روحانی: شرایط آسانی پیش روی ما نیست

    کد خبر :86172

رئیس جمهور تأکید کرد: مجلس و دولت با رأی با وزرای پیشنهادی کاری مشترک را آغاز می کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین،حسن روحانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 29 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم اظهار داشت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هیأت رئیسه محترم و به ویژه ریاست محترم مجلس شورای اسلامی که در طول این 5 روز کاری که برخی از روزها هم صبح و هم بعد از ظهر مجلس مشغول کار بود، بسیار سپاسگزارم.

رئیس جمهور با اشاره به پخش زنده جلسات علنی مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه مردم ما هم توجه ویژه‌ای به مجلس شورای اسلامی داشتند و ما شاهد کار حرفه‌ای مجلس در این دوره بودیم. همیشه مجلس شورای اسلامی اصول قانونی و اخلاقی را مورد مراعات قرار می‌دهد و این بار بیشتر.

وی ادامه داد: همه نمایندگانی که به عنوان موافق و مخالف صحبت کردند کاری کارشناسانه و طبق اعتقاد، عقیده، مستندات و اطلاعاتی که داشتند انجام دادند و جز این توقعی دیگر از مجلس شورای اسلامی نبود.

روحانی با بیان اینکه دولت و مجلس بار سنگین انجام مطالبات ملی ملت رشید و بزرگ را بر دوش گرفته است اظهار داشت: همه ما می دانیم شرایط کنونی شرایط آسانی نیست، همه شما نمایندگان محترم مطلع هستید و همه ما در دولت کاملا اطلاع داریم راه صاف و ساده‌ای پیش روی ما نیست.

رئیس دستگاه اجرایی کشور با بیان اینکه شرایط پیش روی قاره های آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکا نیز برای حکمرانی ساده نیست، ادامه داد: در چنین شرایطی حکمرانی در کشور ما که در منطقه پرآشوب و همراه با مشکلاتی است سهل نخواهد بود و مشکلاتی از گذشته برای ما باقی مانده است.

روحانی با اشاره به میزان بودجه دولت تأکید کرد: در بودجه اعتباری بالغ بر 300 هزار میلیارد تومان وجود دارد البته مجلس رقم بالاتری مصوب کرده است اما بر اساس محاسبات اخیر درآمد حاصل ما 300 هزار میلیارد تومان خواهد بود پس از این محاسبات اخیر به سازمان برنامه و بودجه گفته ایم که شرایط جدید را به همه وزرا ابلاغ کند.

رئیس جمهور توضیح داد: از اعتبار 300 هزار میلیارد تومانی، 40 هزار میلیارد تومان برای صندوق‌های بازنشستگی داده‌ایم، صندوق هایی که نه مربوط به دولت است نه بودجه بلکه خود صندوق ها باید متکلف باشند، روزی گفته بودم خزانه خالی را تحول گرفته ایم اما امروز باید بگویم صندوق ها هم خالی هستند و شرایط هیچ صندوقی حتی صندوق هایی که تصور می‌کنیم شرایط خوبی دارند مناسب نیست و نمی توانند از عهده تعهدات خود برآیند.

وی ادامه داد: بالای 40 هزار میلیارد تومان نیز باید برای پرداخت یارانه‌ها در نظر بگیریم، در این بین 60 هزار میلیارد تومان نیز به صندوق ذخیره توسعه ملی واریز می‌شود با این حساب نیمی از بودجه از دست رفته است و اگر بخواهیم بدهی دولت را به بخش‌های خصوصی، بانک ها و بانک‌های مرکزی را هم حساب کنیم ته بودجه چیزی باقی نخواهد ماند.

روحانی با تأکید بر اینکه شرایط آسانی پیش روی ما نیست، گفت: در این شرایط سخت همه ما مجلس و دولت که خداوند توفیق و فرصت را به ما داده تا به مردم خدمت کنیم و شخصا اعتقاد دارم یکی از افتخارات و الطفات الهی است که فرصتی به بنده که در پیشگاه خداوند ناچیز است داده شود تا بار مسئولیتی را بر دوش داشته باشم لذا باید دست به دست هم دهیم از وزیر، معاون و نمایندگان مجلس تا این توفیق حاصل شود.

رئیس جمهور تأکید کرد: اینکه نمایندگان پای صندوق‌های رأی اعتماد وزرا می روند یعنی ما با هم کاری را شروع کرده‌ایم، از مجلس خواهش می‌کنم همان طور که وظیفه نظارتی خود را انجام می‌دهد سوال، تذکر و حتی اگر لازم باشد استیضاح می‌کند، می‌خواهم وزرا را تشویق و کمک کند، آنها نیازمند به حمایت مادی و معنوی شما دارند، حمایت مادی یعنی قوانین و حمایت معنوی یعنی تشویق کردن، روحیه دادن و هدایت‌هایی که باید انجام شود.

وی با بیان اینکه در طول 5 روز گذشته نکات فراوانی در صحن علنی مطرح شد، اظهار داشت: بنده موفق نبودم همه نکات را بشنوم اما خلاصه گزارش را خوانده و دیده‌ام و به نظرم آنهایی که مخالف و موافق بوده‌اند، نقد و اشکالات و پیشنهاداتی مطرح کرده‌اند، در واقع به ما و وزرای ما کمک کرده‌اند و از آنها تشکر می‌کنم.

روحانی تأکید کرد: رئیس جمهور یک بار برای برنامه‌ای که به مجلس ارائه کرده است از مردم در انتخابات به طور مستقیم رأی گرفته است، هر روز در زمان انتخابات صدا و سیما تبلیغ می کرد که رأی مردم به شخص نیست بلکه به برنامه‌های ارائه شده است، این موضوع در دوره‌های گذشته از سوی صدا و سیما مطرح نمی‌شد اما این بار به این نکته اشاره شد و مردم را در این زمینه تشویق کردند.

رئیس قوه مجریه گفت: شما برنامه‌ای که رئیس جمهور ارائه داده‌ است را بررسی کرده‌اید و آیین نامه داخلی مجلس به درستی تأکید داشته که برنامه نباید به رأی نمایندگان گذاشته شود چرا که زیبا نیست برنامه ای که یک بار مردم به آن رأی داده اند در مجلس مجددا به رأی گذاشته شود.

روحانی با بیان اینکه آیین نامه به درستی پیش بینی کرده که برنامه ای که یک بار توسط مردم رأی داده شده، بار دیگر توسط مجلس به رأی گذاشته شود، افزود: نمایندگان به عنوان مخالف صحبت کرده و برنامه ها را نقد می کنند و دولت باید نقد نمایندگان را مورد توجه قرار داده و اگر برنامه دولت نقصی داشته مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه وزرا برنامه ای به مجلس ارائه داده و مجلس این برنامه را بررسی و نقد می کند، ادامه داد: بسیاری از نقدها، ایرادات و اشکالات وارد بوده و باید تصحیح شود و زمانی که برنامه وزرا به مجلس می آید، وزرا باید یک بار دیگر براساس آنچه دلسوزان مردم مطرح کرده اند، برنامه را مرور، اصلاح و تکمیل کنند.

رئیس دولت دوازدهم اظهار کرد: ان شالله با رأی اعتماد نمایندگان هر 17 وزیر رأی قاطع می گیرند تا دولت کار خود را سریع تر شروع کند. من نمی خواهم بگویم که این وزرای معرفی شده بی نقص هستند، همه ما بشریم و دارای نقص ها و نقاط ضعف و قوت هایی هستیم، اما بنده تمام تلاش خود را به کار گرفته و با تمام کسانی که لازم دیدم، مشورت کردم و حرف های بسیاری را به جان خریده و گوش کردم و با فراکسیون های سه گانه مجلس جلساتی برگزار کرده و از نکات ارزشمند آنها استفاده کردم و در نهایت بهترین هایی که توانستیم انتخاب کنیم، همین افرادی هستند که به مجلس معرفی شده اند.

روحانی با اشاره به اینکه اگر برای هر وزارتخانه ای فردی قوی تر و صالح تر و توانمندتر و کارآمدتر پیدا می شد، بدون تردید این فرد به مجلس معرفی می شدند، افزود: هیچگاه بر مبنای اینکه این فرد با بنده رفاقت قدیمی داشته و یا حتی در 4 سال دولت چگونه با یکدیگر برخورد کرده ایم و یا اینکه از چه جناح و حزبی بوده، افراد را انتخاب نکرده ام و دولت دوازدهم فرای اصولگرایی، اصلاح طلبی و اعتدال گرایی است ، اما به اصول، اصلاح و اعتدال اهمیت می دهد.

وی با بیان اینکه دولت دوازدهم از اصول، اصلاح و اعتدال با تمام توان خود مراقبت می کند، ادامه داد: اصول، اصلاح و میانه روی که مورد انتظار است، باید به کار گرفته شود و بهتر از این افراد در تلاش بنده پیدا نشده و نمایندگان نیز در فرصتی که داشته اند، بررسی و تحقیق کرده و نظرات خود را از این تریبون مطرح کرده اند و پیشنهاد با دولت و رأی با مجلس بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه براساس آیین نامه برای تک تک وزرا رأی جداگانه اخذ می شود، اظهار کرد: از ابتدا همین شیوه در مجلس برای رأی اعتماد طی شده، البته می توان از قانون اساسی استفاده کرد برای اینکه به صورت یکجا به تمامی وزرا رأی داده شده و در بسیاری از کشورها این شیوه اجرا می شود و رئیس جمهور یک هیاتی را به عنوان هیات وزیران به مجلس ارائه می کرد که این وزرا رأی مثبت یا منفی می گرفتند، اما آیین نامه به این صورت بوده که به تک تک وزرا رأی داده می شود که این شیوه نیز امتیازات خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه امید ما بر این بود که هر چه سریع تر دولت، فعالیت خود را آغاز کند، به ذکر خاطره ای درباره یکی از شهدا که نماینده دوره اول مجلس بوده پرداخت و افزود: نمی توان گفت که به یک وزیر رأی داده نشود تا بعداً یک وزیر قوی تر معرفی شود تا به این وزیر رأی داده شود، ممکن است چنین اتفاقی بیفتد اما اید تمام مصالح و مفاسد در کنار یکدیگر سنجیده شود، چرا که اگر یک وزیر شروع به کار نکند، رئیس جمهور مجبور بوده یک سرپرست برای آن وزارتخانه معرفی کند و حدود 3 ماه وزارتخانه توسط این سرپرست اداره شود و سپس رئیس جمهور وزیر جدید را معرفی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید