جدیدترین اخبار
۲۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۸ اقتصادی کد خبر :85632

افق صنعت هوایی روشن است اما اوضاع تعریفی ندارد

یک کارشناس صنعت هوایی معتقد است: با وجود اقداماتی که در طول سال‌های گذشته برای بهبود شرایط این صنعت انجام شده هنوز نمی‌توان از بهبود اوضاع و تغییر قطعی صنعت هوایی ایران در قیاس با گذشته سخن گفت.

محمد بشارتی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که به عملکرد وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم با اغماض نمره قبولی می‌دهم، اظهار کرد: با وجود آنکه در این چهار سال تلاش شد اقداماتی مثبت در دستور کار قرار گیرد و شرایط برای توسعه دوباره این بخش مهم فراهم شود، اما در عمل آنچه اتفاق افتاده با هدف گذاری‌های کلان فاصله‌ای جدی دارد.

وی ادامه داد: هرچند نمی‌توان شرایط سخت تحریم و محدودیت‌های اقتصادی موجود را فراموش کرد و به آنها توجهی نداشت، اما آنچه بیشترین اهمیت را دارد نیاز به تغییر قطعی در شرایطی است که هنوز مانند قبل ادامه پیدا می‌کند.

این کارشناس صنعت هوایی با اشاره به نیاز ایران به خرید ۴۰۰ فروند هواپیمای مسافرتی صرفا برای پاسخ دادن به نیازهای امروز بازار ایران، توضیح داد: ما امروز با شرایطی روبه‌رو هستیم که نزدیک ۹۰ درصد از بازار ایران از سوی شرکت‌های حمل و نقل خارجی مدیریت می‌شود. امروز شرکتی مانند ایران‌ایر ۴۵ هواپیما دارد که از این میان حدود ۷۰ درصد آنها زمین‌گیر هستند و به جز هواپیماهای ماهان تعداد هواپیماهای دیگر شرکت‌ها شاید به ۱۰ فروند نرسد.

بشارتی ادامه داد: اگر ما قصد داریم با ایرلاین‌های منطقه مانند قطر و امارات متحده عربی رقابت کنیم نیاز به وارد شدن تعداد بسیار زیادی هواپیمای جدید خواهد بود هرچند پس از سال‌های طولانی هفت فروند هواپیما به ایران وارد شده، اما این هواپیماها برای شرایط ایران حتی مسکن نیز نیستند.

وی با بیان این که با تغییرات به وجود آمده لغو تحریم‌ها و اقدامات ابتدایی صورت گرفته افق صنعت هوایی کشور روشن است، خاطر نشان کرد: برای رسیدن به این افق روشن نیاز به انجام اقداماتی جدی داریم تا ساختار صنعت هوایی ایران با تغییرات روز جهانی همراه شود. برای آنکه بتوان به وزارت راه و شهرسازی دولت قبل نمره‌ای بالاتر داد باید بسیاری از شرایط امروز این صنعت تغییر کند و امکان رقابت با شرکت‌های منطقه و حتی جهان فراهم شود.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • ماجرای خاشقجی چه تاثیری بر تحریم های ایران و قیمت نفت گذاشت؟
  • ارتباط قانون منع تنبیه بدنی با کاهش خشونت در جوامع
  • واکنش محمد معتمدی به شکایت ورثه یک شاعر
  • توافق اولیه گروه‌های سیاسی لبنان بر سَر توزیع پست‌های دولت آینده
  • اعدام کارمند خدمات درمانی صلیب سرخ جهانی در نیجریه
  • «خشونت خانگی»؛ علت ۳۰ درصد تماس‌ها با اورژانس اجتماعی
  • اولین اظهارنظر ترامپ علیه ایران پس از معامله جدید با عربستان
  • اقامتگاه سرکنسول عربستان در استانبول بازرسی نشد
  • خواننده فقید کنسرت می‌گذارد
  • کشف لامبورگینی ۲۴ میلیارد تومانی قاچاق در شیراز
  • وقوع انفجار در «هلمند» افغانستان
  • کدام خودروساز داخلی در لیست تحریم های جدید قرار داد
  • ۱۳ میلیون نفر در افغانستان زیر خط فقر به سر می برند
  • اعتصاب اسرای زن فلسطینی در بند صهیونیست‌ها ۴۰ روزه شد
  • تسلط یمنی‌ها بر مواضع متجاوزان در «عسیر»
  • حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه
  • دیدار رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی با همتای سعودی
  • نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب دیدار کردند
  • ذوالفقاری رئیس کمیته پدافند غیرعامل وزارت کشور شد
  • آخرین وضعیت لوایح FATF و سرنوشت CFT در شورای نگهبان
  • محمد اصفهانی: مردم شاد باشند، من هم بهتر می‌خوانم/ناگفته ها درباره همکاری با ارکستر ملی
  • خداحافظی برادران وارنر با افلک و کاویل
  • ارسال پرونده‌های قابل رسیدگی شهرداری، با قید دقت و سرعت به مراجع قضایی
  • میزبانی شیراز از اجلاس روسای کمیسیون‌های ملی آیسسکو در آبانماه
  • ورزش در مدارس استثنایی با سیاست‌های پاراالمپیک همسو می‌شود
  • زائران مرز خسروی از مهران تردد کنند
  • ترافیک نیمه سنگین در محور کرج – چالوس/اعلام محورهای مسدود
  • ریلی که با شمش هندی تولید شود،ملی نیست
  • ۲ مسابقه جدید و مفرح روی آنتن رادیو «جوان»
  • الزام کارفرمایان و کارگران به ثبت نام در سامانه جامع روابط کار
  • Ad