرواز کرونایی و دستگاه تولید ازن در این محصول آزمایشی قرار گرفته‌اند. این محصول در دو میز مستقل با پنل فرمان مرکزی برای هر میز طراحی‌شده است.

آموزش مفاهیم مرتبط با پلاسما در شرایط کاملاً ایمن و با جزییات کافی هدف اصلی ساخت این پروژه است که به دلیل وجود سیستم‌های ولتاژ بالا و تجهیزات خلأ که در صورت کاربردی نادرست، دارای خطرات بالقوه هستند؛ طراحی این محصول نیازمند رعایت استانداردهای مرتبط با آن‌هاست.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، با پایان ساخت مجموعه آزمایشگاه پلاسما و پس از انجام تست‌های عملکردی و ایمنی، با هماهنگی‌های صورت گرفته با پژوهش‌سرای متقین برازجان دستگاه به مقصد برازجان ارسال شد. همزمان با تحویل دستگاه، راه‌اندازی و آموزش کاربری دستگاه در محل پژوهش سرا انجام گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید