حضور قطعی ۹ نویسنده ایرانی و افتتاح هفته فیلم ایران در چین

    کد خبر :85590

برنامه‌های حضور ایران به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب پکن تشریح شد.

به گزارش خبرنگاران پویا، نشست تشریح برنامه‌های حضور ایران به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب پکن پیش از ظهر امروز، شنبه 28 مردادماه با حضور محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران و امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برگزار شد.

آموزگار در این نشست در سخنانی با ابراز خرسندی از معرفی سیدعباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کرباسیان به عنوان وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: این دو از کتاب دوستان کابینه دوازدهم خواهند بود و امیدوارم در سایه حضورشان بخشی از مطالبات حوزه کتاب و فرهنگ محقق شود.

وی با اشاره به سابقه حضور ایران درنمایشگاه‌های کتاب خارجی گفت: پنج سال پیش در شرایطی به نمایشگاه‌های کتاب خارجی می‌رفتیم که اصلاً قابل قیاس با امسال نیست. اگر تجربه آن سالها را جمع‌بندی کنیم؛ به هیچ نتیجه مشخصی دست نمی‌یابیم، بیشترین وظیفه‌ای که حضور در نمایشگاه‌های کتاب در آن سالها برعهده ما بود،‌ توزیع جزوه مقررات نمایشگاه کتاب تهران در بین ناشران خارجی بود. گاهی نیز جلسه‌ای تشکیل می‌شد و آن دسته از ناشران خارجی که در نمایشگاه حضور پیدا می‌کردند، دعوت می‌شدند و مقررات فروش خارجی درنمایشگاه کتاب تهران برایشان تشریح می‌شد. به هر روی این برنامه‌ها تأثیری روی حوزه نشر داخل و خارج کشور نداشت.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران با اشاره به حضور این اتحادیه بدون حمایت ارشاد در سالهای دور در نمایشگاه کتاب خارجی گفت: متأسفانه ناشران نیز دید روشنی نسبت به چگونگی موضوع نداشتند و نمی‌توانستند بهره چندانی ببرند. تا اینکه مهرماه سال 92 برای اولین قرار شد به شیوه‌ای متفاوت در نمایشگاه حضور پیدا کنیم آن زمان دولت یازدهم به تازگی سرکار آمده بود. آن سال تجربه گرانبهایی بدست آوردیم به ویژه وقتی با مقاومت دوستان ناشر برای اینکه یک نسخه از کتابشان را در اختیار ما قرار دهند، روبرو شدیم.

آموزگار به تجربه کشورهای دیگر در زمینه حضور در نمایشگاه‌های کتاب خارجی اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های متولی فرهنگ در ترکیه، اندونزی، مالزی و … که وضعیتی مشابه ما دارند، محلی را اجاره می‌کنند و در اختیار نهادهای صنفی نشر قرار می‌دهند. این کشورها در سال‌های گذشته رشد بسیاری کردند خوشبختانه در دولت یازدهم این سیاست مقبول واقع شد و ما چند سالی است با روش جدیدی حضور پیدا می‌کنیم، اینکه ما آثار را معرفی کنیم با ناشران دیگر گفتگو و همکاری داشته باشیم، آثارمان مورد پذیرش ناشران خارجی قرار بگیرد و … همه از دستاوردهای این دوره است. البته موانع قابل توجهی بر سر راه داریم که یکی از جدی‌ترین آنها مسئله کپی‌رایت است، امیدوارم قانونی که اکنون برای حل این موضوع به مجلس رفته است تصویب شود.

وی با اشاره به نمایشگاه کتاب پکن نیز گفت: در این دوره ناشرانی در نمایشگاه حضور می‌یابند که در سال‌های اول حتی حاضر نبودند یک نسخه از کتابشان را به ما بدهند تا در نمایشگاه عرضه کنیم اما امروز خود با دستی پر به نمایشگاه می‌آیند.

امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی در این نشست در سخنانی گفت: در نمایشگاه‌های مهم دنیا بحث میهمان ویژه شدن یک کشور یا یک شهر مرسوم است. حضور میهمان ویژه فرصت خوبی برای آن کشور است که خود را معرفی کند و از این فرصت برای عرضه بهتر و بیشتر نشر و فرهنگ خود بهره ببرد. ما نیز تلاش کردیم تا از این فرصت‌ها استفاده کنیم و در نمایشگاه‌هایی که به گشایش بازار نشر ما کمک می‌کند، حضور یابیم. در سه سال اخیر سه تجربه میهمان ویژه شدن داشتیم، نخست در نمایشگاه کتاب مسکو، دوم در نمایشگاه کتاب بلگراد و سوم در نمایشگاه کتاب پکن.

وی ادامه داد: میهمان ویژه شدن در نمایشگاه کتاب پکن از دو سال پیش بین نماینده ایران و رؤسای این نمایشگاه مطرح شد، نهایتا از سال گذشته این موضوع جدی‌تر شد و شرکت نمایشگاه‌های کتاب پکن از ایران به عنوان میهمان ویژه امسال دعوت کرد. از سال گذشته تا کنون سه هیئت مختلف از چین برای دعوت و هماهنگی‌های لازم به ایران سفر کردند، جمعاً 25 نفر در این سه هیئت به ایران آمدند و تفاهم نامه‌ای بین طرفین امضا شد. امسال ایران میهمان ویژه نمایشگاه پکن است و در مقابل چین میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران 2019 خواهد بود؛ بنابراین این میهمان ویژه شدن‌ها یک مسیر رفت و برگشت است.

وی با اشاره به پیش بینی رفت و آمدهای مختلف فرهنگ گفت: در حاشیه این برنامه‌های مختلف به تعمیق روابط فرهنگی به ویژه در حوزه نشر اهتمام داریم. این میهمانی‌های دو طرفه فواید اقتصادی هم دارد. هزینه‌هایی که همان ویژه برای اجاره غرفه و ساخت دکور آن دارد بسیار سنگین است که ما با میهمانی دو طرفه این هزینه‌ها را کاهش داده‌ایم چرا که در مقابل دریافت متراژی از نمایشگاه آن را به کشور مقابل در نمایشگاه کتاب تهران خواهیم داد.

شهرام نیا با اشاره به برنام‌ های فرهنگی حضور در این نمایشگاه‌ها گفت: حضور یک برنامه جامع است، بحث فقط معرفی کتاب و نشر نیست. ما دو تجربه ارزشمند در دو نمایشگاه کتاب مسکو و بلگراد داشتیم. در نمایشگاه کتاب پکن از تجربه‌های این دو میهمانی ویژه استفاده کرده و امیدواریم دستاوردهای عمیق‌تری داشته باشیم.

وی گفت: برنامه‌های ریزی انجام شده برای حضور در پکن بعد از نمایشگاه کتاب تهران رسماً شروع شد، فراخوان اعلام و ناشران و آژانس‌های مختلفی برای همراهی با ما ابراز تمایل و علاقه کردند. طرح‌های مختلفی برای طراحی غرفه ارسال شد که نهایتاً طرحی به تصویب رسید که ترکیبی از آجرکاری ایران مشابه آنچه در چغازنبیل استفاده شده و کاشی کاری ایران به رنگ سبزآبی استفاده شده است.

شهرام‌نیا به حضور ناشران مختلف در غرفه ایران در نمایشگاه کتاب پکن اشاره کرد و گفت: انتشارات شمع و مه، فرهنگ معاصر، ثالث، ققنوس، بین‌المللی حافظ، نگاه، ایران شناسی در بخش ناشرانی خصوصی و پژوهشگاه میراث فرهنگی، دانشگاه علامه طباطبایی، جامعة‌المصطفی العالمیه، الهدی و سمت در بخش ناشران دولتی، کانون پرورش فکری و فاطمی در بخش کودک و نوجوان و سه آژانس ادبی کیا، پل و تماس در غرفه ایران حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد:‌ همچنین مسابقه برای تصویرگران طراحی شد که از این میان 70 اثر برگزیده انتخاب و در دیواره تصویرگری در غرفه ایران به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین سه تصویرگر برگزیده فریبا اصلی، محسن رزاغی و مریم محمودی‌مقدم در نمایشگاه کتاب پکن حضور خواهند داشت.

مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی از حضور قطعی 9 نویسنده ایرانی در نمایشگاه کتاب پکن خبر داد و گفت: حسین پاینده، طاهره ای‌بد، مرضیه سلیمانی و هوشنگ مرادی کرمانی با حمایت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، علی‌اصغر سیدآبادی به عنوان نماینده معاونت و شیوا مقانلو، جعفر شیرعلی‌نیا، الهام السادات میرزانیا، سحر ترهنده با حمایت ناشر در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی تصریح کرد:‌ کامبیز درم بخش کارتونیست؛ دو خوشنویس برجسته نمایشگاه قرآن شیرکوند و ابراهیمی، دو استاد حوزه صنایع دستی و دو خبرنگار حوزه کتاب و چهار گروه ه موسیقی و نقالی شامل گروه موسیقی پگاه،‌ صلح و دوستی‌، لیان و یک گروه نقالی نیز در نمایشگاه حضور خواهند داشت‌.

وی از افتتاح هفته فیلم ایرانی در موزه ملی فیلم پکن خبر داد و گفت: در این رویداد فرهنگی که از سوی بنیاد فارابی و رایزنی فرهنگی ایران در پکن دنبال شد،‌ مینا ساداتی حضور دارد و شش فیلم ایرانی از اثری از اصغر فرهادی با عنوان فروشنده و همچنین دو فیلم از زنده‌یاد کیارستمی نمایش داده می‌شود. بخش‌های دیگر حضور ایران در نمایشگاه کتاب پکن نیز عبارتند از برپایی نمایشگاهی از 170 عنوان کتاب فارسی ترجمه شده به زبان چینی،‌ نمایشگاهی از کتاب‌های جدیدالانتشار و آماده فروش رایت در حوزه‌های کودک و عمومی و رونمایی ترجمه چینی دو کتاب «مربای شیرین» و «خمره» اثر هوشنگ مرادی کرمانی.

شهرام‌نیا تصریح کرد:‌ در نظر داشتیم تا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب پکن سخنرانی داشته باشد‌، اما چون فرایند انتخاب وزرا در مجلس به درازا کشیده است‌، واین احتمال وجود دارد که یکی از معاونین رئیس جمهور به جای وزیر فرهنگ در این مراسم سخنرانی کند.

در ادامه این نشست شهرام‌نیا در پاسخ به پرسشی درباره شرایط سخت‌گیرانه دولت چین در مورد ورود کتاب‌های خارجی و غربی و فرصتی که در سایه این شرایط برای ایران مهیا می‌شود‌، گفت:‌این فرصت خوبی است که ما باید از آن استفاده کنیم‌‌؛ متاسفانه آشنایی چینیِ‌ها با ادبیات ایران محدود به ادبیات کلاسیک است،‌ ما این حضور را حضور اولیه می‌بینیم ماباید زمینه را فراهم کنیم تا تشکل‌های نشر‌،‌ آژانس‌های ادبی و ناشران در این فضای ایجاد شده بتوانند فعالیت کنند.

وی ادامه داد: چینی‌ها تبعاً قوانین و مقررات خود را دارند‌، برای نمونه در عرضه کتاب‌های مذهبی‌، جنگ و به تعبیر آن‌ها خشونت‌طلبی با سخت‌گیری‌هایی عمل می‌کنند،‌ ما تلاش می‌کنیم به قوانین آن‌ها احترام بگذاریم اما در عین حال به اصول اولیه خود نیز پایبند باشیم.

وی هم‌چنین درباره میهمان ویژه‌ای که نمایشگاه کتاب تهران سال 2018 خواهد داشت،‌ گفت:‌ کشور چین قرار بود سال 2018 میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران شود، یکی دو ماه قبل از نمایشگاه کتاب تهران، دولت چین اعلام کرد به دلیل تقارن نمایشگاه کتاب تهران با نمایشگاه دیگری که چین در آن میهمان ویژه بود،‌ این حضور میهمان ویژه به سال 2019 منتقل شود که ما پذیرفتیم. پس از آن ژاپنی‌ها تقاضای میهمان ویژه شدن در نمایشگاه کتاب تهران را مطرح کردند، ما خواستیم که آن‌ها در سال 2018 میهمان ویژه باشند. سفیر ژاپن اخیرا‌ً آمد و گفت که برای سال 2019 یا 2020 می‌توانند میهمان ویژه شوند که تصمیم‌گیری با شورای سیاست گذاری نمایشگاه است. جای نگرانی نیست ما چند پیشنهاد دیگر نیز برای سال 2018 داریم که ظرفی یکی دو ماه آینده بررسی می‌شود.

وی هم‌چنین در مورد حضور ایران به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب بولونیا نیز گفت:‌ ما تقاضا کردیم برای سال 2020 میهمان ویژه نمایشگاه بولونیا باشیم که ایتالیایی‌ها موافقت خود را اعلام کرده‌اند. میهمانی ویژه ایران در بولونیا یا سال 2020 یا 2021 خواهد بود.

هم‌چنین در این مراسم از تمبر ویژه‌ای که برای حضور ایران در نمایشگاه کتاب پکن طراحی شده بود، با حضور علیپور مدیرکل پست منطقه 18 رونمایی شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید