موریانه‌ها پایه اقتصاد کشور را می‌خورند

    کد خبر :86745

مسئول بسیج تجار کشور با حضور در خبرگزاری تسنیم به عواملی اشاره کرد که مانند موریانه پایه‌های اقتصاد کشور را می‌خورند و برای رفع مسائل موجود باید ابتدا آنها را زدود.

به گزارش  تسنیم، حسن خسروجردی مسئول بسیج تجار امروز در نشست خبری در خبرگزاری تسنیم به‌مناسبت آغاز هفته بسیج اصناف کشور اظهار کرد: 4 موریانه در اقتصاد کشور وجود دارد که برای حل مسائل اقتصادی باید در ابتدا با آنها برخورد کنیم.

وی افزود: موریانه اولی که بر پایه اقتصاد کشور قرار دارد حضور عوامل بیگانه است که باید این مشکلات حل شود تا دولت بتواند گره از پای اقتصاد کشور باز کند.

* بیگانگان زیادی در وزارت نفت حضور دارند

مسئول بسیج تجار افزود: جای دیگری که این موریانه‌ها حضور دارند همان جایی است که پول وارد می‌شود و آن وزارت نفت است. اگر موریانه‌های آن گرفته نشود نمی‌توان کار را جلو برد. در وزارت نفت افراد بیگانه زیادی حضور دارند و در مواردی سیاستهایی اعمال می‌شود که خیلی دست دولت و حکومت نیست.

خسروجردی ادامه داد: شرکتهای غربی نقش بالایی در هدایت غیرمستقیم نفت در ایران دارند. در کشور ما سالها تلاش شده که بتوانیم چندین پالایشگاه نفت را ایجاد کنیم تا از خام‌فروشی نفت رها شویم اما اکنون دولت افتخار می‌کند که حجم صادرات نفت خود را بالا برده است.

وی افزود: خام‌فروشی همواره توسط همه مسئولین کشور مورد نکوهش قرار می‌گیرد اما چطور شده است که این خام‌فروشی نفت مشکلی ندارد و آقای زنگنه به این موضوع مفتخر است که حجم صادرات نفت را بالا برده است.

مسئول بسیج تجار گفت: پالایشگاه‌های زیادی در کشور تعریف شده اما به سرانجام نرسیده است، پالایشگاه خلیج فارس با وجود اینکه افتتاح شده است اما به‌دلیل پانچ‌های موجود کاربرد ندارد.

خسروجردی افزود: هنوز به‌طورکامل پانچ‌ها برداشته نشده و پس از 20 سال که قرارگاه آن را ساخته است اما در مواردی به کس دیگر واگذار کرده‌اند که دلیل این امر نیز همان موریانه‌هایی است که پایه اقتصاد کشور را می‌خورد.

* در سازمان برنامه و بودجه برخی عامل بیگانگان شدند

وی تصریح کرد: موریانه‌ها در پایه دیگری از اقتصاد کشور جا خوش کردند که آنجا همان مکانی است که پول خرج می‌شود. در سازمان برنامه و بودجه افرادی هستند که عامل بیگانگان شدند.

مسئول بسیج تجار افزود: درباره سازمان برنامه و بودجه می‌گویند نخبگان کشور در آنجا جمع شدند اما وقتی که نخبگان عامل می‌شوند دیگر شرایط مناسبی برای فعالیت آنها نیست.

خسروجردی با بیان راهکار خود در این ارتباط گفت: در ادارات مختلف می‌توان از افراد باتجربه‌ای که 3 سال به پایان فعالیت‌شان باقی مانده است از آنها در سازمان برنامه و بودجه کمک گرفت زیرا آنها به‌طور کامل در حوزه فعالیت خود اشراف دارند و می‌توانند تصمیمات مناسبی بگیرند.

وی یادآور شد: با اقدامی که در دولت آقای احمدی‌نژاد مبنی بر انحلال سازمان برنامه و بودجه نیز صورت گرفت موافق نیستیم و این کار را درست نمی‌دانیم بلکه می‌شود با رفع مشکلات این سازمان را هدایت و اصلاح کرد و باید توجه داشت که سازمان برنامه و بودجه سازمانی بسیار مورد اهمیت است.

مسئول بسیج تجار در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه به‌روی طرحهای عمرانی سنگ‌اندازی می‌کند، گفت: هر طرحی که باید گرهی از مشکلات باز کند سازمان برنامه و بودجه با آن مخالفت می‌کند. در مواردی نیز که مسئول به‌روی اجرای طرح پافشاری می‌کند سازمان برنامه و بودجه با وجود موافقت نقش بازدارندگی را انجام داده و سنگ‌اندازی می‌کند.

خسروجردی ادامه داد: موریانه دیگری که در اقتصاد کشور وجود داشته ربوی بودن بانکها است. دلیل 60 درصد از اینکه اقتصاد کشور خوابیده بانکها هستند. در این شرایط مردم نمی‌توانند پول بانکها را پس داده و بانکها به پول خود نمی‌رسند.

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: مشکل رشوه‌گیری نیز یکی دیگر از مواردی است که در اقتصاد کشور وجود دارد و رشوه‌گیران در مواردی می‌گویند که “این پول حق و حقوق من است و باید پرداخت کنی تا مشکل حل شود”. مشکلات دیگری نیز مانند مدیریت جزیره‌ای در اقتصاد وجود دارد.

مسئول بسیج تجار افزود: چرا مسئولیت 3 وزارتخانه را بر دوش یک نفر می‌گذارند و می‌گویند که وی نمی‌تواند از عهده کار برآید.

خسروجردی در پایان گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که در اقتصاد کشور وجود دارد ساعت کار پایین نیروی انسانی است به‌طوری که می‌توان اذعان داشت نیروی کار مفید در بسیاری از موارد دو ساعت بیشتر نیست، این فرهنگ باعث می‌شود که نتوانیم به‌راحتی سرمایه خارجی را جذب کنیم و سرمایه‌گذاران خارجی نیز ترجیح ندهند در ایران حضور یابند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید