عضو تاجیکستانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی درگذشت

 دکتر دادخدا سیم‌الدین، عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رئیس سابق کمیتۀ زبان و اصطلاحات جمهوری تاجیکستان، شامگاه دوشنبه، یازدهم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶، دار فانی را وداع گفت.

دکتر دادخدا سیم‌الدّین (زادۀ ۱۹۴۹م ـ نورآباد، تاجیکستان) دارای مدرک دکتری فیلولوژی بود و از سال ۱۳۸۹ به عضویت پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی درآمد. وی که در طول دوران خدمت خود مسئولیت‌هایی نظیر ریاست شورای دفاع دکتری پژوهشگاه زبان و ادبیات رودکی، عضویت ریاست کمیسیون ممیزۀ جمهوری تاجیکستان، عضویت شورای علمی پژوهشگاه زبان و ادبیات رودکی، عضویت ریاست کمیسیون اجرای قانون زبان حکومت جمهوری تاجیکستان و عضویت ریاست بنیاد زبان فارسی تاجیکی را برعهده داشت، مؤلف آثار متعددی در زمینۀ زبان و ادبیات فارسی بود که از جملۀ آن‌ها می‌توان به این آثار اشاره کرد: واژه‌نامۀ فعل‌های پهلوی‌ ۲۰۰۱؛   ادبیـات پهلوی ۲۰۰۳؛ فرهنگ هزوارش‌هـای پهلوی ۲۰۰۸؛ ترجمۀ دوازده رساله و متن پهلوی با پیشگفتار و تشریح و توضیح به زبان تاجیکی. ۱۹۹۲؛ فرهنگ‌نامه‌های فارسی میانه ۱۹۹۴؛ اصطلاحات اداری زمان ساسانیان ۱۹۹۵؛ واژه‌شناسی زبان فارسی میانه.

همچنین بر اساس همین گزارش، غلامعلی حدّاد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در پیامی درگذشت این استاد گران‌قدر را تسلیت گفت. متن پیام مذکور بدین شرح است:

بسمه‌تعالی

درگذشت استاد محترم زبان‌شناس و پژوهشگر ارجمند، شادروان دکتر دادخدا سیم‌الدین، عضو پیوستۀ تاجیکی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مایه دریغ و تأسف شد. فرهنگستان درگذشت ایشان را به استادان زبان و ادبیات تاجیکستان و به بازماندگان ایشان تسلیت می‌گوید و برای آن فقید سعید از خداوند طلب رحمت و آرامش روان می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید