جدیدترین اخبار
۲۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۸ اقتصادی کد خبر :85632

افق صنعت هوایی روشن است اما اوضاع تعریفی ندارد

یک کارشناس صنعت هوایی معتقد است: با وجود اقداماتی که در طول سال‌های گذشته برای بهبود شرایط این صنعت انجام شده هنوز نمی‌توان از بهبود اوضاع و تغییر قطعی صنعت هوایی ایران در قیاس با گذشته سخن گفت.

محمد بشارتی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که به عملکرد وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم با اغماض نمره قبولی می‌دهم، اظهار کرد: با وجود آنکه در این چهار سال تلاش شد اقداماتی مثبت در دستور کار قرار گیرد و شرایط برای توسعه دوباره این بخش مهم فراهم شود، اما در عمل آنچه اتفاق افتاده با هدف گذاری‌های کلان فاصله‌ای جدی دارد.

وی ادامه داد: هرچند نمی‌توان شرایط سخت تحریم و محدودیت‌های اقتصادی موجود را فراموش کرد و به آنها توجهی نداشت، اما آنچه بیشترین اهمیت را دارد نیاز به تغییر قطعی در شرایطی است که هنوز مانند قبل ادامه پیدا می‌کند.

این کارشناس صنعت هوایی با اشاره به نیاز ایران به خرید ۴۰۰ فروند هواپیمای مسافرتی صرفا برای پاسخ دادن به نیازهای امروز بازار ایران، توضیح داد: ما امروز با شرایطی روبه‌رو هستیم که نزدیک ۹۰ درصد از بازار ایران از سوی شرکت‌های حمل و نقل خارجی مدیریت می‌شود. امروز شرکتی مانند ایران‌ایر ۴۵ هواپیما دارد که از این میان حدود ۷۰ درصد آنها زمین‌گیر هستند و به جز هواپیماهای ماهان تعداد هواپیماهای دیگر شرکت‌ها شاید به ۱۰ فروند نرسد.

بشارتی ادامه داد: اگر ما قصد داریم با ایرلاین‌های منطقه مانند قطر و امارات متحده عربی رقابت کنیم نیاز به وارد شدن تعداد بسیار زیادی هواپیمای جدید خواهد بود هرچند پس از سال‌های طولانی هفت فروند هواپیما به ایران وارد شده، اما این هواپیماها برای شرایط ایران حتی مسکن نیز نیستند.

وی با بیان این که با تغییرات به وجود آمده لغو تحریم‌ها و اقدامات ابتدایی صورت گرفته افق صنعت هوایی کشور روشن است، خاطر نشان کرد: برای رسیدن به این افق روشن نیاز به انجام اقداماتی جدی داریم تا ساختار صنعت هوایی ایران با تغییرات روز جهانی همراه شود. برای آنکه بتوان به وزارت راه و شهرسازی دولت قبل نمره‌ای بالاتر داد باید بسیاری از شرایط امروز این صنعت تغییر کند و امکان رقابت با شرکت‌های منطقه و حتی جهان فراهم شود.

وبگردی

روی خط خبر

  • ابراهیم رئیسی؛ سرلیست پنهانی اصولگرایان در انتخابات ۹۸؟ /عضو جبهه پیروان: از ابتدا اعتقادی به جمنا نداشتم /باید گفتگوی بین جناحی صورت گیرد
  • جنجالی که پس از ده سال ادامه دارد/ چه کسی خانم نخست وزیر را کشت؟
  • محمدرضا میرتاج الدینی: اجماع درباره رییسی خیلی راحت صورت گرفت/ رئیسی یک شخصیت محبوب و مقبول در میان اصولگرایان است/ رییسی می تواند نقش معنوی و هدایت های کلان را برای اصولگرایان ایفا کند/ جمنا جمع نشده است
  • هجوم به روحانی با استناد به تحریف خودساخته/ روزنامه ایران : عزت الله ضرغامی کسی است که سخنان روحانی را تحریف کرده است
  • صادق زیباکلام :قالیباف یک نیروی تمام شده به حساب می آید/کارکرد قالیباف به عنوان یک نیروی اجرایی موفق پایان یافته است
  • صرافی‌های غیرمجاز مصداق قاچاق‌چیان ارز/ آیا کنترل بازار ارز از دست بانک مرکزی خارج شده است؟
  • بیمه کشاورزی، از ضرورت ترویج تا پرداخت به موقع خسارات
  • میانگین حقوق کارمندان دولت اعلام شد
  • افزایش حقوق این گروه از کارمندان منتفی شد
  • نشانه‌های ۲ بیماری مزمن بودجه‌ای
  • ارکان پنج گانه و تصمیمات حساس
  • عواقب ضرب‌الاجل برجامی ترامپ
  • اما و اگرهای ادامه‌دار درباره کم‌کاری چینی‌ها برای سانچی
  • راز اختلافات امارات و قطر در دستان یک زن
  • اولتیماتوم مسخره آقای رئیس جمهور!
  • چرا صفوف نمازجمعه کوتاه شده است؟
  • پیام محمود احمدی‌نژاد به سربازان اسرائیلی
  • هاشمی گفت برای رهبری همه رد شدند جز آقای جوادی‌آملی
  • گزارش زنگنه از وضعیت نفت و گاز در کمیسیون انرژی/ اکتشاف نفت نسبت به تولید کاهش یافته است
  • بخشنامه جدید واردات / عدم امکان ترخیص برخی خودروها
  • دیدار در بروکسل علیه تهران!
  • رهبر انقلاب: همکاری سعودی‌ها با اسرائیل قطعا خیانت است /فلسطین با توطئه سکوت نادیده گرفته می شود
  • منطقی نیست ایران از برنامه موشکی خود دست بکشد
  • لاوروف و ظریف درباره برجام، سوریه و دریای‌خزر گفتگو کردند
  • شل سهام خود در میدان نفتی عراق را به ژاپن واگذار می کند
  • وزارت نفت: سانچی و شرکت نفتکش متعلق به وزارت کار است
  • حمله رضا عطاران به ماشین سفیر ایران/عکس
  • هشدار اف‌بی‌آی به کوشنر درباره دوستی با تاجر زن چینی – آمریکایی
  • وجدان کاری اجازه فرار به دریانوردان سانچی نمی داد / خدمه باید می ماندند تا از گسترش آتش جلوگیری کنند
  • آسوشیتدپرس: آلمان به دنبال جاسوس‌های ایران است