صدور مجوز شکار تشی به‌بهانه جلوگیری از کنده‌‌شدن پوست درختان جنگلی در استان فارس!

سیخ‌های کباب در انتظار صدور مجوز تَشی‌کُشی!

    کد خبر :85741

سازمان حفاظت محیط زیست در حالی برای شکار تشی در مناطق جنگلی مجوز صادر می‌کند که نه آماری مبنی بر افزایش جمعیت این گونه ارائه می‌شود و نه مستندی از خساراتی که ادعا می‌شود این جونده به درختان جنگلی وارد کرده است.

به گزارش  تسنیم، سازمان حفاظت محیط زیست در حالی برای شکار تشی در مناطق جنگلی، مجوز صادر می‌کند که نه آماری مبنی بر افزایش جمعیت این گونه ارائه می‌شود و نه مستندی از خساراتی که ادعا می‌شود این جونده به درختان جنگلی وارد کرده است.

انتشار تصاویر کشتار تشی در فضای مجازی، اخیراً اعتراضاتی را به‌همراه داشته است. فعالان حیات وحش با اشاره به اینکه برخی از این تصاویر حکایت از صدور مجوز شکار تشی و حتی خرگوش از سوی سازمان حفاظت محیط زیست دارد، صدور پروانه شکار جانوران به‌منظور دفع آفت را مستلزم در دست داشتن آماری از جمعیت گونه مورد نظر و همچنین برآوردی از خسارات وارده توسط آن می‌دانند.

از آنجا که تصاویر منتشرشده در فضای مجازی حکایت از صدور پروانه شکار تشی در استان فارس دارد خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در گفت‌وگویی با نبی‌الله مرادی، سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس، چرایی صدور مجوز شکار این گونه را جویا شد.

مرادی درباره صدور مجوز شکار تشی در جنگل‌های استان فارس به تسنیم می‌گوید: تشی، جونده‌ای است که خصوصاً در فصل گرما با جویدن پوست اکثر درختان جنگلی به‌ویژه بنه، سبب خشکی و نابودی آنها می‌شود، بنابراین در راستای تعدیل جمعیت حیات وحش و به‌منظور حفاظت از درختان جنگل ناگزیر هستیم در صورتی که جمعیت این گونه به بیش از حد معین برسد، مجوز شکار این گونه را صادر کنیم.

وی با بیان اینکه مجوز شکار تشی در سال جاری هنوز صادر نشده است، می‌گوید: سال گذشته تعدادی مجوز شکار تشی برای اقلیت‌های مذهبی صادر کردیم اما از آنجا که دارندگان این پروانه‌ها موفق به شکار نشده‌اند و جمعیت تشی با افزایش روبه‌رو شده سال جاری از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست کرده‌ایم برای میرشکاران محلی هم پروانه شکار تشی صادر شود که اکنون منتظر تأیید مسئولان ذی‌ربط سازمان هستیم.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس، در پاسخ به این پرسش که آیا امکان زنده‌گیری و انتقال جمعیت مازاد تشی به مراکز نگهداری از حیات وحش تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد یا خیر، می‌گوید: تنها راه کنترل جمعیت تشی استفاده از اسلحه است.

این اظهارات ماجرای صدور مجوز شکار گراز در استان‌های شمالی کشور را برای اتباع خارجی، میرشکاران و اقلیت‌های مذهبی به‌بهانه دفع آفت از مزارع تداعی می‌کند، چرا که در هر دو مورد علی‌رغم پیگیری رسانه‌ها، آماری برای اثبات ادعای افزایش جمعیت قربانیان، اعلام نشده و مستندی مبنی بر خسارات وارده توسط این جانوران به مزارع یا جنگل‌ها ارائه نشده است، دو گونه جانوری حرام‌گوشت که شکارشان متقاضیان بسیاری دارد و مسئولان محیط زیست افزایش جمعیت‌شان را بهانه‌ای برای صدور مجوز شکارشان اعلام می‌کنند اما فعالان و متخصصان حیات وحش باور دارند جمعیت گونه‌هایی چون تشی، خرگوش و گراز که طعمه اصلی گوشتخوارانی چون پلنگ، یوز، گرگ، سیاه‌گوش، کاراکال و خرس به شمار می‌روند در زیستگاه‌ها به‌شدت کاهش یافته و سبب شده گوشتخواران به‌منظور یافتن طعمه به مناطق مسکونی و گله‌های دام نزدیک شوند.

به گزارش تسنیم، تَشی به جوندگانی از زیرراسته تشی‌شکلان گفته می‌شود که دارای پوشش خاردار بر پشت خود هستند و از آن برای دفاع در برابر مهاجمان استفاده می‌کنند. جریمه شکار غیرمجاز تشی، اکنون برابر با هشتصد هزار تومان است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید