شبکه کارگروه‌هاي تخصصي و بانک ايده نخبگان شاهد و ايثارگر ايجاد مي‌شود

    کد خبر :86743

 

رييس مرکز دانش پژوهان و تشکل‌هاي شاهد و ايثارگر تشکيل شبکه‌هاي کارگروه‌هاي تخصصي نخبگان، ايجاد بانک ايده نخبگان شاهد و ايثارگر، صدور کارت شناسايي هوشمند براي نخبگان سراسر کشور و ايجاد بانک اطلاعاتي تشکل‌ها را از اقدامات آينده اين مرکز اعلام کرد.
به گزارش  آريا، نشست خبري علي عباس کمري رييس مرکز دانش پژوهان و تشکل‌هاي شاهد و ايثارگر صبح روز يکشنبه 29 مردادماه با محوريت تشريح اقدامات گذشته و برنامه‌هاي آينده مرتبط با نخبگان و تشکل‌هاي شاهد و ايثارگر در ساختمان اين مرکز برگزار شد.
رييس مرکز دانش پژوهان و تشکل‌هاي شاهد و ايثارگر در اين نشست با بيان اينکه طي 4 سال اخير بنياد طرح‌هاي تحولي بسيار خوبي را به سرانجام رسانده است، گفت: تجميع مرکز تشکل‌ها و دانش پژوهان شاهد و ايثارگر از اقدامات اساسي بنياد بود و نقشه راه 5 ساله بنياد شهيد و امور ايثارگران توسط مرکز دانش پژوهان و تشکل‌هاي شاهد و ايثارگر طراحي و رونمايي شد.
کمري در مورد نقشه راه بنياد تصريح کرد: بر اساس اين نقشه و استراتژي 5 ساله، فعاليت‌ها و برنامه‌هايي را مدون کرديم که اقداماتي مانند تغيير ساختار، پيگيري امور پرسنلي دانش پژوهان و جذب اعتبارات متأثر از اين نقشه 5 ساله است و بر اساس اين نقشه راه، مرکز دانش پژوهان و تشکل‌هاي شاهد و ايثارگر علاوه بر حمايت از نخبگان و سرآمدهاي شاهد و ايثارگر، جانشين پروري، مجاهد پروري و کادرسازي براي نظام را دنبال مي‌کند و در تلاش است که با استفاده از توان و ظرفيت نخبگان شاهد و ايثارگر و حمايت رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران بتواند مديران نخبه‌اي را جذب دولت دوازدهم کند.
رييس مرکز دانش پژوهان و تشکل‌هاي شاهد و ايثارگر با اعلام خبر تشکيل شبکه‌هاي کارگروه‌هاي تخصصي مرکز دانش پژوهان متشکل از نخبگان در آينده‌اي نزديک خاطرنشان کرد: اين کارگروه‌هاي تخصصي براي اولين بار در بنياد جهت فعاليت‌هاي علمي و در 5 حوزه تخصصي با عنوان «اقتصاد دانش بنيان» تشکيل مي‌شود که به تحقق اقتصاد مقاومتي و جامعه هدف کمک بسيار زيادي خواهد کرد.
وي ادامه داد: بهداشت و سلامت روان با هدف سالم زيستي جامعه هدف، اجتماعي و فرهنگي، حقوق و امور بين‌الملل، نيروي انساني و ارتقاي بهره‌وري، اقتصاد دانش‌بنيان، فناوري اطلاعات و اطلاع‌رساني از کارگروه‌هاي مورد اشاره فوق هستند.
کمري با بيان اينکه تشکيل شبکه‌هاي کارگروه‌هاي تخصصي دانش پژوهان مزيت‌هايي براي بنياد دارد اظهار داشت: براي هر کارگروه 25 نفر متخصص به صورت شناور پيش بيني شده که به تناسب نياز و تخصص هر کارگروه از نخبگان و سرآمدان جامعه هدف در آنها استفاده مي‌شود، اين کارگروه‌ها علاوه بر اينکه اتاق فکر بنياد به شمار مي‌روند، مي‌توانند خدمات ارائه شده توسط بنياد را رصد کرده و مشکلات آنها را شناسايي کنند.
وي افزود: همچنين استفاده از نظرات علمي و پژوهشي جامعه ايثارگري و تبديل شدن بنياد به سازماني خلاق و پويا که مي‌تواند هر هفته افکار و پيشنهادات نوآورانه‌اي را به سازمان تزريق کند از اهداف تشکيل اين کارگروه‌هاي تخصصي است.
رييس مرکز دانش پژوهان و تشکل‌هاي شاهد و ايثارگر از ايجاد بانک ايده نخبگان شاهد و ايثارگر خبر داد و تصريح کرد: رهبر معظم انقلاب تأکيد بر اقتصاد دانش بنيان دارند بنابراين بايد بر داشته‌هاي دروني خود تکيه کرده و بتوانيم ايده‌هاي خود را تجاري سازي کنيم، در سال‌هاي گذشته اين مرکز از چاپ کتب و مقالات مرتبط با اين حوزه حمايت مي‌کرد ولي در سال جاري با توجه به افزايش اعتبار 3 برابري اين مجموعه و حمايت دولت مي‌توانيم ايده‌هاي نخبگان شاهد و ايثارگر را در جهت اشتغال‌زايي جوانان و افراد جوياي کار جامعه هدف تجاري سازي کنيم.
وي به اعزام نخبگان شاهد و ايثارگر به اردوهاي داخلي و بين‌المللي در سال جاري اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه گروهي از نخبگان هنري ما به نمايشگاه آثار هنرهاي تجسمي عراق دعوت شدند که سه نفر از آنها خانم و سه نفر آقا هستند و اين نمايشگاه از شنبه 28 مردادماه آغاز شده و تا 2 شهريور ماه ادامه خواهد داشت و 105 تابلوي نقاشي، خوشنويسي، خط و نگارگري از نخبگان شاهد و ايثارگر در اين نمايشگاه به نمايش درخواهد آمد.
کمري افزود: همچنين مکاتبه‌اي با مسئولين مربوطه در کشور آلمان صورت گرفته که بتوانيم در نمايشگاه بين المللي کتاب در اين کشور حضور داشته و در کنفرانس شرق شناسي و صلح نيز شرکت کنيم، تمامي اين اردوهاي بين‌المللي با هدف آشنايي نخبگان شاهد و ايثارگر با تکنولوژي و فناوري‌هاي بين‌المللي جديد صورت مي‌گيرد.
وي صدور کارت شناسايي هوشمند براي نخبگان سراسر کشور و يکسان سازي خدمات ملي نخبگان با مرکز دانش پژوهان را از اقدامات آتي اين مرکز در سال جاري معرفي کرد.
رييس مرکز دانش پژوهان و تشکل‌هاي شاهد و ايثارگر در مورد اقدامات سال گذشته اين مرکز خاطرنشان کرد: سال گذشته 8 اردوي داخلي از جمله مشهد مقدس برگزار شد و دوره‌هاي آموزشي و کارگاه‌هاي مختلف مانند آموزش سبک زندگي نيز براي نخبگان شاهد و ايثارگر برپا شده است.
وي افزود: 8122 نفر نخبه شاهد و ايثارگر توسط مرکز دانش پژوهان و تشکل‌هاي شاهد و ايثارگر شناسايي شده‌اند و آمار دستاوردهاي اين مرکز در سال گذشته، 3548 مورد بوده است و 7 مدال نيز در المپيادهاي علمي و بين المللي کسب شده و 2607 مقاله نيز در مراجع مختلف به چاپ رسيده است، همچنين سال گذشته 460 کتاب برتر و 74 اختراع داشتيم و طرح‌هاي تحقيقاتي معتبر در سطح ملي و منطقه‌اي نيز 10 طرح بوده است.
کمري، آمار اعضاي مرکز نخبگان و تشکل‌هاي شاهد و ايثارگر را بر حسب ايثارگري و مقطع تحصيلي اينگونه اعلام کرد: از تعداد 8122 نفر نخبگان شاهد و ايثارگر، 2894 نفر فرزند شهيد، 91 نفر همسر شهيد، 1651 نفر جانباز، 314 نفر همسر جانباز، 2756 نفر فرزند جانباز، 148 آزاده، 39 نفر همسر آزاده و 224 نفر فرزند آزاده هستند که از اين ميان 332 نفر ديپلم و زيرديپلم، 113 نفر مقطع کارداني، 856 نفر مقطع کارشناسي، 3127 نفر کارشناسي ارشد، 2400 نفر مقطع دکترا، 1156 نفر دکتراي تخصصي، 64 نفر دکتراي فوق تخصص و 54 نفر مقطع حوزوي سطح 1 و 2 و 120 نفر نيز در حوزه فقه و اصول هستند.
وي افزود: خوشبختانه در سال 1395 از ميان رتبه‌هاي برتر کنکور، 9 نفر در مقطع کارشناسي از ميان جامعه ايثارگري بودند که نفر اول رشته رياضي، رتبه دوم رشته علوم انساني، رتبه دوم رشته زبان و 6 نفر از ميان رتبه‌هاي زير 50 از ايثارگران هستند.
وي با اشاره به اهميت تشکل‌هاي ايثارگري و حمايت حجت الاسلام والمسلمين شهيدي از آنها اظهار داشت: ديدارهاي مکرر رييس بنياد با تشکل‌هاي شاهد و ايثارگر سبب شد که ديوار بي‌اعتمادي ميان بنياد و جامعه ايثارگري از ميان برود و فعاليت 300 تشکل در کنار بنياد، اين سازمان را به نهادي منحصر به فرد تبديل کرده است.
وي افزود: در ابتداي تشکيل مرکز دانش پژوهان، 30 تشکل وجود داشت که با حمايت‌هاي درون سازماني و برون سازماني و سازماندهي‌هاي لازم در درون بنياد 300 تشکل در گردهمايي سال گذشته خود را معرفي کردند که 140 تشکل ثبت قانوني شده است البته بايد توجه داشت که تشکل‌هايي به رسميت شناخته خواهند شد که با مجوز مکتوب به ثبت برسند.
کمري با بيان اينکه توانمند سازي تشکل‌ها، ايجاد شبکه ملي اطلاع رساني و بانک اطلاعاتي تشکل‌ها را در سال جاري مدنظر قرار داريم گفت: در سال جاري با برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي به ويژه در بخش بين‌الملل، توانمندسازي تشکل‌ها را در نظر داريم و همچنين ايجاد بانک اطلاعاتي تشکل‌ها نيز با هدف استفاده از ظرفيت‌هاي آن مجموعه‌ها و بررسي اقدامات بنياد در حوزه ايثار و شهادت انجام خواهد شد.
وي با تأکيد بر اينکه مرکز دانش پژوهان و تشکل‌هاي شاهد و ايثارگر در پي آموزش مديران متخصص، متعهد و مجاهد براي جذب در دولت است خاطرنشان کرد: اين مرکز به دنبال آن است که مديران متخصص، متعهد و مجاهد را براي کمک به تحقق منويات رهبر معظم انقلاب براي اجراي اقتصاد مقاومتي و اقتصاد دانش بنيان آموزش دهد تا در حوزه‌هاي مختلف از ظرفيت‌هاي آنها در دولت استفاده شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید