آخوندی: 470 میلیارد دلار در خانه های خالی و دوم انباشته شده است

    کد خبر :85494

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم گفت: حدود 470 میلیارد دلار ثروت این مملکت بدون استفاده در خانه های خالی و خانه های دوم انباشته شده است.

به گزارش ایرنا، «عباس آخوندی» امروز شنبه در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: بخش مسکن دستکاری شده ترین بخش در حوزه اقتصاد ملی ایران است.
وی به ذکر چند آمار پرداخت و گفت: تعداد خانوار موجود در ایران 24 میلیون و 190هزار خانوار است؛ تعداد خانه در ایران 25 میلیون و 400 دستگاه است؛ یعنی به ظاهر بیشتر از خانوار، خانه داریم؛ یعنی باید اوضاع خیلی خوب باشد؛ اما آیا واقعا اینطور است؟ آیا وضع مسکن به این خوبی است؟ قطعا خوب نیست.
آخوندی ادامه داد: آمار سال 1395 نشان می دهد 2 میلیون و 587 هزار خانه خالی در کشور داریم؛ این تعداد در سال 1390به میزان 630 هزار دستگاه بوده ؛ یعنی ظرف پنج سال 2 میلیون خانه خالی اضافه شده است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم افزود: 2 میلیون و 100 هزار خانه دوم در ایران وجود دارد؛ جمع خانه های خالی و خانه های دوم حدود چهار میلیون و 700 هزار دستگاه است. مفهوم این عدد چیست؟ اگر هر خانه را 100 هزار دلار در نظر بگیریم، حدود 470 میلیارد دلار ثروت این مملکت بدون استفاده در خانه های خالی و خانه های دوم انباشته شده است.
آخوندی افزود: این رقم بیش از چهار برابر کل ارزش بازار بورس ایران است؛ این وضعیتِ بازار دستکاری شده ایران است.
وی در ابتدای سخنان خود گفت: برنامه عمل وزیران همان برنامه پنج ساله ششم است که در مجلس به تصویب رسیده و وزیران باید برای اجرای آنها تدابیر روشنی داشته باشند.
آخوندی افزود: جهانبخش محبی نیا نماینده میاندوآب و شاهین دژ در مجلس تذکری داد که در این فرصت کوتاه فقط چند محور اساسی که می خواهید در چهار سال آینده پیگیری کنید را بیان کنید؛ این به مفهوم بی توجهی به سایر موارد نیست؛ بقیه موارد مطابق برنامه عمل خواهد شد.
در این جلسه به دو بخش مسکن و انتقال از خودرو محوری به ریل پایه شدن حمل و نقل کشور اشاره می کنم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: از سال 1384 تا 1392 قیمت زمین در تهران 9 برابر و قیمت مسکن 6 برابر شده است و در حال حاضر بیش از 19 میلیون نفر در بد مسکنی مطلق زندگی می کنند.
آخوندی با بیان اینکه در بخش مسکن منابع مالی زیادی را اتلاف کرده ایم، گفت: هم اکنون در منطقه یک تهران 31 هزار خانه خالی وجود دارد و این نشان می دهد با دو قطبی شدن شمال و جنوب شهر تهران تفاوت قیمت مسکن در این مناطق به 12 برابر رسیده، آیا این عدالت اجتماعی است که ما می گفتیم؟
وی گفت: بانک مرکزی هم اکنون 22 هزار میلیارد تومان یارانه در بخش مسکن پرداخت کرده و این نتیجه سوادگری و فساد در بازار مسکن و ساختمان در ایران بوده است ، آیا این روند برای ما قابل ادامه است؟
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی یادآورشد: ما در 4 سال گذشته از شهر فروشی و تراکم فروشی در ایران جلوگیری کردیم و اکنون تورم قیمت مسکن در ایران کمتر از میانیگن نرخ تورم است.
آخوندی افزود: اگر قیمت زمین در ایران رشد ندارد، دلیل آن جلوگیری از فساد در شهر فروشی است و وضعیت گذشته برای ما در حوزه مسکن قابل ادامه دادن نیست و آیا تداوم این وضعیت برای ما افتخار آمیز است؟
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه ما در ایران 4 گروه داریم که باید وضعیت مسکن آنها سروسامان پیدا کند، گفت: خانه اولی های کسانی هستند که برای تشکیل خانواده نیازمند مسکن هستند و رفع حاشیه نشینی 11 میلیون ایرانی که بد مسکن هستند برای ما اهمیت زیادی دارد.
وی یادآورشد : احیای بافت های فرسوده شهری که هم اکنون 8 میلیون نفر در این بافت در شرایط بد زندگی می کنند و تامین مسکن گروه های کم درآمد 4 گروه اصلی مخاطبان ما در حوزه تامین مسکن هستند که باید با برنامه ریزی مناسب نسبت به تامین مسکن برای این گروه ها اقدام کنیم.
آخوندی انتقاد از مسکن مهر گفت: با بیش از 100 هزار میلیارد تومان هزینه در مسکن مهر آیا توانستیم مشکلات مسکن را در کشور حل کنیم ؟ آیا ادامه این روند به نفع کشور است؟
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: در 4 سال گذشته توانستیم 900 هزار واحد مسکن مهر را تحویل متقاضیان دهیم ، در حالی که پیش از این بسیاری از واحدهای مسکن مهر ناقص به مردم تحویل شده بود.
آخوندی اظهار داشت: اگر ما برای افتتاح 900 هزار واحد مسکن مهر اقدام می کردیم، باید در 2 هزار مراسم افتتاح مسکن مهر شرکت می کردیم در حالی که اعلام کردیم که باید تمام واحدهای مسکن مهر با خدمات زیر بنایی به متقاضیان تحویل شود.
وی گفت: من از وقت خود برای افتتاح واحدهای مسکن مهر استفاده نکردم، زیرا در این پروژه جز اتلاف منابع ما کاری نکردیم و این سبب شده است بنده را به بی مهری به مسکن مهر بشناسند.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تاکید کرد، ما در این بخش نیازمند تغییر ساختارها هستیم و همواره نمایندگان محترم، ریاست جمهوری اسلامی ایران و کارشناسان می گویند کشور مشکلات ساختاری دارد و باید ساختارهای آن اصلاح شود.
آخوندی با بیان اینکه این کشور نیازمند وزرایی است که شجاعت داشته و نسبت به تغییر ساختارهای اقتصادی اقدام کنند ، گفت: من در 4 سال گذشته در مقابل سوداگران شهری ایستادم هرچند که هزاران تهمت نیز به من زدند.
وی گفت: عده ای گفتند بنده 123 شرکت دارم و این موضوع در مجلس به کمیسیون اصل 90 ارجاع و بعدا معلوم شد که این گفته صحت ندارد. ما شهر فروشی را متوقف کردیم تا مسکن برای کم درآمدها بسازیم و درصددیم مشکلات بافت های فرسوده و حاشیه نشینی را حل وفصل کنیم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: هم اکنون 2 هزار و 700 محله بد مسکن در ایران وجود دارد و با برنامه ریزی درصددیم در 10 سال آینده این محله ها را احیا کنیم، یعنی سالیانه 270 محله در حالی که مسایل هر محله با یکدیگر تفاوت زیادی دارد .
آخوندی افزود: با استفاده از نظام پس انداز هم اکنون از 211 هزار متقاضی خانه اولی ها بیش از 4500 میلیارد تومان بدون اتکا به یارانه های دولتی در بانک مسکن تجهیز منابع شده و برای خرید مسکن در بافت های فرسوده شهری سود این تسهیلات 8 درصد تعیین شده است.
وی گفت: خوشبختانه نمایندگان محترم در برنامه ششم توسعه برای رفع مشکلات بافت های فرسوده شهری ردیف بودجه در نظر گرفتند، در حالی که پیش از این اعتبار بافت های فرسوده شهری سالیانه 37 میلیارد تومان بود، هم اکنون این اعتبار به یک هزار میلیارد تومان افزایش یافته و ما نیز کار را در این بخش شروع کرده ایم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به مزیت های مسکن اجتماعی بیان کرد: در این طرح که در هیات دولت تصویب شده، قرار است سالیانه 100 هزار واحد برای افراد کم درآمد به تشخیص کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد مسکن و تامین اجتماعی ساخته شود.

**حوزه حمل و نقل
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به برنامه های خود در حوزه حمل ونقل افزود: در ایران بیش از 217 هزار کیلومتر راه وجود دارد، در برابر آن ما تنها 13 هزار کیلومتر شبکه ریلی داریم.
آخوندی با بیان اینکه سال گذشته 428 میلیون تن با در کشور جابجا شد، گفت: سهم ریل در این بخش 40 میلیون تن بود، در حالی که ما باید در برنامه ششم توسعه سهم ریل را در جابجایی بار کشور به 30 درصد افزایش دهیم.
به گفته وی، در تهران سالیانه 700 میلیون نفر در حومه رفت و آمد می کنند و سهم ریل در این جابجایی تنها 2 درصد است و در سایر کلانشهرها نیز وضعت ما در این شرایط قرار دارد .
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: ما درصدیم تا سال 1400 با برنامه ریزی سهم ریل را در جابجایی به 30 درصد و سهم مسافر را به 20 در کشور افزایش دهیم و اگر نمایندگام محترم کمک کنند این مساله در کشورمان شدنی است.
وی با بیان اینکه پیش از این متوسط ساخت خطوط ریلی در کشور 180 کیلومتر در سال بود ، گفت: اما با تلاش همه دست اندرکاران این بخش امسال 1800 کیلومتر خطوط ریلی در کشور به بهره برداری می رسد و این اتفاق بزرگی در صنعت حمل و نقل ریلی کشور است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه برای افزایش زیرساخت های حمل و نقل در کشور ما به منابع مالی بین المللی و بخش خصوصی متکی هستیم، گفت: برای برقی کردن شبکه ریلی تهران – مشهد به میزان 2 میلیارد دلار با چینی ها به توافق رسیدیم و برای توسعه بندرچابهار 150 میلیون دلار از هندی ها اعتبار گرفتیم.
آخوندی افزود: برای توسعه شبکه ریلی از چابهار به زاهدان ، زابل و بیرجند با هندی ها در حال مذاکره هستیم و با 3.5 میلیارد دلار احداث خط آهن اصفهان -اهواز از کره ای ها پیشنهاد دریافت کرده ایم.
وی گفت: به برکت اجرایی شدن برجام وزارت راه و شهرسازی از این ظرفیت ها استفاده کرده و در حا حاضر نوسازی ناوگان هوایی کشو با 33 میلیارد دلار آغاز شده است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تاکید کرد: هم اکنون 2 هزار و 230 کیلومتر آزادراه در کشور وجود دارد که باید به بیش از 5 هزار کیلومتر افزایش یابد و این نیازمند ساخت 3 هزار کیلومتر آزادراه در کشور است در حالی که ما بودجه کافی برای ساخت این آزادراه نداریم و باید از منابع بخش خصوصی استفاده کنیم.
آخوندی با بیان اینکه در 4 سال گذشته در حوزه حمل و نقل 28 هزار میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی منعقد شده است، گفت: در این زمینه با 13 هزار میلیارد تومان که هم اکنون در دستور کار هیات وزیران قرار گرفته، جمع این اعتبارات به 41 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت..
وی اظهار داشت: من در این مدت 60 هزار میلیارد تومان با بخش خصوصی توافق نامه امضا کرده ام و برای احداث خط ریل 200 کیلومتری سیرجان به کرمان با بخش خصوصی برای سرمایه گذاری 800 میلیارد تومانی به توافق رسیده ایم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه برای ساخت فرودگاه شیراز 28 میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی منعقد شده است، گفت: برای ساخت ترمینال فرودگاه امام(ره) نیز با بخش خصوصی برای سرمایه گذاری 550 میلیارد تومانی به توافق رسیده ایم.
آخوندی گفت: ما برای توسعه بندر چابهار 403 میلیون دلار برای بخش خصوصی اعتبار گرفته ایم تا بتوانیم با انجام سرمایه گذاری در این بندر ظرفیت آن را از 2.5 به 8.5 میلیون تن در سال افزایش دهیم و احداث خط ریل نقاب به اسفراین توسط بخش خصوصی نیز امیدواریم تا چند ماه اینده به نتیجه برسد.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهارداشت: ما به دنبال تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل در کشور هستیم و مفهوم آن این است که با استفاده از این صندوق زیرساخت های حمل و نقل در کشور بیش از پیش توسعه یابد و طراحی و ساخت بیش از 30 ایستگاه قطار در مراکز شهری در کشور، نیازمند هزاران میلیارد تومان منابع مالی است.
آخوندی یادآورشد: من در سال 1374 قانون نظام مهندسی را نوشتم و در مجلس نیز به تصویب رسید ما در بخش مهندسی با امضا فروشی مواجه بودیم و برای جلوگیری از این مساله وارد شدیم تا واسطه های بین مهندسان و مالکان در حوزه ساخت و ساز از بین برود.
وی با اشاره به همکاری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور گفت:با همکاری این شورا ما درصدیم این مساله به نفع مردم و مهندسان حل وفصل شود تا با حذف واسطه ها بین مالکان و مهندسان از امضا فروشی نیز در کشور جلوگیری شود.
آخوندی بر تربیت نیروی انسانی متخصص و مدیر در حوزه وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی با 65 هزار نیرو و 2 هزار مدیر یکی از بزرگترین وزارتخانه های ایران است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح کرد: ما در این وزارتخانه به دنبال تربیت مدیران نسل آینده هستیم و در این راستا هم اکنون در شرکت فرودگاه ها و راه آهن کار خود را آغاز کرده ایم تا جوانان لایق تری وارد عرصه شوند.
آخوندی در پایان با اشاره به همکاری وزارت راه و شهرسازی با کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: در این مدت ما همواره با کمیسیون عمران مجلس هماهنگ بودیم و برای توسعه راه های روستایی کشور منتظر اختصاص 2 درصد مالیات ارزش افزوده نمایندگان محترم به این بخش هستیم تا بتوانیم امسال 2 هزار کیلومتر راه روستایی را در کشور احداث کنیم.
به گزارش ایرنا، حسن روحانی رییس جمهوری، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است.
آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم، دارای دکترای اقتصاد سیاسی از کالج رویال هالووی لندن است؛ وی تصدی معاونت سیاسی وزیر کشور در دوره وزارت حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناطق‌ نوری و وزیر مسکن و شهرسازی دولت دوم آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی را در کارنامه دارد.
عضویت در شورای مرکزی جهاد سازندگی، مسئولیت پشتیبانی از جبهه های جنگ حق علیه باطل، دبیر شورای عالی امنیت ملی، ریاست ستاد مرزها، ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از دیگر سوابق اجرایی عباس آخوندی در دولت های گذشته است.
افزایش سهم ترانزیت و ارتقای نقش بین المللی سیستم حمل‌ونقل کشور و دستیابی به 10.5 میلیون تن جابجایی بار ترانزیت غیر نفتی (مجموعا حدود 17.7 میلیون تن) در جهت تحقق سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مشروط به رفع موانع فراسازمانی از برنامه های عباس آخوندی در وزارت راه وشهرسازی در دولت دوازدهم است.
بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی از سه شنبه هفته گذشته آغاز شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید