پارادوکس اقتصاد مقاومتی در گفتمان و عمل مدعیان

    کد خبر :86751

با وجود تمام تأکیدات بر حمایت از تولیدکننده داخلی و تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی همچنان سطح شهر پر از تبلیغات برندهای خارجی است.

به گزارش  تسنیم، اهمیت موضوع اقتصاد در یک دهه قبل تا اندازه‌ای بوده است که رهبری در نامگذاری سالها، غالباً از واژه های اقتصاد، تولید، اشتغال و … استفاده کرده است. در این سالها مدعیان و طرفداران گفتمان اقتصاد مقاومتی هزینه‌های بسیار بالایی را صرف همایش‌ها، کنفرانس‌ها و … آن هم در راستای گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی انجام داده اند. اما وقتی عملکرد واقعی بخش ها را در اقتصاد مقاومتی بررسی می‌کنیم شاهد عملکردی شعار محور و نه عملگرا بوده ایم. نمونه بسیار بارز این پارادوکس، عملکرد شهرداری ها در عمل به اقتصادمقاومتی در شعار و عمل بوده است. همانطور که در سالیان اخیر نیز شاهد بوده ایم، هرساله بعد از تحویل سال و مشخص شدن نام سال جدید، هزینه های بسیاری صرف ساخت بیلبرد، تابلو و … با نام سال جدید شده است که در غالب بودجه های فرهنگی و تبلیغاتی هزینه های بسیاری صرف این کار می شود.

اما وقتی عملکرد سالانه شهرداری ها را در فروش جایگاه های تبلیغاتی سطح شهر و حتی در مترو و اتوبوس های شهری می بینیم، واقعیت و عمل به اقتصاد مقاومتی به گونه ای دیگر بوده است. نمونه بارز و بسیار پررنگ این پارادوکس حرف و عمل به اقتصاد مقاومتی را می توان در اختصاص فضاهای گسترده تبلیغاتی به تبلیغ کنندگان برندهای خارجی مشاهده نمود. این اتفاق امروزه کار را به جایی رسانده است که حتی در کوچکترین فضاهای تبلیغات شهری شاهد تبلیغات گسترده برندهای خارجی هستیم. اما انتقاداتی که به میدان دادن به تبلیغ برندهای خارجی وجود داشته است، غالبا به صورت تک بعدی و تنها از دید اقتصادی انجام شده است. اما اگر با دیدی بازتر به موضوع نگاه کنیم، عمق آسیب تبلیغات گسترده خارجی را در سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت شاهد هستیم. این آسیب پذیری که شاید به دلیل سطحی نگری تا به حال مقفول مانده است، مشخص می‌کند که چرا در بلند مدت مردم برخی کشورها به ملیت خود افتخار کرده و مردم برخی از کشورها ملیت خود را پنهان می کنند.

تبلیغات گسترده خارجی و بمب باران تبلیغاتی مردم با برند های خارجی، در کوتاه مدت رفتارهای مصرفی مردم را به سمت مصرف بیشتر کالاها و برندهای خارجی می کشاند. به طوری که وقتی مردم مدام با تبلیغ برندهای خارجی مواجه باشند، در هنگام تصمیم گیری برای خرید، یک ذهنیت و تصویر ناخودآگاهی از بهتر بودن برندهای خارجی نسبت به برندهای مشابه داخلی پیدا کرده و اقدام به خرید آن می کنند. تا اینجای موضوع، تنها آسیب اقتصادی تبلیغات خارجی، به اقتصاد کشور وارد شده و سد اول در مقابل مقاوم سازی اقتصاد ایجاد شده است. اما وقتی بعد از خرید برندهای خارجی، مدام در خانه، محل کار و … برند محصولات خارجی را مشاهده کرده و با آن سروکار دارند، به طور ناخود آگاه حتی تقاضای سایر کالاهایی را که در آینده برای آنها ایجاد خواهد شد و حتی توصیه ای که به دوستان و آشنایان خواهند داشت، تاکید بر خرید برندهای خارجی است که رفته رفته فرهنگ مصرفی مردم را تحت تاثیر قرارداده و به صورت ناخودآگاه فرهنگ جامعه به سمت و سوی مصرف برندهای خارجی پیش خواهد رفت که این موضوع مانع دوم و بسیار قوی در مقابل شکل گیری زیرساخت های اقتصاد مقاومتی است.

اما مهمترین مشکلی که در بلند مدت ایجاد خواهد شد، مشکل ناشی از کاهش روحیه خودباوری خواهد بود. چرا که وقتی برای مدت بسیار طولانی تفکر و فرهنگ به گونه ای شکل بگیرد که دیگران و محصولات و اقتصاد آنها را برتر از خودمان بدانیم، کم کم روحیه خودباوری تضعیف شده و رفته رفته فرهنگ دگربرتر پنداری بر جامعه حاکم خواهد شد که این موضوع نه تنها مانعی بسیار قوی در مقابل شکل گیری اقتصاد مقاومتی بوده، بلکه بنیان ها، باورها، توانمندی ها و استعدادها را کور خواهد ساخت که بیشترین آسیب را به نظام سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وارد خواهد ساخت. لذا امروزه لازم است تا مسئولان و تصمیم گیران کشور تا قبل از اینکه به این مرحله از آسیب پذیری برسیم، جلوی این سیل عظیم از تبلیغات برندهای خارجی را بگیرند و میدان را برای برندهای داخلی بازتر نموده تا نفع بلند مدت آن عاید جامعه شده و زیرساخت های اقتصاد مقاومتی نیز شکل گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید