بازارسیاه معامله اوراق بدهی در بانکها

    کد خبر :86563

مدیرعامل فرابورس با تشریح آخرین وضعیت تابلوهای معاملاتی بازار پایه گفت: بازار معامله اوراق بدهی شفاف نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر هامونی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت تابلوهای معاملاتی بازار پایه گفت: بازار پایه در احکام دایمی قانون برنامه های توسعه ای تعبیه شده، یعنی شرکتهای سهامی عام خارج از بازار سرمایه معامله نشوند؛ چراکه اگر از چتر حداقلی بازار خارج شوند، دچار مسائل مالکیت، احراز هویت مالک و نحوه قیمت گذاری می شود که کنترل آن مشکل خواهد بود و بازاری غیرشفافی شکل می گیرد.

مدیرعامل فرابورس افزود: اوراقی که در بانکها معامله می شود بازار سیاه است و اگر این اوراق در بورس معامله می شد بهتر بود؛ بنابراین بازار پایه به همین منظور شکل می گرفت تا شرکتهایی که از بورس اخراج می شدند، به این بازار بیایند.

وی تصریح کرد: از سال ٩٠ که این بازار تشکیل شد، ساز و کار مقدماتی این بازار شکل گرفت و این بازار با شرکتهای سهامی عامی شکل گرفت که در بورس پذیرش نمی شدند؛ هم اکنون نیز ١٦٠ شرکت در این بازار فعال هستند که ٥٣ تا شرکتهای اخراجی بورس هستند و حدود ١٠٠ شرکت نیز آنهایی هستند که در هیچ بازاری فعال نبودند؛ بنابراین از شرکتهای بسیار شفاف تا غیرشفاف که تا ٥سال مجامع خود را برگزار نکرده بودند؛ در این بازار حضور دارند.

به گفته هامونی، امسال برخی از شرکتهای اخراجی از تابلوی الف به ب رفته اند و وضعیت خوبی دارند؛ بنابراین این بازار فضای خوبی وارد شده است.

وی اظهار داشت: بازار پایه با مقررات جدیدی که پارسال مصوب شد به سه دسته پایه الف، ب و ج تبدیل شدند؛ الف شامل فرابورس، بورس، بورس کالا و انرژی و شرکت سپرده گذاری مرکزی و برای تشخیص مرز بین تابلوی ب و ج معیارهایی طراحی شده که شامل شفافیت و نقد شوندگی است و شرکتها دسته بندی می شوند. معیار افشا گزارش مقبول یا مشروط است در تابلوی ب و آنهایی که گزارش ندارند یا مردود هستند در تابلوی ج قرار می گیرند.

وی افزود: تعداد دفعات تاخیر و نوع گزارش حسابرسی و میزان شفافیت نیز برای قرار گرفتن یک شرکت در تابلوی ب و ج تاثیرگذار است و فرصت شش ماهه در نظر گرفته شد تا خود را به استاندارد برسانند؛ در حالیکه ١٤ شرکت تابلوی ب استانداردها را رعایت کردند و در تابلو ب باقی ماندند و ١١ شرکت نیز از تابلوی ب به ج منتقل شده اند.

هامونی گفت: از یازده شرکت، چهار نماد باز هستند و هفت نماد متوقف هستند و این خاصیت بازار ج است که سهام قابل معامله باشد؛ در حالیکه این شرکتها وضعیتی داشته اند که باید نماد آنها بسته می ماند، ولی به لحاظ اینکه سهامداران بتوانند سهام را معامله کنند در بازار ج این امکان فراهم می شود که نماد باز بماند.

وی در خصوص اقدامات آتی فرابورس افزود: روی کدال مدیران ناشران باید گزارش خود را ثبت می کردند؛ بنابراین برنامه داریم که تمامی اعضای هیات مدیره شرکتها با پیامک اطلاع رسانی، مطلع شوند که در موعد زمانی مقرر اطلاعات را در کدال ثبت کنند.

هامونی گفت: در رزومه مدیران شرکتها، ارایه گزارش مبهم یا ارایه گزارش ناقص ثبت خواهد شد تا سهامداران کیفیت گزارش دهی و عملکرد مدیران را بسنجند. بنابراین اگر مدیران شرکتها بخواهند در جای دیگری مشغول به کار بشوند، رزومه و عملکرد آنها در شرکت قبلی شفاف است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید