سیدعباس صالحی: دوران تصمیم گیری پشت درهای بسته گذشته/تاکید بر مشورت با اصحاب فرهنگ و رسانه

    کد خبر :85485

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم، شفافیت در همه امور را از برنامه های اصلی خود عنوان کرد و گفت: دوره تصمیم گیری پشت درهای بسته، گذشته است و معتقدم که باید بر اصل گفت و گو و مشورت با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی روز شنبه در جلسه بررسی برنامه ها و صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت شهیدان ایران اسلامی از شهدای انقلابی، دفاع مقدس و شهدای مدافعان حرم بخصوص شهید حججی، از دکتر روحانی رئیس جمهوری برای اعتماد برای واگذاری سکانداری این وزارتخانه، تشکر و قدردانی کرد.
وی تاکید کرد: اعتقاد دارم که فرهنگ و هنر ایرانی، ذات تمدن ایران است.
صالحی در تشریح روش و اهداف کاری خود گفت: اعتقاد عمیق به دین و نظام اسلامی، رهبری، قانون و اخلاق اصول مبنایی من در مدیریت این وزارتخانه خواهد بود.
وی ادامه داد: همه می دانیم که جامعه ایرانی به اعتبار استعداد ذاتی و اینکه در چهارراه تاریخی و حلقه وصل شرق و غرب عالم بوده، آثار فرهنگی خود را به جهان عرضه کرده و سهم مهمی در تبادل فرهنگی جهان در طول تاریخ داشته است و ایران، پایگاه جهانی شدن فرهنگ بوده و سهم به سزایی در تلطیف و شاعرانه کردن جهان بشری داشته است.

** گوهر هویت ایرانی، سه ضلع دارد
صالحی گفت: جامعه ایرانی با دین مداری، معنویت گرایی و اخلاق گرایی هزاران سال زیسته است و ورود اسلام این شعله را پرفروغ تر و قدسی تر کرده است، مهر اهل بیت بر جان و خاک این سرزمین نقش بسته است و تار و پود ایران را مهر اهل بیت فراگرفته است.
وی گوهر هویت ایرانی را در سه ضلع تعریف کرد و گفت: فرهنگ، هنر و ادب اولین ضلع، دین مداری توحیدی و اخلاق و معنویت نیز دومین ضلع آن و ضلع سوم هم مهر و معرفت اهل بیت است.
وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همه ادیان، اقوام و مذاهبی که در ایران هستند با این سه ضلع پیوند دارند و هر برنامه اجتماعی برای ایران اگر با این سه ضلع نسبت برقرار نکند، ناکارآمد خواهد بود و لذا برنامه فرهنگی دولت دوازدهم نیز از این نگاه برخوردار است که با این سه ضلع ارتباط ویژه ای داشته باشد و با شرایط معاصر ایران و جهان آینده نگر، یک پیوند محکم وثیق و مطمئنی پیدا کند.
وی از چند اتفاق و رویکرد مثبت در دولت یازدهم یاد کرد و گفت: گسترش اعتمادسازی ها میان اصحاب فرهنگ و هنر با دولت، بهبود اقتصاد هنر در برخی حوزه ها، تقویت نقش نهادهای صنفی و واگذاری آنها و شفافیت بیشتر در این نهادها از مهمترین رویکردهای دولت یازدهم بود.

** چهار اصل مبنایی در وزارت ارشاد
صالحی برنامه های دولت دوازدهم در حوزه فرهنگ و هنر را با مدیریت چهار سال گذشته خود گره زد و گفت: روش مدیریتی چهار سال گذشته در معاونت فرهنگی را اینگونه دنبال کردم که اعتقاد عمیق به چهار اصل اساسی دین، نظام اسلامی و انقلاب و رهبری، قانون و اخلاق دارم و این چهار اصل، مبنای مدیریت در حوزه ارشاد خواهد بود.
وی افزود: مرحله دوم، شفافیت در همه مراحل تصمیم گیری و اجرایی است و لذا دوره مدیریت پشت درهای بسته و در غیاب مردم گذشته است و ما معتقد به مشارکت جمعی گفت و گو محور با اصحاب فرهنگ و هنر هستیم.
صالحی سومین محور را واگذاری فعالیت های هنری به بخش صنفی دانست و گفت: در دوره چهار ساله معاونت فرهنگی با نگاه جدی این مسیر را دنبال کردم و چهارمین محور عبارت است از تمرکززدایی و معتقدم خلاقیت های ایرانی در همه ایران است و با همه اقوام و مذاهب و ادیان و با همه سلیقه ها.
وی افزود: بر همین اساس، هم در سیاست گزاری و هم در اجرا باید پهنه جامعه ایران را 80 میلیون و 30 استان دید و در دوره معاونت فرهنگی نیز همین مسیر را پیموده ام.

** تمام برنامه های ارشاد متکی بر اسناد بالادستی است
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم، برنامه های خود را متکی بر اسناد بالادستی دانست و گفت: برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس برنامه فرهنگی دولت، برنامه ششم توسعه و سایر اسناد بالادستی خواهد بود، البته شاید حجم برنامه های امسال که قرار بود در 16 صفحه بیاید، کامل نباشد ولی همه اسناد بالادستی مورد مطالعه دقیق قرار گرفت.
وی افزود: سه هدف را در برنامه های خود دنبال می کنم که صیانت و حمایت از محصولات فرهنگی و هنری و دیپلماسی فرهنگی است و این سه هدف، هفت عرصه را در برمی گیرد.

** وزارت ارشاد 46 برنامه دارد
صالحی همچنین گفت: با بررسی های فراوان و فرصت های حوزه فرهنگ و هنر به 14 مساله رسیدیم که این مسائل به 46 برنامه تبدیل شد.
وی افزود: وزارت ارشاد، هشت حوزه کاری دارد و از نمایندگان می خواهم این تنوع کاری را با دقت بیشتر مطالعه کنند که اولین حوزه کاری مربوط به دین، قرآن و عترت است که سازمان های اوقاف وامور خیریه، حج و زیارت و مانند آن را شامل می شود.
صالحی از اهالی قلم، نشر و کتاب به عنوان دومین حوزه کاری یاد کرد و در ادامه به هنر شامل تئاتر، هنرهای تجسمی و موسیقی، سینما، رسانه شامل رسانه های محتوایی، فضای مجازی و بازی های رایانه ای اشاره کرد.
وی ششمین حوزه را به فعالیت های فرهنگی و هنری خارج از کشور اختصاص داد و از آموزش ها و پژوهش های فرهنگی به عنوان هفتمین حوزه یاد کرد.
صالحی گفت: در این حوزه های هشت گانه در بخشی می توانم مدعی تخصص باشم در بخشی آشنایی هایی نه چندان اندک دارم و تعلق خاطر و انس وجودی و ارتباط کاری در چند دهه با اهالی هنر داشته و با آنان محشور بوده ام، دغدغه های آنان را می شناسم و تلاش می کنم اهالی هنر همچون اهالی فرهنگ بر صدر بنشینند.

** فرهنگ و هنر در چارچوب اقتصاد مقاومتی
وی با بیان اینکه برنامه های 46 گانه را در چند بسته عرضه خواهد کرد، افزود: بهبود کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر در چارچوب اقتصاد مقاومتی، یکی از مهمترین مسائلی است که به آن خواهم پرداخت و معتقدم فرهنگ، یک ضلع جدی از اقتصاد مقاومتی را تشکیل می دهد.
صالحی افزود: در حوزه فرهنگ و هنر، این اتفاق راحت تر و سریعتر میسر است و برنامه من برای بهبود کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر در سه شاخه پیشنهاد می شود که از جمله می توان به تمرکز زدایی جغرافیایی و فروش محصولات فرهنگی اشاره کرد.
وی بر ضرورت ارتباط بین وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای تولید و اشتغال در فضای مجازی تاکید کرد و در ادامه به افزایش سهم فرهنگ و هنر برای معافیت های مالیاتی و مانند آن اشاره کرد.
صالحی همچنین گفت: بهبود کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر با جدی گرفتن اقصاد مقاومتی، امید دور از دسترسی نیست و از طرف دیگر هویت گرایی ایرانی اسلامی متناسب با هدف یکی از اهداف است که در محصولات می توان جدی تر گرفت.
وی اخلاق، آداب و رسوم را فرصتی برای هویت های قومی دانست و گفت: اقتدار قومی و زبانی ایرانی، بر اقتدار فرهنگ ایرانی می افزاید.
وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم گفت: سومین موضوع، تحکیم حقوق فرهنگی است، یعنی کسانی که دل نگران حقوق اهالی فرهنگ و هنر هستند، بدانند اهالی فرهنگ، حق منزلت، حق امنیت، حق هویت صنفی و قومی و مانند آن را دارند.
صالحی تاکید کرد: بسته تحکیم حقوق فرهنگی ما در این برنامه، یک بسته جدی است و نه زودگذر.

** توجه به دیپلماسی فرهنگی و اقتصاد فرهنگ/ اقتصاد ایران، نفت نیست
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه و اهتمام ویژه به دیپلماسی فرهنگی و اقتصاد فرهنگ و هنر را به عنوان بسته چهارم برنامه های خود یاد کرد و گفت: همگان باورم کنیم که سرمایه ایران، نفت نیست بلکه فرهنگ و هنر و دانش ایرانی ما سرمایه است.
صالحی تاکید کرد: آنچه ماندگار است سرمایه عظیم فرهنگ و هنر و آنچه می رود نفت است؛ پس باید توجه و اهتمام به این مهم را همواره مورد توجه و تاکید قرار دهیم و از این سرمایه عظیم نهایت بهره مندی را داشته باشیم.

** بهبود کسب و کار حوزه فرهنگ و هنر با سه شخص اصلی
وی در ادامه با اشاره به برنامه هایش برای بهبود کسب و کار حوزه فرهنگ و هنر، از مانع زدایی، تمرکززدایی دولتی و جغرافیایی و همچنین تاکید و تصحیح قانونی بر خلاقیت‌های فرهنگی به عنوان سه شاخصه اصلی برنامه های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی نام برد.
صالحی تاکید کرد: فرهنگ ثروت اساسی برای کشورمان به شمار می رود و جامعه‌ای دارای امنیت و اقتصاد است که فرهنگ پویا داشته باشد.
وی افزود: امنیت پویای جامعه در ارتباط اصحاب فرهنگ و هنر با حاکمیت و نقش پررنگ آنها در دیپلماسی است از این رو ما باید این نقش را پر رنگتر کرده و از همه ظرفیت‌ها در این حوزه استفاده کنیم.

** تاکید بر محور گفت و گو و مشارکت حداکثری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه
صالحی تصریح کرد: باید به سمت گفت‌ و گو و گسترش آن و همچنین مشارکت بیشتر حرکت کنیم زیرا از الزامات اصلی گسترش دیپلماسی فرهنگی، بالا بردن سطح تعامل و گفت‌وگو است.
وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به الزامات اجرای برنامه‌های خود اشاره کرد و افزود: الزام اول، ارتقای مالی و انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

** تاکید بر جلوگیری از مداخله های غیر مسئولانه در حوزه فرهنگ و هنر
وی تصریح کرد: باید از افکار و اندیشه‌های مختلف استفاده و آنها را به هم نزدیک کرد اما جلوی مداخله های غیرمسئولانه و غیر رسمی را نیز باید گرفت.
صالحی ادامه داد: قاطعانه باید جلوی مداخلات دستگاه‌های غیرمرتبط را گرفت زیرا این مداخلات فقط به اعتبار و اقتدار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضربه نمی‌زند بلکه اقتدار و اعتبار کل نظام و حاکمیت را خدشه‌دار خواهد کرد.
وی تاکید کرد: باید نقش حاکمیتی وزارت ارشاد ارتقا پیدا کند زیرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها دستگاه منحصر حاکمیتی در حوزه فرهنگ است و همه مسئولان و افراد باید به این الزام، احترام گذاشته و حوزه اختیارات این وزارتخانه نیز باید افزایش پیدا کند.
صالحی همچنین گفت: باید تلاش کنیم ارتباطات اصحاب فرهنگ و هنر را تقویت کنیم و ظرفیت‌های حوزوی را برای حضور در سازمان‌ها و مجامع گسترش دهیم.

** تلاش برای حضور محصولات فرهنگی در بازارهای جهانی
به گفته وی باید برای حضور محصولات فرهنگی ایران در بازارهای جهانی کوشید و مشارکت ایرانیان خارج از کشور را در تعاملات فرهنگی و خصوصا دیپلماسی فرهنگی ارتقا دهیم.
سرپرست سابق وزارت ارشاد تصریح کرد: نمی‌توان با بودجه حداقلی انتظار حداکثری داشت لذا باید انتظارات متکثر و متعارض را به هم نزدیک کرد زیرا نمی توان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظارات متناقض داشت و به بررسی عملکرد آن پرداخت.

** تاکید بر گفتگو تعامل با اهالی فرهنگ، هنرو رسانه
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ارتقای نقش حاکمیتی وزارت ارشاد را نیز در برنامه خود در نظر دارد، گفت: راه رسیدن به این مساله گفت و گوی اهالی فرهنگ با خود و کنشگران دین و سیاست و امنیت و مردم است.
صالحی گفت: باید آنها دغدغه‌هایشان را بگویند و دغدغه‌ها را بشنوند تا امکان تعامل پدید بیاید و راه‌حل ‌ها پیدا شوند لذا در کنار آن باید مشارکت را مدنظر قرار داد.
وی افزود: مشارکت اصحاب فرهنگ و هنر، کانون این تحرک و مشارکت دستگاه‌های فرهنگی کشور نیز سمت دیگران قرار گرفته که امیدوارم فرصت این مشارکت در دستگاه‌های فرهنگی کشور مهیا شود.

** تاکید بر مشارکت همه دستگاههای فرهنگی کشور با وزارت ارشاد
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با تاکید بر اینکه باید مشارکت دستگاه‌های فرهنگی دیگر و همکاری آنها با این وزارتخانه نیز افزایش پیدا کند، تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنهایی نمی‌تواند در حوزه فرهنگ و هنر گام بردارد، هرچند کانون مرکزی این مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
وی سخنان خود را با این جملات به پایان داد: «من سیدعباس صالحی، فرزند حوزه و دانشگاه، تمامی اعتبار خانوادگی و سرمایه وجودی خود را در کف گذاشته ام تا سهمی در اعتلای دین و اخلاق و فرهنگ و هنر کشور داشته باشم.
خدایا یار‌ی‌ام کن تا نگرانی‌های فرهنگی و دغدغه‌های فرهنگی و هنری رهبر معظم انقلاب رهبری را به نوید و قوت تبدیل کنم، خدایا یاری‌ام کن تا پاسدار پیمان رئیس‌جمهوری منتخب در حوزه فرهنگ باشم و در تحکیم حقوق فرهنگی موفق عمل کنم، خدایا یاری‌ام کن و از تو می‌خواهم دغدغه علما و مراجع عظام را در نظر بگیرم و برای این دغدغه‌ها چاره‌ای بیاندیشم.
خدایا از تو می‌خواهم توانایی بدهی تا سخن و خواسته‌های به حق اصحاب فرهنگ و هنر را شنیده و همواره از مشورت آنها بهره مند شوم و بتوانم خواسته های آنها را تامین کنم و خدمت به آنها را به عنوان توشه دنیا و آخرت برای خود قرار دهم.»
به گزارش ایرنا، دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری 17 مردادماه در نامه ای، فهرست اعضای کابینه دوازدهم را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد که در این فهرست، سیدعباس صالحی به عنوان گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده است.
جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم، از سه شنبه 24 مرداد ماه در مجلس شورای اسلامی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید