سلطانی فر: ساماندهی جوانان در صدر ماموریت دولت است

    کد خبر :86663

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان دولت دوازدهم با اشاره به برنامه های این وزارتخانه برای ۴ سال آتی تاکید کرد: ورزش را به عنوان زبان گویای ملت در عرصه های ملی و بین المللی معرفی می کنم.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، مسعود سلطانی فر در نشست علنی امروز (یکشنبه 29 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم، گفت: ملت ایران با لبیک به ندای رهبری در 29 اردیبهشت ماه خالق حماسه ای دیگر شدند و با حضور خیره کننده خود در انتخابات، وفاداری، نجابت و وظیفه شناسی خود را به منصه ظهور رساند، لذا موجی از شور، طراوت و امید و ایمان و وفاداری را آفریدند و بر گفتمان اعتدال و تداوم آن ذیل فراگفتمان انقلاب اسلامی صحه گذاشتند.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با تشکر از ریاست جمهوری به جهت اعتماد مجدد به وی برای تصدی مسئولیت خطیر وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: از همه نمایندگانی که در 10 روز گذشته در کمیسیون ها و فراکسیون های مختلف نظرات کارشناسی خود را برای حل مشکلات جوانان و حوزه ورزش ارائه نمودند، نیز تشکر می کنم.

وی یادآور شد: به عنوان فردی که در سال های پس از انقلاب مسئولیت های مختلف اجرایی در عرصه استانی و ملی داشتم و همچنین در دولت یازدهم خدمتگزار ملت بودم ، همواره تلاش کردم تا با تأملات نظری و آسیب شناسی راه تعیین شده در این حوزه گام بردارم، لذا با مشورت و رایزنی با عالمان دینی، نخبگان فرهنگی، پیشکسوتان ورزشی و متخصصان دانشگاهی و اصحاب درک، زیست کریمانه و حیات طیبه جوانان را در صدر ماموریت های خود قرار دهم و با حسن تدبیر و لطف عمل در 9 ماه خدمت در این وزارتخانه، ظرفیت های بی پایان جوانان و جسارت شگفت انگیز آنان را در عرصه های ورزش، شناسایی نمایم.

سلطانی فر ادامه داد: همچنین برای بهره گیری هوشمندانه از همه توان ملی، ورزش را زبان گویای ملت در عرصه های ملی و بین المللی و ورزشکاران را سفیران توانایی، ابتکار و ایمان ملت معرفی نمایم.  در حوزه جوانان شرط برنامه ریزی جامع و نهادینه کردن تلاش ها این است که مسئله جوان به عنوان مسئله اصلی کشور تلقی شود که ورزش یکی از سازوکارها برای انعکاس قابلیت و استعداد جوان ایرانی قلمداد گردد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان دولت دوازدهم یادآور شد: ساماندهی وضعیت جوانان در صدر ماموریت و وظایف دولت باید قرار گیرد و گفتمان ملی درخصوص ارتقای سرمایه اجتماعی جوانان و تقویت نظام گفت وگوی اثربخش آنان با نهادهای رسمی نیز باید صورت گیرد، در چنین شرایطی امکان همکاری فرابخشی و فراقوه ای حاصل می شود و امکان پیدا و پنهان همه ظرفیت برای ارتقای شایسته جوان ایرانی تحقق پیدا خواهد کرد.

وی معتقد است از طریق نظارت جامع شورای عالی جوانان ارزیابی دقیق از عملکرد دستگاه های مرتبط با نوجوانان صورت گرفته و با بازمهندسی راهبردها و ماموریت های دستگاه های فعال در حوزه جوانان و با بهبود نظام آمایش آماری، ناهماهنگی سازمان ها و دستگاه ها در ارائه خدمت به نسل جوان به حداقل رسیده و با کاربست منشور فرهنگی تربیتی نسل جوان، ناهمگونی در فهم دقیق مسئله جوانان برطرف و راه پرداختن به مسئله جوانان از جمله اشتغال، ازدواج و مسکن گشوده و با اجرای برنامه های تدوین شده زندگی جوان ایران مبتنی بر الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و سامان خواهد یافت.

سلطانی فر تصریح کرد: نقاط فوق الذکر در صورتی محقق می شود که تصمیم همه جانبه نمایندگان بر تداوم ساختار فعلی وزارت ورزش و جوانان باشد. بدیهی است در صورتی که اراده شما منتخبان ملت به تفکیک حوزه جوانان از وزارت ورزش تعلق گیرد، تمام تأملات، سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها در اختیار سازمان ملی جوانان قرار خواهد گرفت. در این صورت وزارت ورزش، همراهی کامل با تصمیم مجلس شورای اسلامی خواهد داشت.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان یادآور شد: از امروز تا زمان تعیین تکلیف توسط مجلس با بهره گیری از همت همه همکاران و دست اندرکاران حوزه جوانان با صلابت و صداقت و بدون کوچکترین وقفه به ایفای ماموریت های محوله درخصوص ساماندهی امور جوانان خواهم پرداخت و دین خود را برای خدمت به جوانان نجیب ایران ادا خواهم نمود.

وی برنامه‌های خود را در حوزه جوانان توضیح داد و گفت: 1- تلاش برای تبدیل مسئله جوانان به یکی از اولویت‌های کشور برای ایجاد هم‌افزایی و همگرایی میان همه ارکان نظام و دستگاه‌های اجرایی ذیربط، 2- توانمندسازی شورای عالی جوانان و طرح مباحث بنیادی امور جوانان که نیازمند تدابیر فرابخشی است، 3- تهیه لوایح به منظور رفع خلاء‌های موجود در راستای تسهیل عملکرد دستگاه‌های مختلف، 4- توانمندسازی نیروی انسانی و استفاده حداکثری از ظرفیت نهادهای مدنی و سازمان‌های غیردولتی،؛ 5- استفاده از تجربیات جهانی به منظور حداکثرسازی نقش‌آفرینی جوانان در روند تحولات علمی، فرهنگی و اجتماعی و ورزشی کشور و پایش دائمی شاخص‌های مختلف امور جوانان و ایجاد بانک اطلاعاتی جوانان به منظور ضبط و ثبت این شاخص‌ها، 6- تحکیم روحیه اعتمادبه نفس ، خودباوری، انقلابی، ایمان دینی در میان جوانان و بسترسازی برای توانمندسازی دستگاه های مسئول به منظور تربیت نسلی وفادار به هویت ملی، دینی، تلاشگر در کسب اخلاق متعالی و خستگی ناپذیر برای کسب حیات طیبه، 7- مدیریت اوقات فراغت جوانان با ارتقاء هماهنگی بین بخشی با وزارتخانه های مختلف همچون آموزش و پرورش، آموزش عالی و سایر دستگاه های ذیربط و نیروهای مسلح و سازمان بسیج، 8- استفاده حداکثری از تکنولوژی و فرآوری های نوین به منظور اشتغال جوانان به ویژه در حوزه آیتی و آیسی تی که امروز علاوه بر جذابیت برای جوانان کشور درآمدهای کلان در بر خواهد داشت.

وی به دیگر بخش های برنامه های خود برای جوانان اشاره کرد و افزود: 9- تداوم و شتاب بخشیدن به اقدامات موثر انجام گرفته در دولت یازدهم از جمله افزایش 40 برابری تعداد سازمان های مردم نهاد، افزایش 10 برابری مراکز مشاوره ازدواج، افزایش 4 برابری تخصیص و وام ازدواج، افزایش اعتبارات برنامه های حوزه ازدواج از 6 میلیارد تومان در سال 92 به 400 میلیارد تومان در سال 96  که به معنای رشدی 60 برابری در حوزه جوانان است و امید است این رشد تحولات خوبی را ایجاد کند. ضمن آنکه افزایش تعداد خانه های جوان که در سال 92 که تقریبا در کشور وجود نداشت اما اکنون 46 واحد درکشور وجود دارد و امید است تا پایان دولت دوازدهم این تعداد خانه های جوان رابه مرز 200 واحد در سراسر کشور برسانیم.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان دولت دوازدهم جوان گرایی و کاهش سن مدیران را به عنوان یکی از رویکردهای خود در دوران تصدی در این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: ان شاء الله با همت جوانان مومن، متدین و انقلابی شاهد تحولات شگرفی در عرصه تحولات اجرایی و مدیریتی خواهیم بود. ضمن آنکه مصمم هستیم با همت و تلاش مضاعف در زمینه حمایت از سازمان های مردم نهاد تعداد این سمن ها را از 2 هزار عدد فعلی به حدود 5 هزار سازمان مردم نهاد در پایان دولت دوازدهم برسانیم تا زمینه مشارکت جدی جوانان در امور مختلف برنامه ریزی و اجرای کشور فراهم شود. همچنین مصمم هستیم تا تعداد خانه های جوان را به مرز 200 واحد تا پایان دولت دوازدهم برسانیم.

وی برنامه های خود را در حوزه ورزش تشریح کرد و گفت: امروز در پایان دولت یازدهم به مدد برنامه ریزی جامع و برگرفته از اسناد بالادستی و فرامین مقام معظم رهبری، قانون اساسی، چشم انداز 20 ساله و برنامه ششم توسعه و مبانی اقتصاد مقاومتی، ورزش در تمامی زمینه ها در آستانه تحول جدید و نوپایی قرار گرفته است.

سلطانی فر ادامه داد: روند روبه رشد فعالیت های عمرانی جلب سرمایه بخش خصوصی برای ایجاد باشگاه های ورزشی، کسب بیشترین سهم المپیک و پارالمپیک، کسب نتایج درخشان تیم های ملی فوتبال، والیبال، کشتی، دو میدانی، وزنه برداری، سنگ نوردی، تکواندو، وشو و کاراته و نیز تصویب حکم اختصاصی 27 صدم درصد از مالیات بر ارزش افزوده به حوزه جوانان در  برنامه ششم توسعه کشور، که با حمایت و همراهی شما نمایندگان محترم تحقق پذیرفت و کسب میزبانی 75 مسابقه بین المللی در دوره پسابرجام از جمله مهم ترین موفقیت هایی است که در 4 ساله دولت یازدهم مخصوصا در 9 ماه گذشته حاصل شده است.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان دولت یازدهم مهم ترین بحث ها و سیاست ها و برنامه های حوزه ورزش در 4 سال آینده را برشمرد و گفت: 1- تقویت ورزش قهرمانی از طریق تدوین نظام استعدادیابی، نخبه گزینی و قهرمان پروری و حضور قدرتمندانه در میادین ملی و بین المللی در رشته های مختلف مخصوصا رشته های پایه و پرمدال به صورتی که جهان در مقابل شکوه ورزش ایران زمین سر تعظیم فرود آورد و با حضور قهرمانان ایرانی در سکوهای بین المللی، اعتبار و جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی افزوده شود.

وی ادامه داد: 2- تقویت ورزش همگانی و عمومی که نقش به سزایی در سلامت جسمی و روحی و بسط نشاط اجتماعی شهروندان دارد. حضور و مشارکت نهادهای مدنی و سازمان های مردم نهاد در برنامه ریزی و مدیریت، استفاده مفید از اوقات فراغت آحاد مردم که نقش مهمی در کاهش هزینه های درمانی خواهد داشت، 3- توجه به منزلت بانوان در جامعه اسلامی و لزوم بهره مندی مناسب از امکانات ورزشی، برنامه ریزی اساسی برای جبران کمبود حرکتی بانوان و پیشگیری از بیماری های ناشی از آن جزء برنامه های اساسی اینجانب است.

سلطانی فر افزود: همچنین تلاش برای ارتقاء ورزش بانوان در عرصه ورزش های قهرمانی ملی و بین المللی از دیگر برنامه ما در رابطه با بانوان است و امیدوارم با رعایت ملاحظات شرعی بتوانیم زمینه حضور بانوان و خانواده ها را در سایر عرصه های ورزشی فراهم و از انرژی و توان بانوان در عرصه های مدیریتی استفاده کنیم.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان دولت دوازدهم ادامه داد: 4- حفظ، احیا و علمی کردن ورزش های سنتی، پهلوانی و زورخانه ای به منظور معرفی فرهنگ ایرانی و اسلامی و ارتقاء آموزه های اخلاق پهلوانی و جذب و جلب جوانان در سطح ملی و بین المللی، 5- توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توجه ویژه به مناطق محروم و محرومیت زدایی از ساکنین شهرهای دوردست، روستاییان و عشایر، تلاش وافر برای بسط و گسترش تاسیسات و امکانات ورزشی در این مناطق مامور خواهم کرد و با همکاری وزارت آموزش و پرورش در کشف استعدادهای ورزشی و اهداء فرصت های رشد و بالندگی به آن ها زمینه استفاده از این استعدادها را در ساختار تیم های ملی و باشگاهی فراهم خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: افزایش تعداد خانه های ورزش روستایی از 185 واحد در سال 92 به بیش از 1200 واحد در سال 96 اقدام مناسبی بود که ان شاء الله با برنامه ریزی انجام شده تعداد آن ها را به بیش از 4500 واحد افزایش خواهیم داد، 6- توسعه ورزش جانبازان و معلولین و پایدار کردن پیروزی این مردان که افتخارات فراوانی در عرصه های مختلف کسب کرده و در عرصه های جهانی از اعتبار و شان ایران اسلامی دفاع کردند.

سلطانی فر بیان کرد: 7- تقویت زیرساخت های ورزشی و احداث اماکن و مجموعه ورزشی متناسب با استانداردهای بین المللی به منظور کسب میزبانی رقابت های جهانی و تلاش برای تکمیل پروژه های نیمه تمام، این در حالی است که اکنون در در بخش ورزش و جوانان وزارتخانه حدود 4 هزار پروژه نیمه کاره در دست اجرا داریم که برای تکمیل آن ها نیازمند بیش از 10 هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان دولت دوازدهم با بیان اینکه برنامه ریزی گسترده برای حضور مقتدرانه تیم ملی فوتبال در مسابقات جام جهانی 2018 روسیه و حضور توانمند کاروان ورزشی ایران در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا و المپیک 2020 توکیو، به نحوی که بتوانیم در این رویداد بزرگ بین المللی علاوه بر 4 رشته کشتی، وزنه برداری، تکواندو و دو میدانی که در 16 دوره المپیک گذشته تمام مدال های ما به این رشته ها ختم شده است، بتوانیم در رشته های جدیدی مانند جودو، کاراته، سنگ نوردی، تیراندازی، قایقرانی و … مدال کسب کنیم.

سلطانی فر تصریح کرد: ستاد مربوطه از 6 ماه گذشته فعال شده و همه مسئولان حضور موثری دارند.

وی تصریح کرد: اجرای موثر برنامه ها و تقویت انسجام و سرمایه های اجتماعی و فرهنگ سازی از طریق ورزش با استفاده از همراهی همه رسانه ها از جمله مطبوعات، رسانه ها، خبرگزاری ها، صداوسیما و فضای مجازی و همه دلسوزان امکان پذیر است که اعتلای نام ایران را وجه همت خود قرار داده اند.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان ادامه داد: همراهی و حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخورداری از نگاه جامع و راهبردی مجلس به نقش و جایگاه جوانان و ورزشکاران سرمایه بی بدیلی است که راه دشوار ساماندهی امور جوانان و ارتقاء ورزش همگانی و قهرمانی را خواهد گشود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید