روزی روزگاری یک جانباز

حضورشان را می‌شود از هوای شهر، از رفت و آمد مردم، از آرامشی که هست و از روزگاری که می‌گذرد، از لبخندهایی که گاه و بی‌گاه به عابری که نمی‌شناسیمش می‌زنیم و عبور می‌کنیم و از تمام اجزای جامعه احساس کرد. حضوری که اگر نبود حالا خیلی چیزها را نداشتیم.

ایثارگری و جانبازی تنها در یک واژه نمی‌گنجد، برای درک صحیح آن باید بلندای عمل جانباز را با تمام وجود حس کرد؛ باید همراه شد تا روزهای جانبازی، هم‌قدم شد تا لحظه‌ای که ایثار مفهوم پیدا می‌کند. وقتی که باید از همه چیز گذشت تا کشوری را، باوری را و مردمی را حفظ کرد.

چه حظی دارد اینکه بدانی و عمل کنی! پر می‌شوی از لذتی توصیف ناشدنی آنجا که یک سر معامله‌ات پروردگار است، جایی که در ازای ارزشمندترین داشته‌ها، ماندگارترین پاداش‌ها را خواهی گرفت.

امروز قدردان جانبازی جانبازانمان بودن را گاه در مرز شعار و حرف متوقف کرده‌ایم؛ مدام از ایثار حرف می‌زنیم، از خوبی و اهمیت جانبازی و جایگاه جانبازان، اما وقتی به جانبازان می‌رسیم، سدهای زیادی از قانون و دستورالعمل و … پیش‌روی آنها ردیف می‌کنیم.

مردان مردی که روزهای سخت جنگ، تمام قامت مقابل خیل ددمنشانی که نظر به خاک و عزت و استقلال‌مان داشتند، ایستادند و پا پس نکشیدند؛ بزرگانی که با رضایت خاطر بهترین داشته‌هایشان را در کفه اخلاص گذاشتند تا امروز مردم ایران سرافراز باشند.

 از خواسته‌های ایثارگرانی گفت که برای درک دشواری‌هایی‌شان باید لحظه‌ای خود را در شرایط آنان قرار داد.

محمد جعفریمدیرعامل انجمن جانبازان قطع نخاعی استان فارس ، جانباز 70 درصد دوران دفاع مقدس به‌شمار می‌رود که حالا نمایندگی جمعی از آنان را عهده‌دار است. تنها بخشی از نیازها و خواسته‌های جانبازانی را گفت که بعضی‌هایشان شرایط بسیار دشواری را می‌گذرانند و شاید پشت روزمرگی‌هایمان پنهان مانده باشند.

حرف‌هایمان را با جعفری از روزی آغاز کردیم که جانباز شد، از عملیات والفجر 10، روزی از روزهای سال 66، یعنی 30 سال قبل، زمانی که او ویلچرنشین شد و تا امروز سه دهه است که با قطع نخاع و تمام دشواری‌هایش، لبخند بر لب دارد و هیچ زمانی از معامله‌اش ابراز پشیمانی نکرده و نمی‌کند.

جعفری می‌گوید:امروز با همکاران سایر جانبازان توانسته‌ایم انجمن‌های مختلفی را ایجاد و برنامه‌های مختلفی را برای جانبازان عزیز تدوین و برنامه‌ریزی و اجرا کنیم. انجمن جانبازان نخاعی فارس یکی از ده‌ها انجمن و تشکلی است که جانبازان ایجاد کرده‌اند و یکی از اهداف همه این تشکل‌ها، رفع مشکلات جانبازان گرفتار در خلاء‌ها و پیچیدگی‌های قانون بوده و هست.

انجمن جانبازان قطعی نخاعی فارس 200 عضو دارد

انجمن جانبازان قطع نخاعی استان فارس 200 عضو از بین جانباز قطع نخاع و ضربه مغزی دارد. نیمی از این جانبازان ساکن شیراز و همگی از افراد خوشنام، تحصیل‌کرده و موفق در عرصه‌های مختلف ورزشی، اقتصادی، علمی، اجتماعی، سیاسی و غیره هستند به طوری که در میان آنان قهرمانان ورزشی جهانی نیز وجود دارند .

توجه به جانبازان را به یک روز و هفته محدود نکنیم

نخستین درخواست جانبازان این است که جانباز دیده شود؛ امروز ما تنها در یک روز جانباز و یا یک هفته دفاع مقدس دیده می‌شویم و در سایر روزها دیده نمی‌شویم بلکه باید این توجه نسبت به قشر جانبازان به طول سال تسری پیدا کند و به خصوص در میان مسئولان دیده شویم .به قول شاعر که می‌گوید جانبازان کاری کردند که ما ایستادیم؛ باید به این ایستادن‌ها و فداکاری‌های جانبازان و ایثارگران ارج نهیم. درست است که امروز ما بر روی ویلچر نشسته‌ایم اما در قامت یک فرد ایستاده برای نظام ایستاده‌ایم .

جانبازان ضامن بقای انقلاب اسلامی هستند

امروز جانبازان ضامن بقای انقلاب اسلامی هستند؛ شاید به جرأت می‌توان گفت که جانبازان همانند حضرت زینب(س) که توانست عاشورا را روایتگری کند، در روایت‌گری کربلای دوران دفاع مقدس نقش بسزایی داشته و دارند. این وظیفه من جانباز است که بتوانم با روایتگری از دوران دفاع مقدس، آن اهداف و آرمان‌ها را به نسل آینده خود برسانم؛ پس لازم است که هم مردم و هم مسئولان ما را ببینند و به خصوص مسئولان امورات ما را تنها به بنیاد شهید و امور ایثارگران و این و آن حواله نکنند .

ما در تمام عرصه‌ها هستیم اما دیده نمی‌شویم

تنها گروهی که در این نظام بازنشستگی ندارد جانبازان هستند که همیشه در تمام عرصه‌ها ما هستیم اما نیستیم چون دیده نمی‌شویم و تنها خواسته ما این است که در وهله اول دیده شویم و از نقش و ظرفیت انجمن‌های ایثارگری و جانبازان استفاده شود .

رسیدگی به امور جانبازان تنها به بنیاد شهید باز نمی‌گردد

قطعاً هر گروهی مشکلات اقتصادی و دغدغه‌های فرهنگی، اجتماعی، درمانی و غیره دارد و اینگونه نیست که چنین مشکلاتی وجود نداشته باشد اما اگر ما دیده شویم گاهی اوقات خودمان می‌توانیم برای رفع این مشکلات نقش‌آفرینی کنیم و باید به این نکته توجه کنیم که این مسئله نیز تنها به بنیاد شهید بازنمی‌گردد بلکه باید همگان به این مسئله توجه داشته باشند.

جانبازان ولایت‌پذیری خود را در عمل نشان داده‌اند

جانبازان ولایت‌پذیری خود را در عمل نشان داده‌اند بنابراین شاید بتوان گفت امروز ولایت‌پذیرترین افراد جامعه همین جانبازان هستند که با ویلچرها، کپسول‌های اکسیژن و یا چشمان نابینا و تن قطع عضو خود در عمل ولایت‌پذیری را به منصه ظهور رسانده است .

از مسئولان می‌خواهیم تا قدر این ظرفیت‌ها را دانسته و از آنان استفاده کنند و اجازه دهند تا جانبازان هم در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی کنند و به آنان تنها به عنوان یک مصرف‌کننده نگاه نکنند چرا که جانبازان سرمایه‌های گرانبهایی هستند که اگر از این سرمایه‌ها خوب استفاده نکنیم، ممکن است در آینده برای معرفی الگو به جوانان خود دچار مشکل شویم .

هیچگاه هویت و گذشته خود را به زیرسئوال نبرده‌ام

تا امروز هیچگاه هویت و گذشته خود را زیرسئوال نبرده‌ام چون هیچگاه از انتخاب راهم پشیمان نشدم بلکه به آن افتخار و سعی می‌کنم از این افتخار نیز برای بهبود زندگی اجتماعی و کاری خویش استفاده کنم

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید