خط آهن خواف‌-هرات تا مهر تکمیل نمی‌شود

    کد خبر :86570

در حالی که مشاور ریلی وزیر راه و شهرسازی از دستور رئیس جمهور برای تکمیل خط آهن خواف ـ هرات تا مهرماه خبر داده بود، مدیرکل بین الملل راه آهن گفت: تا آن زمان نیمی از این خط تکمیل می شود.

عباس نظری در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره افتتاح و بهره برداری از قطعه سوم راه آهن خواف ـ هرات گفت: قطعات اول و دوم این خط آهن که در تعهد ایران بوده، تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفته است، ساخت قطعه سوم این خط ریلی نیز به طول ۶۴ کیلومتر در تعهد ایران است که زیرسازی آن تکمیل شده و شرکت پیمانکار در حال ریل گذاری است که تا مهر ماه در بهترین حالت می توانیم نزدیک به ۵۰ درصد ریل گذاری (ایستگاه قوریان) را تکمیل کنیم.

گفتنی است مرتضی باقری مشاور ریلی وزیر راه و شهرسازی روز گذشته از تلاش برای تکمیل قطعه سوم راه آهن خواف ـ هرات تا مهر ماه امسال با توجه به دستور رئیس جمهور برای تسریع در ساخت این خط آهن خبر داده بود.

عباس نظری همچنین درباره نتایج سفر مدیرعامل، معاونان، اعضای هیئت مدیره و تعدادی از مدیران شرکت راه آهن به ترکیه اظهار کرد: یکی از مهم ترین مذاکراتی که در ترکیه داشتیم، بحث درباره همکاری بخش خصوصی این کشور با راه آهن ایران درباره مطالعات و اجرای طرح های بازنگری در ارتقای بهره وری ایستگاه های راه آهن پرتردد کشور بود.

مدیرکل بین الملل شرکت راه آهن افزود: ما در این مذاکرات به طرف ترکیه ای اعلام آمادگی کردیم که می توانیم با شرکت ترکیه ای که در خصوص ایستگاه راه آهن آنکارا، مطالعات و اجرای پروژه های درآمدزا را داشته، برای اجرا این پروژه ها در ۴ ایستگاه راه آهن تهران، مشهد، اهواز و قزوین که از پرترددترین ایستگاه های راه آهن کشور هستند، پروژه های درآمدزا از قبیل هتل سازی، ایجاد مراکز خرید و شاپینگ و ساخت فودکورت و مجتمع رستورانی غذایی را هم در بخش مطالعات و هم در بخش ساخت و اجرا همکاری کنیم.

وی شیوه قرارداد و همکاری احتمالی ایران با شرکت خصوصی ترکیه ای برای ارتقای بهره وری ایستگاه های راه آهن را TOD عنوان و تصریح کرد: در این روش شرکت راه آهن تنها زمین را در اختیار سرمایه گذار قرار می دهد و سرمایه گذار نیز طی تعداد سال های مشخصی اصل و سود سرمایه را از محل بهره برداری از پروژه ها برداشت کرده و سپس در پایان قرارداد همه تأسیسات و درآمدهای بعدی به راه آهن واگذار می شود.

نظری با اشاره به تردد سالانه ۲ میلیون نفر در ایستگاه راه آهن آنکارا خاطرنشان کرد: این در حالی است که در ایستگاه راه آهن مشهد به تنهایی سالانه ۱۰ میلیون نفر تردد دارند. بنابراین اجرای چنین پروژه هایی در ایران قطعا سودده خواهد بود.

مسئول نمایندگی اتحادیه راه آهن های خاورمیانه و ترکیه یکی دیگر از محورهای مذاکره مقامات راه آهن ایران و ترکیه را ایجاد خط ریلی جدید غیر از راه آهن موجود برشمرد و گفت: این خط ریلی با نام دریاچه وان از مرز بازرگان احداث می شود که مطالعات ساخت آن پیشتر انجام شده است.

وی با اشاره به مذاکره مدیرعامل راه آهن ایران و ترکیه در خصوص اتصال شبکه کامپیوتری دو شرکت به یکدیگر تأکید کرد: بر این اساس شبکه های نرم افزاری داخلی ایران و ترکیه پس از اتصال به هم می توانند در صدور بارنامه های الکترونیکی یکپارچه که مانع از چندباره کاری در ایران و ترکیه برای صدور بارنامه می شود، همکاری کنند. همچنین از آنجایی که برای هر بارِ حمل شده بر روی ریل، کد رهگیری اختصاصی صادر می شود، با اتصال شبکه های کامپیوتری ایران و ترکیه، هم طرف ایرانی می تواند از وضعیت و لوکیشن بارهای خود به صورت آنلاین مطلع شود هم طرف ترکیه ای می تواند از موقعیت بارها و واگن های خود در ایران آگاهی یابد.

به گفته نظری، اتصال شبکه های فناوری اطلاعات ایران و ترکیه تا ۴ ماه آینده به هم متصل خواهند شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید