چرا بهارستانی ها به بیطرف رای اعتماد ندادند؟

    کد خبر :86633

«حبیب الله بیطرف» وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم برای تصدی وزارت نیرو، تنها گزینه ای بود که نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد؛ برخی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس، دلیل این امررا درسابقه قبلی، دفاع نکردن مناسب ازبرنامه ها وهمچنین نحوه تعامل وی با نمایندگان مجلس عنوان کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه با 133 رای موافق، 132 رای مخالف، 17 رای ممتنع و 6 رای باطله از مجموع 288 رای ماخوذه، به حبیب الله بیطرف به عنوان وزیر نیرو رای اعتماد ندادند.
از میان 17 وزیر پیشنهادی که رئیس جمهوری به مجلس معرفی کرد، بیطرف تنها وزیری بود که نتوانست رای اعتماد بهارستانی ها را کسب کند و مابقی وزیران پیشنهادی با اخذ رای اعتماد، به هیات دولت دوازدهم راه یافتند.
در ارتباط با دلایل موفق نشدن بیطرف در اخذ رای اعتماد، با تعدادی از نمایندگان عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید:
«محمد خالدی» سردشتی نماینده لردگان در این ارتباط گفت: وزیران پیشنهادی برای جلب رای اعتماد نمایندگان سعی می کنند در جلسه های فراکسیون ها، کمیسیون های تخصصی و گروه های استانی، خودشان را نشان دهند.
وی ادامه داد: به نظر می رسد آقای بیطرف در کمیسیون های تخصصی و استانی نتوانست پاسخ هایی قانع کننده به پرسش های نمایندگان بدهد.
نماینده لردگان بحث انتقال آب را از دیگر دلایل رای ندادن نمایندگان به این وزیر پیشنهادی عنوان کرد و افزود: در پاسخ به سوالات انتقال آب، بیطرف خوب دفاع نکرد.

«احمد صفری» نماینده کرمانشاه نیز در این ارتباط گفت: برخی نمایندگان استان های زاگرس نشین با توجه به سابقه و رزومه کاری آقای بیطرف در موضوع انتقال آب، معتقدند که با ورود بیطرف به ساختمان شیشه ای وزارت نیرو و تصدی این وزارتخانه، طرح انتقال آبِ غرب و جنوب به مرکز تسریع می شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این نمایندگان از اینکه بیش از این با بحران کم آبی مواجه شوند، معتقد بودند نباید به بیطرف رای داد تا از اجرای سیاست های انتقال آب جلوگیری کرد.
صفری ادامه داد: در استان های زاگرس نشین، نمایندگان استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری و همچنین کهگیلویه و بویراحمد با وزیر پیشنهادی نیرو مخالف بودند؛ نمایندگان استان های کرمانشاه و کردستان مخالفت آنچنانی نداشتند؛ چون استان های ما دیگر چیزی ندارد و هر چه داشتیم پیش از این برده اند.

«سلام امینی» نماینده مردم ایلام نیز در تشریح دلایل موفق نبودن وزیر پیشنهادی نیرو در اخذ رای اعتماد گفت: بخشی از موفق نبودن آقای بیطرف به نحوه «تعامل» وی برمی گردد.
وی با اشاره به اینکه برنامه های وزیر پیشنهادی چندان اشکال نداشت، بلکه در جا انداختن برنامه مشکل داشت، گفت: به نظر می رسید آقای بیطرف انگیزه خاصی برای اخذ رای نماینده ها نداشت؛ برداشت تعدادی از نمایندگان این بود که وی وزیر شدن خود را تضمین شده می دانست و فکر می کرد که به طور قطع وزیر می شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: هیچ کدام از وزیران پیشنهادی به اندازه زنگنه زیر سوال نرفت؛ اما او توانست خوب دفاع کند؛ به شکلی که حتی با دفاع خود خیلی ها را بدهکار کرد؛ اگر آقای بیطرف در سابقه کاری قبلی خود در سدها و مهار آبها کار کرده، باید با قدرت از خود دفاع می کرد، نه اینکه موضعی منفعلانه بگیرد.
به گزارش ایرنا، حبیب الله بیطرف (متولد سال 1335 در شهر یزد) را می توان در یک جمله، «فعال سیاسی در اوایل انقلاب» و «مدیر اجرایی در سه دهه گذشته» معرفی کرد.
وی دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران است و یکی از اعضای شورای رهبری شش نفره دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بشمار می رود که در آبان ماه 1358 سفارت آمریکا را اشغال کردند.
بیطرف، فعالیت اجرایی خود را از سال 1358 با مشارکت در راه اندازی جهادسازندگی آغاز کرد و در سالهای دفاع مقدس، عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.
بعد از پایان جنگ، در سالهای 1365 تا 1368 استاندار یزد شد و از سال 1369 تا پایان سال 1373 به مدت پنج سال مسئولیت معاونت آموزشی وزارت نیرو را در دوران بیژن زنگنه به عهده گرفت.
بیطرف در کابینه اول و دوم سیدمحمد خاتمی (دولت های هفتم و هشتم) به عنوان وزیر نیرو فعالیت کرد، اما در دولت های نهم و دهم مسوولیت اجرایی نداشت.
با پیروزی حسن روحانی و آغاز فعالیت دولت یازدهم، بیطرف معاونتِ زنگنه را این بار در وزارت نفت بر عهده گرفت و به عنوان معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت منصوب شد.
حبیب الله بیطرف علاوه بر این مسئولیت ها، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، عضویت در هیات علمی پژوهشگاه نیرو، مجری طرح‌های کارون 3 و 4 و همچنین عضویت در هیات مدیره شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران را در کارنامه خود دارد و هم اکنون در کنار معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت، ریاست سازمان نظام مهندسی استان تهران را نیز بر عهده دارد.

منبع:ایرنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید