اعتراض صاحبان خودروهای کلاسیک به مصوبه نصب پلاک تاریخی

  • اقتصادی
  • سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۲۲:۲۹

صاحبان خودروهای کلاسیک در اعتراض به مصوبه نصب پلاک تاریخی تجمع کردند.

تعدادی از اعضای انجمن کلاسیک سواران کشور و صاحبان خودروهای کلاسیک با تجمع در پارکینگ استادیوم آزادی، اعتراض خود را نسبت به دستورالعمل جدید این انجمن اعلام کردند.

پویان ایروانی، عضو انجمن کلاسیک سواران کشور در این مورد با اشاره به شکل گیری کمپین «نه به پلاک تاریخی» گفت: حدود 10 سال پیش و به علت حفظ محیط زیست و هوای پاک، موضوع پلاک تاریخی در انجمن خودروهای کلاسیک ایران مطرح شد که به علت عدم پیگیری مدیریت انجمن بی‌نتیجه ماند.

وی افزود: این طرح نهایتاً در شهریور سال گذشته موضوع با نام قانون حفظ و صیانت از خودروهای تاریخی و کلاسیک تصویب شد.

وی توضیح داد: در این طرح، کارگروهی معرفی شده که جز ضرر و زیان هیچ ارمغانی برای مالکان خودروهای کلاسیک ندارد و طبق قوانین مندرج در این طرح، خودروهای مذکور دارای پلاک تاریخی شده و بخشی از اموال منقول میراث فرهنگی محسوب خواهند شد.

ایروانی تصریح کرد: همچنین کنترل، نحوه و اندازه استفاده و مالکیت و حتی تعویض قطعات و فروش خودرو ها از دست صاحبانشان خارج می‌شود و اجازه هیچگونه دخل و تصرفی را در خودرو ندارند، مگر با کسب مجوز از کارگروه مربوطه که آن هم در صورت صلاح‌دید کارگروه و با پرداخت هزینه خواهد بود.

به گفته وی، در یکی از بندهای این طرح آمده که مالکان خودروهای کلاسیک می‌توانند سالانه فقط 5000 کیلومتر و هفته‌ای یک بار در مسیری مشخص شده تردد کنند که البته این کار هم نیازمند کسب مجوز است.

عضو انجمن کلاسیک سواران ادامه داد: طبق این آیین نامه، مالکان، فروشندگان لوازم یدکی و تعمیرکاران خودروهای کلاسیک دیگر اجازه فعالیت در کشور را ندارند، مگر با اخذ مجوز از طرف کارگروه که آن هم در صورت صلاح‌دید با پرداخت هزینه خواهد بود.

وی افزود: از دیگر بندهای آیین نامه، امکان شماره گذاری وسایل نقلیه فاقد سابقه شماره‌گذاری در سیستم راهنمایی و رانندگی است که  با ارائه مستنداتی منوط به تأیید کارگروه مورد نظر است.

وی ادامه داد: برخی افراد سودجو، خودروهای کلاسیک با ارزش را به صورت قاچاق وارد کشور می کنند و از طرفی دیگر با خرید خودروهای کلاسیک کم ارزش در داخل کشور، اسناد خودروهای کم ارزش را بر روی خودروهای قاچاق گذاشته و با قیمت بالاتری در بازار داخل به فروش می رسانند.

ایروانی اظهار داشت: مالکان و معترضان به آیین نامه پلاک تاریخی دو درخواست داشتند، اول اینکه کارگروه توسط افرادی مدیریت شود که دارای سابقه فنی، شناخت از خودروهای کلاسیک و علاقه به این خودروها باشند و دوم اینکه مصوبه پلاک تاریخی، لغو و طرحی کارشناسی شده جهت حفظ و صیانت از خودروهای کلاسیک ارائه شود تا هم منافع مالکان این خودروها حفظ شود و هم علاقه‌مندان به این رشته در داخل کشور افزایش یابند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید