مصباحی‎مقدم: انتخابات 96 برای جمنا دست‌گرمی بود/ به قالیباف توصیه شد که کنار برود تا 60 درصد به آرای آقای رئیسی اضافه شود

    کد خبر :86089

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی‎مقدم با بیان اینکه انتخابات 96 یک دستگرمی برای جمنا بود گفت: اگر مجلس ششم و شورای شهر به اصلاح طلبان رسید نتیجه ابتکار عمل آنها بود.
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت درباره علت به حاشیه رفتن تندروها در کشور گفت: ذات تندروی اقتضا می‌کند به حاشیه برود؛ چرا که مردم هیچ گاه با تندروی همراه نمی شوند. بنابراین هرگاه شاهد تندروی بودند واکنش منفی نشان دادند او ادامه داد : مجلس ششم نتیجه اش این شد که مردم از اصلاح طلبان به‌طور کامل رویگردان شدند و همینطور در نتیجه شورای اول این شد که شورا به‌طور کامل در دور دوم به دست اصولگرایان سپرده شد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این سوال که آیا تندروی های دولت نهم و دهم و همچنین مجلس نهم و شورای شهر چهارم موجب شد تا دولت، مجلس و شورا به اصلاح طلبان برسد، گفت: در مورد احمدی‎نژاد، بله تندروی باعث شد که مردم به روحانی رای دهند. اما در مورد مجلس و شورای شهر این قدرت و ابتکار اصلاح طلبان بود که توانستند نوعی همزادپنداری را برای احمدی نژاد و جریان اصولگرا به مردم القا کند و موفق هم شدند در این جنگ روانی مردم را تحت تاثیر قرار دهند. همان تصوری را که از احمدی نژاد داشتند، آن تصور را غلبه دادند بر کل جریان اصولگرایی.

او درباره عملکرد جمنا در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نیز اظهار کرد: جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی یا جمنا، چند ماه مانده به انتخابات شروع به کار کرد. فرض آنها این بود که ما برای یک کار بلندمدت آمده‌ایم و انتخابات سال 96 یک‌ دست‌گرمی بود و انتظار پیروزی صددرصدی نداشتند. طبعا تلاش خوبی کردند و توانستند نیروهای مردمی را از کل کشور جمع کنند و نشست‌های خوبی را برگزار کردند.

مصباحی مقدم تاکید کرد: ما از سال 1376 تا 1396 هیچ‌گاه شاهد رسیدن به فرد واحد در جریان اصولگرا نبوده‌ایم اما این دفعه به دلیل فعالیت جمنا اصولگرایان توانستند به یک فرد واحد برسند. پس این یک اقدام موفق بوده است. مجموعه افرادی که در سال 76 به آقای ناطق نوری کاندیدای جناح اصولگرا رای دادند، هفت میلیون نفر بودند اما امروز کاندیدای جبهه اصولگرا 16 میلیون رای می‌آورد. این یک رشد بسیار خوب است لذا به نظر می‌رسد ایراد جدی متوجه آن نباشد. البته نمی‌توان گفت هیچ ایرادی ندارد. قطعا نواقصی وجود دارد که در حال بررسی است تا در انتخابات آینده مرتفع شود.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره کناره گیری قالیباف به نفع رئیسی در انتخابات اخیر نیز گفت: ما مساله را در جریان انتخابات کاملا دقیق بررسی کردیم و دیدیم بخشی از آرای آقای رئیسی به‌طور یقین به سبد اقای قالیباف نخواهد رفت. ارزیابی ها نشان می داد اگر هر دو نفر بمانند، هیچ کدام نمی‌توانند اکثریت نسبی را به دست بیاورند. پیش بینی ما این بود که حتی انتخابات به دور دوم هم نمی رود و در دور اول این موضوع به نتیجه می‌رسید. لذا این انتظار و امید بود که با کنار رفتن آقای قالیباف بخش قابل‌توجهی از آرای او به سبد آقای رئیسی برود و البته پیش بینی می‌شد که بخشی از آرا نیز متوجه رقیب شود، اما آنقدر نبود که بخواهد تعیین کننده باشد.

او با بیان اینکه بدون آرا قالیباف باز هم روحانی برنده انتخابات می‌شد، گفت: بر این اساس به قالیباف توصیه شد که کنار برود تا 60 درصد آرای او به آرای آقای رئیسی اضافه شود و همین اتفاق نیز رخ داد.

مصباحی مقدم در مورد چرایی این اتفاق گفت: عده ای آقای قالیباف را به عنوان مدیر اجرایی باتجربه قبول دارند و طبیعتا این تجربه را برای آقای رئیسی قائل نیستند. عده ای هم آقای رئیسی را از جهات مختلف قبول دارند و درمقابل این مقبولیت را برای آقای قالیباف قائل نیستند، طبعا آرای آنها تقسیم می شود.

این سیاستمدار اصولگرا درباره حضور مصطفی میرسلیم و رایزنی با او برای کناره گیری نیز اظهار داشت: ایشان نقش مثبت یا منفی در آرای جریان اصولگرایی نداشت و حضورشان خیلی مهم نبود.
منبع: خبرآنلاین

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید