پایان بررسی صلاحیت 17 وزیر پیشنهادی/ روحانی :گفتم خزانه خالی تحویل گرفتیم ولی دیدیم صندوق‌ها هم خالی بود/راه صاف و ساده‌ای پیش روی ما نیست

    کد خبر :86063

نمایندگان مجلس شورای اسلامی وارد بررسی صلاحیت حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو شدند.
مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی و دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور و نفت وارد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو شدند.
حبیب‌الله بیطرف ۶۱ ساله، کارشناس ارشد مهندسی عمران است و وزیر نیرو، معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت، معاون آموزشی وزیر نیرو، رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران و استاندار یزد را در کارنامه کاری خود دارد.

مخالف وزیر پیشنهادی نیرو/ موسوی: برنامه جامعی برای تامین آب در کشور ندارد
به نوشته نامه نیوز ،ابوالفضل موسوی نماینده یزد گفت که وزیر پیشنهادی نیرو برنامه جامع و مشخصی برای چگونگی تامین آب ندارد و صرفا نگاهش به تامین آب از طریق انتقال آب بین حوزه‌ای همراه با تامین آب پایدار از دریاهای آزاد است.ابوالفضل موسوی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ایجاد شده در تامین آب شرب پایدار و مطمئن شهرها و روستاهای کشور، تغییر اقلیم، کاهش منابع آب زیرزمینی و خشکسالی‌های ادامه دار در کشور است. به گفته وی، منابع آب تجدیدپذیر و قابل برنامه‌ریزی کشور چالش‌های اساسی در تامین آب شرب در کمیت و با کیفیت مناسب ایجاد کرده است. موسوی آب را یکی از چالش‌های اصلی کشور دانست و گفت که برخی از تجمعات و نزاعات در برخی از استانهای بر سر آب نگرانی ها را بیشتر افزایش می دهد چون اگر آب نباشد حیاتی هم وجود نخواهد داشت؛ از این رو مدیریت منابع آب مهمترین خواسته مردم است از دولت محسوب می‌شود. وی افزود: اتخاذ سیاست‌های غلط در موضوع آب در دولت‌های نهم و دهم باعث شد که موضوع آب از موضوع عادی به مسئله سیاسی و امنیتی تبدیل شود. به طوری که در این باره شاهد تنش‌هایی در کشور بودیم و گاها نیز دولت در این تنش‌ها شریک شد. ادامه این اعتراضات در دولت یازدهم نیز ادامه پیدا کرد. نماینده یزد در ادامه خاطر نشان کرد: طبیعتا اگر سدی در این دوران ایجاد شده که به ضرر محیط‌ زیست است باید راه حلی برای جبران آن اندیشیده شود و این مسائل به صورت جدی دنبال گردد. وی با بیان اینکه مشکلات در بخش آب و برق در دوازده سال اخیر به سمت حل شدن نرفته است گفت: باید تغییرات اساسی در این رویکرد انجام شود که ما چنین چیزی را در برنامه وزیر پیشنهادی نمی‌بینیم. برنامه آقای بیطرف ناظر به برنامه جامعی برای حل این موضوع نیست و تنها به جملاتی در دیدگاه کلی اهداف کلان و چالش‌ها آمده است و در اهداف کمی نشانی از حل این موضوعات دیده نمی‌شود. موسوی در ادامه گفت: براساس اطللاعات موجود از وزارت نیرو 56 درصد منابع تامین آب شهری وابسته به منابع آب زیرزمینی و از طریق چاه‌هاست و 85 درصد منابع تامین آب روستایی هم از منابع زیرزمینی است. اما در حال حاضر منابع آب زیرزمینی به خاطر عدم تغذیه مناسب با دو مشکل عمده مواجه شده که یکی از آنها افت کیفیت منابع آب است؛ به طوری که برای دستیابی به آب مناسب عمق چاه‌ها تا پنج برابر افزایش یافته است. از این رو این سوال مطرح می‌شود که چرا وزارت نیرو برای تامین آب در برنامه خود فقط انتقال آب بین حوزه‌ای را دیده است؟ آن هم در شرایطی که تامین آب مناسب منوط به اجرای طرح‌های بزرگ و هزینه بر بین حوزه است. به گفته موسوی، اجرای این طرح‌ها هزینه‌های بالا و بهره‌برداری زیاد را تحمیل می‌کند و همچنین باعث منازعات منطقه‌ای و بروز تنش‌های اجتماعی در شهرستان‌ها برای انتقال آب بین حوزه‌ای می‌شود. نماینده یزد در ادامه اظهار کرد: آقای بیطرف شما در برنامه‌های خود راهکار تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی را روشن مطرح نکرده‌اید؛ حال اینکه براساس برنامه ششم باید تا پایان برنامه 30 درصد آب شرب به استانهای جنوب کشور از محل آب پایدار یا از محل آب شیرین‌کن‌ها تامین شود که در برنامه اهداف کمی شما به روشنی چنین چیزی نیامده است. این موارد نشان می‌دهد که قرار است فقط تامین از طریق انتقال آب بین حوزه‌ای همراه با تامین آب پایدار از دریاهای آزاد انجام شود.

موافق وزیر پیشنهادی نیرو/ علیجانی: دارای کارنامه موفق است
محسن علیجانی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نماینده مردم تهران در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی نیرو فردی متخصص و دارای کارنامه موفق است که می‌تواند بحران آب را به نحو احسن مدیریت کند.محسن علیجانی در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: معتقدم که نگاه به آب نباید سیاسی، قومی، استانی یا منطقه‌ای باشد، باید به آب نیز مانند سایر منابع انرژی نگاه ملی داشت. وی تصریح کرد: تصمیم گیری های اساسی در حوزه آب بر عهده دولت و مجلس است، اما نباید در کنار منابع غنی آب زمینی تشنه و سوخته قرار گیرد. ما هم اکنون با بحران آب در کشور مواجه هستیم. اما بحران بزرگتر از آن مدیریت کردن است. متوسط بارندگی سالانه کشور 242 میلی متر است که کمتر از یک سوم میانگین بارش جهانی است. نماینده مردم تهران در مجلس افزود: بیطرف انسانی اخلاق مدار و متعهد به نظام بوده و اصلاح طلبی کارآمد همسو با دولت، متخصص و دارای کارنامه موفق است که می‌تواند بحران آب را به نحو احسن مدیریت کند. وی با بیان اینکه در زمان وزارت وی ایجاد تاسیسات زیربنایی با سرعت زیادی انجام شده است، گفت: با مرور هشت سال مسئولیت وی در وزارت نیرو متوجه می‌شویم که سیستم مدیریتی هدفگرا در وزارت نیرو و در بخش‌های آب، آبفا و برق وجود داشته است. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه بیطرف از چالش های وزارت نیرو مطلع است، گفت: ارتقاء ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی، حمایت از ایجاد نهادهای خدمات مهندسی و مدیریت پروژه و انتقال دانش فنی در ساخت نیروگاه‌ها از برنامه های بیطرف برای وزارت نیرو است و اولویت وی همچنین بر انرژی های تجدیدپذیر است. علیجانی با اشاره به اینکه برنامه‌های بیطرف بسیار جامع است، اظهار داشت: به استناد گزارش معاونت نظارت مجلس برنامه‌های بیطرف در 53 درصد موارد با اسناد بالادستی منطبق بوده و در 34 درصد نیز همسو است، البته در سایر موارد هم مغایرتی یافت نشده است.

مخالف وزیر پیشنهادی نیرو/ قوامی: برنامه بیطرف برای رفع تنش‌های بین استانی ناشی از مشکلات آب چیست؟
هادی قوامی نماینده اسفراین با بیان اینکه مهمترین مشکل امروز کشور مسئله آب است گفت با توجه به برخی اشتباهات آقای بیطرف در دوران 8 سال تصدی‌اش در وزارت نیرو در دولت اصلاحات انتظار می‌رود که ایشان ضمن اذعان به این مشکلات راهکارهای خود برای اصلاحات را بگوید. هادی قوامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس گفت: ما در حوزه برق و سایر انرژی‌ها هم مشکل داریم اما مهمترین مشکل، مسئله آب است. در زمانی که آب دارای ارزش‌های اقتصادی است و باید بر مبنای آمایش سرزمینی تخصیص پیدا کند وزیر پیشنهادی نیرو در برنامه خود به چنین مواردی اشاره نکرده است. وی با اشاره به 8 سال وزارت بیطرف در دولت اصلاحات گفت: دولت اصلاحات از مجموعه شاخص‌های اقتصادی باثبات‌ترین دولت در میان دولت‌های بعد از انقلاب بوده است که آقای بیطرف هشت سال وزیر نیرو در دولت اصلاحات بود ولی ایشان در همین دوران دچار خطای تشخیص در سرمایه‌گذاری‌ها برای تخصیص آب شد. نمایند اسفراین با بیان اینکه 85 درصد از عامل ریزگردها به دلیل عوامل خارجی است، گفت: در دوران وزارت آقای بیطرف ابرسدها در ترکیه ساخته شد و انتظار می‌رفت آقای بیطرف در زمان وزارت خود به این موضوع اعتراض می‌کرد تا چنین سدهایی بسته نشود که نتیجه آن را امروز در خشک شدن دجله و فرات و ورود ریزگردها به تمام کشور ببینیم. از این رو می‌توان نتیجه گرفت که ورود ریزگردها با منشا خارجی به نحوه عمل و مدیریت شما برمی‌گردد. قوامی ادامه داد: در دوره شما سدهایی بدون انجام کار کارشناسی و محاسباتی ساخته شد که نتیجه آن را به طور نمونه می‌توان در سد گتوند دید که آب شیرین به آب شور تبدیل شده و به دنبال آن 240 هکتار از اراضی خوزستان تحت تاثیر این آب شور قرار گرفته‌اند و امروز می‌خواهند این آب را به خلیج فارس انتقال دهند. انتظار ما این است که شما به این اشتباه خود اعتراف کنید و بگویید که چطور می‌خواهید آن را برطرف کنید. این عضو کمیسیون برنامه وبودجه با طرح این پرسش که برای حل این مشکلات ساختاری چه برنامه‌ای وجود دارد ، افزود: امروز به دلیل استفاده نکردن درست از قناتها شاهد ایجاد چاه‌های عمیق در کشور هستیم که چالش‌هایی را به وجود آورده، سوال ما این است که قرار است چطور این مشکلات برطرف شود؟ وی در پایان گفت: آقای بیطرف چطور می‌خواهید با شناسایی درست مشکلات حوزه آب آن را برطرف کنید تا شاهد کاهش مصرف آب و به دنبال آن رفع تنش‌های بین استانی ناشی از انتقال آب بین حوزه‌ای باشیم؟

بیطرف:به اقدام خلاف قانون متوسل نشده‌ام
حبیب الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو با اشاره به طرح مطالبی علیه وی در روزهای اخیر گفت که تاکنون برای هیچ پست و مقامی به اقدام خلاف قانون متوصل نشده است.حبیب الله بیطرف در دفاع از برنامه خود برای تصدی وزارت نیرو در دولت دوازدهم تعهد نسبت به مطالبات مردم، بکارگیری استعدادها و توانمندی در ایفای مسئولیت، داشتن روحیه انقلابی با انتقاد پذیری و بهره گیری از نظرات کارشناسان و پاسخگو کردن واحدهای زیر مجموعه در برابر مردم را از جمله تاکیدات خود در وزارت نیرو عنوان کرد و گفت: رعایت شایسته سالاری در انتخاب و ارتقا مدیریت‌ها از گذشته برای من حائز اهمیت بوده و ان‌شاءالله تلاش موثری برای ارتقاء شفافیت و مقابله با فساد اداری و ایجاد فرصت برابر برای بخش خصوصی و دولتی در صنعت آب و برق خواهم داشت. وی با اشاره به سابقه هشت ساله خود در وزارت نیرو و اجرای طرح‌های کارون ۳ و ۴ خاطر نشان کرد: من طی ۱۲ سال اخیر هیچ سمتی در مدیریت وزارت نیرو و آب کشور نداشتیم؛ لذا انتصاب تمام عملکرد گذشته به من درست نیست؛ چرا که تنها پاسخگوی مسئولیت خود به تناسب اختیاراتم هستم. بیطرف در ادامه با اشاره به شرایط اقلیمی کشور، کمبود و پراکندگی بارش و توزیع نامناسب آن و قرار گرفتن ایران در بین کشورهای کم آب و در محدوده خشک و نیمه خشک جهانی اظهار کرد: مهار آب‌های سطحی جزو برنامه‌های مهم و ملی نظام جمهوری اسلامی حتی قبل از پیروزی انقلاب در کشور بود و براساس سیاست‌های کلی نظام ابلاغی رهبری در سال ۷۷ مهار آب‌هایی که از کشور خارج می‌شود افزایش میزان استحصال آب و به حداقل رساندن ضایعات طبیعی آب جزو سیاست‌های کلی نظام بوده و هست. در همین راستا به همت متخصصین و مدیران فعالیت مهار آب‌ها در سطح کشور آغاز شد و مطالعات گسترده‌ای درباره آن صورت گرفت. وی با اشاره به وجود سدهای مخزنی متعدد در کشور با هجم ذخیره سازی ۵۲ میلیارد متر مکعب یادآور شد: یکی از مخالفین نام هفت فرد را بردند که مشکلات فنی دارند. من تعداد بیشتری را می‌توانم نام ببرم از جمله سد لار که قبل از انقلاب ساخته شده و پیمانکارانش از قدرترین پیمانکاران جهانی هستند. علاوه بر این تاکنون ۸۷ سد بزرگ در دنیا شکسته که یک مورد آن هم در کشور ما نبوده، بلکه ۳۰ مورد در آمریکا، ۵ مورد در ژاپن، ۷ مورد در برزیل و ۴ مورد در هند بوده است. بیطرف خاطر نشان کرد: گفته شده که من به گفتار خلاف قانون متوسل شده‌ام در حالی که در طول عمرم برای هیچ پست و مقامی به اقدام خلاف قانون متوسل نشده‌ام زیرا برای آبروی خودم ارزش بیشتری قائلم، هرگز خلاف قانون کاری نکردم و قانونگرایی،‌ اخلاق مداری،‌ برنامه محوری و شایسته سالاری را سرلوحه کار خود قرار دادم. من نه یک سهم، نه پست مدیریتی بعد از انصراف آخر در هیچ شرکتی نداشته و نخواهم داشت. وزیر پیشنهادی نیرو تضعیف نهاد مدیریت و کارشناسی در وزارت نیرو را از چالش‌های این وزارتخانه دانست و بر ضرورت کاهش تصدی گری و نهادینه کردن رویکرد برنامه‌ای در فعالیت‌های وزارت نیرو تاکید کرد. بیطرف همچنین به نقش صنعت برق در توسعه اقتصادی و رفاه خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به سرمایه گذاری‌ها در صنعت برق و توسعه توانمندی‌های داخلی ایران از جایگاه چهاردهم در سطح جهان و جایگاه اول در منطقه برخوردار است. ما همچنین جزو کشورهای دارای فناوری ساخت نیروگاه ها و صد در صد تجهیزات تولید برق هستیم و در آینده نیز باید به سمت تامین انرژی مورد نیاز براساس برنامه‌های وزارت نیرو،‌ تک رقمی کردن تلفات شبکه توزیع برق، توسعه زیرساخت‌های هوشمندسازی شبکه برق، ساماندهی اقتصاد برق،‌ حمایت از سازندگان تجهیزات و پیمانکاران داخلی و توسعه تحقیق و فناوری برای گسترش توانمندی صنعت برق برویم. وزیر پیشنهادی نیرو در بخش دیگری از سخنرانی خود مساله آب را از چالش‌های ملی و در آستانه بحران عنوان و خاطر نشان کرد: با توجه به تداوم خشکسالی و تغییرات اقلیمی و کاهش منابع تجدیدپذیر سرانه آبی ما به ۱۴۵۰ متر مکعب در سال رسیده است. همچنین بخش‌هایی از سرزمین ایران وارد شرایط کمبود آب شده، ۶۲ درصد از کل مساحت کشور از مرز تنش آبی عبور کرده و ۵۴ درصد که ۵۰ درصد جمعیت را در خود جای می‌دهد وارد مرحله کمبود آب شده است. وی با اشاره به کم آبی یا خشکسالی تعدادی از رودخانه‌های کشور، تالاب‌ها، چاه‌ها، نشست زمین و بروز فرو چاله‌ها و همچنین شکست یا اعوجاج برخی تاسیسات نفت و گاز گفت: این موضوع زنگ خطر را به صدا در آورده و متاسفانه مصرف بی رویه آب ادامه دارد. میزان مصرف آب ۱۰۰ میلیارد مکعب در سال‌های اخیر بوده که ۴۰ درصد از منابع سطحی و ۶۰ درصد از منابع زیرزمینی تامین شده است. همچنین ۱۲۰ میلیارد متر مکعب از ذخایر استراتژیک آب زیرزمینی کاسته شده است. بیطرف اضافه کرد: با توجه به مطالعات گسترده و شنیدن نظرات متخصصین بر این باورم که راهکار اساسی برای خروج از بحران و حرکت به سمت توسعه پایدار اصلاح و ارتقای مدیریت در بخش آب است. ما در سال ۸۲ به این نتیجه رسیدیم که صرفا مدیریت یک جانبه پاسخگو نیست، بلکه باید مدیریت یکپارچه باشد یعنی هم تولید و هم عرضه دیده شود و هم هماهنگی وجود داشته باشد. وزیر پیشنهادی نیرو در پایان با اشاره به پیش بینی ساختار سه سطحی برای مدیریت منابع آب در برنامه اعلامی خود گفت: طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای صرفا برای مصارف شرب در قالب برنامه توسعه و با نظر مجلس اجرا خواهد شد.

رئیس‌جمهور وارد مجلس شد
نخستین روز بررسی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در در صحن علنی مجلس حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با همراهی امیری معاون پارلمانی، نوبخت سخنگوی دولت و تعدادی از نمایندگان وارد مجلس شد. حسن روحانی جهت آخرین دفاعیات از وزرای پیشنهادی خود برای کابینه دوازدهم وراد مجلس شد تا به ایراد سخن بپردازد. براساس این گزارش رئیس‌جمهور ۱۷ وزیر پیشنهادی خود را برای تصدی ۱۷ وزارتخانه غیر از وزیر پیشنهادی علوم به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده و از سه شنبه هفته گذشته تا به امروز مجلس هم صلاحیت وزرای پیشنهادی را مورد بررسی قرار داد. رئیس‌جمهور در آغاز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی خود به مدت ۲ ساعت و نیم در جلسه علنی مجلس سخنرانی کرده و نسبت به عملکرد و برنامه های وزرای خود توضیحاتی را به نمایندگان مجلس ارائه کرد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان سلطانی فر
وزیر ورزش و جوانان نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت مسعود سلطانی فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را آغاز کردند.نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی و دادگستری، دفاع، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، نفت و نیرو بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را آغاز کردند. مسعود سلطانی‌فر ۵۸ ساله کارشناسی ارشد علوم سیاسی دارد و وزیر ورزش و جوانان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، استاندار گیلان، زنجان و مرکزی، عضو شورای شهر چهارم تهران را در کارنامه کاری خود دارد. در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابتدا مخالفان و موافقان به بیان سخن می‌پردازند سپس وزیر پیشنهادی از خود دفاع می‌کند. سلطانی فر مخالفی نداشت و تنها موافقان با وی به سخن پرداختند.

برومندی: نمره سلطانی‌فر ۲۰ است
نماینده مردم مرودشت در مجلس گفت: وزرایی که تعامل و ارتباط خوبی با رییس‌جمهور، معاون، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مجلس داشتند در پیشبرد برنامه‌ها بسیار خوب عمل کرده‌اند. نمره سلطانی‌فر هم ۲۰ است. محمدمهدی برومندی در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، گفت: ۲۷ درصد جمعیت کشور جوان است که برای این جمعیت در وزارت ورزش باید برنامه‌ریزی شود. نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وزیر پیشنهادی این وزارتخانه باید مدیر قوی‌ باشد. هرگاه مدیران قوی و با تجربه در راس امور مردم قرار گرفتند کارها به‌سامان می‌شود. چنین مدیریتی با داشتن یک برنامه قوی مشکلات این حوزه را رفع می‌کند. وی ادامه داد: ایشان فردی متدین، باهوش، با برنامه، خوش اخلاق هستند و انصافا همواره تعامل بسیار خوبی با مجلس داشته است. سلطانی‌فر یکی از سرمایه‌های این کشور هستند. ایشان ۳۰ سال در جای جای ایران مدیریت کرده است. ایشان چهره‌ای مردمی هستند. در کلان‌شهر تهران به عنوان عضو شواری شهر چهارم انتخاب شدند. ایشان معاون وزارت ورزش و رییس سازمان گردشگری انجام مسئولیت داشتند. ایشان تصمیماتی در این سازمان گرفتند که طی سال‌های پس از انقلاب چنین تصمیماتی اتخاذ نشده بود. نماینده مردم مرودشت در مجلس ادامه داد: ایشان در وزارت ورزش و جوانان عملکرد خوبی داشته است. همین که امروز مخالفی صحبت نمی‌کند، نشان از این مسئله است. ایشان در زمان تصویب برنامه ششم تصمیماتی در ورزش گرفت که در آینده وضعیت ورزش و جوانان را بهبود می‌بخشد. وضعیت فدراسیون‌ها را بهبود و سامان بخشید و امروز در این حوزه آرامش حاکم است. نماینده مردم مرودشت در مجلس خاطرنشان کرد: برنامه ایشان در چارچوب برنامه ششم است که به نیازها و حل مشکلات حوزه ورزش و جوانان پاسخ می‌دهد. توجه زیادی به ورزش روستایی و ایجاد فضای فیزیکی در شهرستان‌ها و روستاها کرده است. با رای قاطع به ایشان کمک کنیم تا برنامه‌های خوب ایشان در بازی‌های آسیایی و المپیک جمهوری اسلامی بدرخشد.

طیار: سلطانی‌فر هیچ حاشیه‌ای نداشته است
نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس گفت: سلطانی‌فر از ابتدای انقلاب تاکنون در مسیر انقلاب حرکت کرده و ذره‌ای از این مسیر دور نشده و کمترین حاشیه‌ای نداشته است. قرجه طیار در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، گفت: حضرت امام ورزشکاران را پیشگامان ایران در میادین بین‌المللی برای صدور فرهنگ ملت ایران می‌دانستند. وی ادامه داد: وزیر ورزش و جوانان نیز مدیری فهیم و آشنا با امور جوانان را می‌طلبد و وزارت این وزارتخانه شایسته جناب سلطانی‌فر است. ایشان در مدت 9 ماه وزارت دولت یازدهم نگاه ویژه‌ای به ورزش استان‌ها به ویژه استان‌های محروم، مرزی و کمتر توسعه داشت. در این مدت شاهد حاکمیت روح آرامش‌بخشی بر فضای ورزش بودیم. در سایه این آرامش تیم فوتبال ایران با اقتدار کامل به جهام جهانی روسیه صعود کرد و بر خلاف گذشته کار به اما و اگرهای روزهای آخر نکشید. نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس تاکید کرد: ایشان حتی یک سفر به خارج از کشور نداشته است و سفرهای داخلی ایشان نیز برای حل مشکلات بخش ورزش انجام شده است. وی اظهار کرد: شهرستان گنبدکاووس به عنوان پایتخت والیبال و سوارکاری ایران است و ورزشکاران فراوانی از جمله فرهاد قائمی‌ها و دهها ورزشکار دیگر را در سطح بین‌المللی به جامعه ورزش معرفی کرده است. با رای به سلطانی‌فر چهار سال روشن و درخشان را نوید دهیم.

قمی: سلطانی‌فر مشکلات فدراسیون تکواندو را رفع کند
نماینده مردم پاکدشت در مجلس گفت: سلطانی‌فر توجه داشته باشد که فدراسیون تکواندو هم مشکلاتی دارد که باید حتما این مشکلات را رفع کند. محمد قمی در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، گفت: سوابق سلطانی‌فر در سمت‌های مختلف، موفق و اثرگذار بوده است. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: برنامه‌های پیشنهادی ایشان انصافا بسیار کارشناسانه، علمی و عملیاتی است. در این برنامه ضمن اینکه به اسناد بالادستی توجه شده به مسائل مبتلابه کشور و جوانان و امکانات کشور توجه ویژه‌ای شده است. نداشتن نگاه سیاسی از سوی وزیر پیشنهادی از دیگر نقاط برجسته ایشان است. ایشان دارای مرام سیاسی خاصی است اما در برخورد با ورزشکاران، نمایندگان و استانداران رعایت عدالت و عدالت محوری، سرلوحه کار ایشان است. قمی تلفیق ارزش با ورزش را مورد اشاره قرار داد و افزود: ورزش‌مان نباید بدون هدف باشد بلکه باید با ارزش‌های انقلاب هماهنگ و تلفیق شود که البته این مسئله در برنامه‌های ایشان هویداست. به گفته عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، توسعه کمی، توجه خاص به جوانان و رشد ورزش در بین آنان، توجه خاص به زندگی ایرانی اسلامی در جامعه ورزش، توسعه اماکن و امکانات ورزش در شهرها و روستاها، توجه خاص به خصوصی‌سازی، مشارکت مردم در امر ورزش و نگرش ویژه به اقتصاد ورزشی از برنامه‌های مهم سلطانی‌فر است. وی بازنگری در طرح جامع ورزشی کشور را دیدگاه جدید و نگرش مطلوبی دانست که با شرایط زمان و امکانات کشور منطبق است. نماینده مردم پاکدشت در مجلس یادآور شد: ایشان تعامل بسیار خوبی با نمایندگان مجلس دارد. به همین دلیل حتی یک نفر هم در مخالفت ایشان سخن گفت. حدود ۸۲ نماینده مجلس از بنده خواستند تا وقتم به آنان بدهم تا در موافقت سخن بگویند اما آیین‌نامه اجازه چنین کاری را نداد.

پایان بررسی صلاحیت ۱۷ وزیر پیشنهادی
سومین روز بررسی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در صحن علنی مجلس بررسی صلاحیت ۱۷ وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس پایان یافت.نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روز سه شنبه هفته گذشته در ۵ روز و ۸ شیفت کاری صلاحیت ۱۷ وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم را مورد بررسی قرار دادند. در روزهای گذشته علاوه بر وزرای پیشنهادی مخالفین و موافقین آنها نیز به نقد و بررسی برنامه‌های ارائه شده پرداخته‌اند. وزرای پیشنهادی دفاع و ورزش تنها وزرایی بودند که نمایندگان مخالف برای آنها صحبت نکردند، البته در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دادگستری نیز تنها یک نماینده به عنوان مخالف وی صحبت کرد. رئیس جمهور و معاون اول وی نیز در روز سه‌شنبه به دفاع از برنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پرداختند و در آخرین روز بررسی صلاحیت نیز رئیس جمهور با حضور در مجلس و با استفاده از باقی مانده وقت وزرای پیشنهادی به دفاع مجدد از گزینه‌های خود پرداخت. مجلس تا ساعتی دیگر وارد رای گیری در مورد وزرای پیشنهادی دولت خواهد شد.

رئیس جمهور: مجلس در این دوره یک کار حرفه‌ای انجام داد
روحانی رئیس جمهور بررسی وزرا در مجلس را در این دوره یک کار حرفه‌ای در این مجلس دانست.حسن روحانی صبح امروز (یکشنبه) در مجلس شورای اسلامی در آخرین دفاع از وزرای پیشنهادی با تشکر از نمایندگان، هیات رئیسه و رئیس مجلس که در طول این 5 روز صبح و بعد از ظهر مشغول کار بودند اظهار کرد: خوشبختانه مردم ما هم توجه ویژه ای به مذاکرات مجلس داشتند و ما شاهد یک کار حرفه‌ای توسط مجلس در این دوره بودیم. وی ادامه داد: همیشه مجلس اصول قانونی و اخلاقی را رعایت می‌کرد و این بار بیشتر. همه نمایندگان محترمی که به عنوان موافق و مخالف صحبت کردند کاری کارشناسانه و طبق اعتقاد و عقیده و با مستندات اطلاعات انجام دادند و جز این از مجلس توقع دیگری نیست. روحانی در ادامه یادآور شد: هر دو ما یعنی دولت و مجلس بار سنگین انجام مطالبات ملی این ملت رشید و بزرگ را بر دوش گرفتیم و همه ما می دانیم شرایط ما آسان نیست. هم شما نمایندگان و هم ما در دولت کاملا اطلاع داریم که راه صاف و ساده‌ای پیش روی ما نیست. در شرایط امروز دنیا در قاره اروپا، آمریکا و آسیا و دیگر قاره‌ها هم مسیر حکمرانی ساده و هموار نیست، چه رسد به ما در این منطقه پرآشوب و مشکلاتی که در گذشته برای همه ما باقی مانده است. وی با اشاره به رقم بودجه تصویب شده خاطر نشان کرد: بودجه ما حدود 300 هزار میلیارد تومان است. البته رقم بالاتری تصویب شده، اما درآمد حاصله ما حدود همین قدر است و براساس محاسبات هم به سازمان برنامه گفته‌ام شرایط جدید را به وزرا ابلاغ کنند. ما در سال گذشته 40 هزار میلیارد تومان برای صندوق های بازنشستگی دادیم در حالی که این صندوق‌ها مربوط به دولت و بودجه نیست و خودش باید متکفل باشد. من می گفتم خزانه خالی تحویل گرفتیم ولی دیدیم صندوق‌ها هم خالی بود. رئیس دولت دوازدهم افزود: هیچ صندوقی امروز قادر نیست به تعهداتش عمل کند. وقتی 40 هزار میلیارد تومان ناچار برای صندوق‌ها برود بالای 40 هزار میلیارد تومان برای یارانه داده شود و نمایندگان تصویب کردند 60 هزار میلیارد هم به صندوق توسعه بریزیم این خودش 140 هزار میلیارد تومان می‌شود یعنی نصف بودجه رفت. اگر بخواهیم بدهکاری دولت به بخش خصوصی، پیمانکاران و بانک مرکزی هم حساب کنیم دیگر چیزی ته آن باقی نمی ماند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید