احیاء، مرمت، حفاظت و بازپیرایی بافت تاریخی در بخش مرکزی شهر تهران

    کد خبر :85689

احیاء، مرمت، حفاظت و بازپیرایی بافت تاریخی در بخش مرکزی شهر تهران به پایان رسیده است.

به گزاش  مهر، نصراله آبادیان با اشاره به پروژه های اجرایی این منطقه با مشارکت سازمان زیبا سازی شهر تهران در بافت تاریخی و حصار ناصری به تشریح اقدامات انجام شده در این راستا پرداخت.

شهردار منطقه ۱۱؛ نور پردازی خانه تیمور تاش، پیرایش شهری محور حافظ تا وحدت اسلامی، پیرایش شهری پیرامون میدان تاریخی راه آهن تهران، بهسازی جداره های تاریخی گذر فروزش، حفاظت از تنها بازارچه چوبی شهر تهران، احیای بافت تاریخی کوچه لولاگر تنها کوچه قرینه تهران، باز سازی میدان تاریخی حسن آباد، نور پردازی مسجد سجاد (ع) و نور پردازی تئاتر شهر را از جمله این اقدامات برشمرد.

آبادیان افزود: خانه تاریخی تیمور تاش که محل نگهداری قدیمی ترین ابزار و ادوات جنگ کشور است؛ اکنون به عنوان موزه جنگ به روی مردم گشوده شده. همچنین درپیرایش میدان وحدت اسلامی که به طول ۲کیلومتر در این محور انجام شد؛ آرام سازی بصری، احداث پیاده راه، افزایش نور و روشنایی و حذف زوائد بصری به پایان رسیده.

به گفته شهردار منطقه ۱۱ در پروژه پیرایش یک کیلومتر از جداره پیرامونی میدان ۷۵ ساله راه آهن جداره های شهری پیرایش شدند که شامل ساختمان های جنب میدان و خیابان های شوش غربی تا پارکینگ، شوش شرقی تا خیابان بیگی و همچنین خیابان کارگر و ولی عصر ( عج) است.

وی خاطر نشان کرد : در طرح بهسازی جداره های تاریخی خیابان فروزش جداره مغازه ها و حجره های با عمر بیش از ۷۰ سال که دارای ارزش هنری و میراثی هستند؛ شناسایی و برای بهسازی و پاکسازی آن ها اقدام شد. در همین خیابان اقدامات حفاظت از بازارچه تاریخی چهارسوق چوبی که از جمله بناهای منحصر به فرد باقی مانده از زمان قاجار است با نظارت سازمان میراث فرهنگی انجام شده است.

از دیگر اقدامات حفاظت از بافت تاریخی حصار ناصری که شهردار منطقه ۱۱ به آن اشاره کرد؛ احیای بافت تاریخی کوچه لولاگر به عنوان تنها کوچه قرینه تهران است که بزرگترین پروژه مرمت بافت تاریخی شهر تهران در آن به اجرا در آمد و اقدامات بازآفرینی منظرشهری شامل کف سازی ومبلمان شهری اعم از نور پردازی و نیمکت از سوی شهرداری منطقه ۱۱ انجام شد.

آبادیان درخصوص باز سازی میدان تاریخی حسن آباد با قدمت بیش از ۸۵ سال گفت: در این طرح یک هزار متر از سنگ های محدوده بازسازی ،ترمیم و تعویض شدند.

او همچنین عنوان کرد: پروژه نور پردازی مسجد سجاد (ع)که یکی از قدیمی ترین مساجد شهر تهران است و نور پردازی تئاتر شهر در فضای پشت ستون های مجموعه تئاتر شهر و فضای بیرونی ستون ها نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این پروژه ها بوده است.

خانه سپهبد امیر احمدی ثبت میراث فرهنگی نیست
محمد شهر آبادی معاون شهرسازی و معماری منطقه ۱۱ با تأکید بر این که حفاظت از بافت و خانه های تاریخی واجد ارزش که به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده باشند از اولویت های مدیریت شهری محسوب می شود؛ در خصوص خانه تاریخی سپهبد امیر احمدی گفت: این خانه علی رغم ارزش تاریخی آن که مربوط به دوره قاجار است ؛ به ثبت سازمان میراث فرهنگی استان تهران نرسیده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۱۱ افزود: برای خانه سپهبد امیر احمدی با پرونده شماره ۹۱۶۳ به مساحت ۷۰۸۳ متر مربع واقع در خیابان حافظ نرسیده به میدان حسن آباد ؛ هیچ گونه پروانه تخریب و نوسازی برای ملک صادر نشده است و چنان چه مالک قصد اخذ پروانه را داشته باشد باید بر اساس ضوابط و مقررات پس از استعلام سازمان میراث فرهنگی اقدام به عمل آورد.

شهر آبادی تأکید کرد: هر گونه تخریب بنا بدون اخذ مجوز مورد تأیید شهرداری منطقه نبوده و تخریب انجام شده در ملک سپهبد امیر احمدی بر خلاف ضوابط و به عنوان تخلف تلقی می شود که به محض اطلاع از فعالیت های عمرانی در ملک و با توجه به این که اماکن میراثی و واجد ارزش برای مدیریت شهری اهمیت ویژه ای دارند ؛ با توجه به نامه شماره ۱۶۱۱۷۲۸۸مورخ ۱۷/۵/۹۶ ناحیه یک پیگیر اخذ حکم ورود به ملک از طریق مراجع قضایی شده است.

وی یاد آور شد: شهرداری منطقه ۱۱ ضمن همکاری با سازمان میراث فرهنگی استان تهران مبنی بر حفظ املاک واجد ارزش صبت اثر ملی ؛ پیش از صدور پروانه ساختمانی ضمن معرفی مالک به میراث؛ مکاتبات لازم تا تعیین تکلیف و اخذ بلامانع از سازمان مذکور؛ از صدور پروانه تخریب و نوسازی خودداری می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید