نمی‌توانیم روس‌ها را به‌زور به ایران بفرستیم

    کد خبر :86586

سفیر روسیه در تهران تاکید می‌کند: ‌ما نمی‌توانیم به زور گردشگران (روس) را به ایران بفرستیم، چون در ایران محدودیت‌هایی وجود دارد که روس‌ها ترجیح می‌دهند به جاهای دیگری چون تایلند و امارات بروند.

ایران و روسیه بیشتر از دو سال است توافق رسمی کرده‌اند تا با تسهیل شرایط، راه سفر را برای اتباع‌شان باز کنند. روس‌ها بعد از گسست روابط با ترکیه و تحریم این کشور، دنبال مقاصد جدیدتر بودند، همان موقع با پیش‌قدم شدن آژانس فدرال گردشگری روسیه توافق‌هایی با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران شد و بلافاصله هم دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری روسیه در محل سفارتخانه‌ی این کشور در تهران راه‌اندازی شد و پشت‌هم وعده‌ی لغو ویزا دادند. برنده‌ی بازی تا این مرحله روس‌ها بودند که به عنوان مقصدی ارزان در اروپا و آسیا، جای ترکیه را برای ایرانی‌ها پر کردند و خودشان ترجیح دادند به بلغارستان و گرجستان بروند.

سفارت روسیه در ایران روزانه ۸۰۰ تا ۹۰۰ روادید برای ایرانی‌ها صادر می‌کند، بعضی روزها آن‌قدر درخواست زیاد است که راننده‌ها و بسیاری از دیپلمات‌ها هم به بخش کنسولی کمک می‌کنند.

«لوان جاگاریان»، سفیر روسیه در ایران به ایسنا می‌گوید: بعضی روزها آن‌قدر درخواست صدور روادید زیاد است که راننده‌ها و بسیاری از دیپلمات‌ها را به بخش کنسولی می‌فرستند تا به صدور روادید کمک کنند. ما برخی روزها ۸۰۰ تا ۹۰۰ روادید صادر می‌کنیم که بیشتر گردشگری است و عده‌ای هم تاجر و دانشجو. علاوه بر تهران، در رشت و اصفهان هم برای مسافران ایرانی روادید صادر می‌کنیم.

او اضافه می‌کند: سال گذشته بیش از ۶۳ هزار ایرانی از روسیه بازدید کردند. همه کشورها از حضور گردشگران خارجی استقبال می‌کنند. در روسیه هم نسبت به حضور ایرانی‌ها و چینی‌ها رویکرد مثبتی وجود دارد و به عنوان سفیر روسیه در ایران می‌گویم هر چقدر ایرانی بیش‌تری به روسیه سفر کند، بهتر است.

«جاگاریان» اما درباره‌ی تلاش‌های متقابل روسیه برای فرستادن گردشگرانی از کشورش به ایران، بیان می‌کند: ما نمی‌توانیم به زور گردشگران را به ایران بفرستیم، ایران کشوری باستانی و تاریخی است، ولی اینجا محدودیت‌هایی وجود دارد. این محدودیت‌ها باعث می‌شود که روس‌ها، کشورهایی چون تایلند، امارات، اروپای جنوبی و ترکیه را ترجیح دهند. ما این محدودیت‌ها را درک می‌کنیم و آن را رعایت کرده و به آن احترام می‌گذاریم، ولی گردشگران ما ترجیح می‌دهند به جای دیگری سفر کنند.

او در پاسخ به این پرسش که در همین شرایط محدود ایران میزبان گردشگرانی از آلمان، ‌ اسپانیا، ایتالیا و فرانسه است، فکر نمی‌کنید با تبلیغ بیش‌تر و بهتر بتوانیم چهره زیبایی از ایران ارائه کرده و باتوجه به جاذبه‌های فراوان تاریخی و فرهنگی ایران بتوان گردشگران روس را جذب کرد؟ به ایسنا می‌گوید: ما نمی‌توانیم خیلی اصرار کنیم زیرا در صورتی که اتفاقی بیفتد، باعث دردسر سفارت می‌شود، چون در این صورت ما مجبوریم مداخله کنیم، اما به هر حال کسی هم جلوی آمدن آنها را نگرفته و مشکلی ایجاد نمی‌کند. این وظیفه سفارت شما در روسیه است که گردشگران روس را جذب کند. باید شرکت‌های گردشگری ایرانی با حمایت سفارت شما در مسکو فعال شوند.

او یادآور می‌شود که جذب گردشگر وظیفه سفارتخانه‌ها نیست، بلکه وظیفه سازمان‌های گردشگری دو کشور است. ما موسسات گردشگری داریم و در سفارت هم دفتر “ویزیت راشا “داریم. در سفارت شما هم احتمالا چنین دفتری وجود دارد.

لغو روادید روسیه فقط به گروه‌های گردشگری ۵ تا ۵۰ نفر مربوط می‌شود. قرارداد آن در حاشیه سفر حسن روحانی به روسیه امضا شد و ما الان منتظر اقدام و پاسخ کتبی ایران هستیم. سفیر روسیه در تهران سپس درباره‌ی لغو روادید ایران و روسیه که بارها اخبار آن متناقض و یا با برداشت‌های اشتباه منتشر شده است، توضیح می‌دهد: من در مصاحبه‌های بسیار تاکید کردم که حرف‌های من درست منعکس شود. ما در حال حاضر فقط در مورد لغو روادید برای گردشگران صحبت می‌کنیم. لغو روادید برای گروه‌های گردشگر است که از ۵ تا ۵۰ نفر باشند.

«جاگاریان» افزود: این قرارداد لغو روادید گردشگری در حاشیه سفر آقای روحانی به مسکو امضا شد. وزارت امور خارجه روسیه ۱۲ آوریل رسما اعلام کرد که روسیه تمام اقدامات داخلی را انجام داده و منتظر اقدامات ایران و پاسخ کتبی آن‌ها است، بنا بر این لغو روادید محلی هنوز مطرح نیست، ولی در عین حال ما دریافت روادید برای تجار و دانشجویان را بی‌اندازه آسان کردیم و شاهد افزایش سفرهای آن‌ها به روسیه نیز هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید