معاون پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور:

ایران از نظر بلایای طبیعی در رتبه چهارم جهان قرار دارد

    کد خبر :85252

معاون پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ایران از نظر وقوع بلایا و مخاطرات طبیعی در رتبه چهارم جهان قرار دارد.

به گزارش  موج، بهنام سعیدی پیش از ظهر امروز در کارگاه تخصصی آموزشی پیشگیری و مدیریت حریق در سالن امام رضا (ع) شهرک نفت اهواز اظهار کرد: در کشوری زندگی می کنیم که در حوزه مخاطرات طبیعی جزو ۱۰ کشور با تعداد بالای بلایای طبیعی است. در واقع بین ۱۰ کشور اول جهان، ایران رتبه چهارم را دارد.

وی افزود: سیل، زلزله، طوفان، خشکسالی و ده ها مخاطره طبیعی دیگر را در کشور داریم. همچنین بیش از ۹۰ درصد از پهنه سرزمینی ما در معرض خطر نسبی زلزله است.

معاون پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه متأسفانه سرمایه طبیعی ما به دست افراد نابود می شود، گفت: ۷۵ درصد مراکز جمعیتی در معرض خطر سیل و همچنین ۸۰ درصد مناطق خشک و گرم هستند.

سعیدی با بیان اینکه بخشی از حوادث مثل سیل، آتش سوزی و گرد و غبار قابل پیش بینی و پیشگیری است، ادامه داد: بخشی از حوادث مثل زلزله غیرقابل پیش بینی است و تا امروز علم موفق به این کار نشده است؛ بنابراین باید بدانیم اگر برخی از حوادث را نتوانستیم پیش بینی کنیم باید یک سری اقدامات را برای کاهش آثار سوء و مخرب آن به حداقل ممکن انجام دهیم.

وی عنوان کرد: زلزله موج اول و دوم دارد که فاصله زمانی بین سه تا ۳۰ ثانیه دارد. امروز برخی کشورها به ویژه ژاپن توانسته اند از همین چند ثانیه با یک سری از اقدامات آثار سوء و مخرب را به حداقل ممکن برساند. در ژاپن برخی مواقع زلزله بالای هفت ریشتر تعداد تلفات کمتر از تعداد انگشتان خواهد داشت و سیستم های پاسخ سریع را به نحو احسن برنامه ریزی و در حال اجرا دارند.

معاون پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور عنوان کرد: به محض وقوع زلزله، سیستم برق و گاز به صورت اتوماتیک قطع و مترو و هواپیما نیز متوقف و آسانسور به طور خودکار باز می شود؛ بنابراین اگر زلزله ای رخ بدهد و نتوانیم یک برنامه ریزی خوب پیرامون سیستم گاز خوب داشته باشیم آن وقت تلفات ناشی از انفجار گاز، نفت و یا حتی برق بسیار بالا باشد.

سعیدی افزود: در یک بامداد روز جمعه بم در ۱۲ و نیم ثانیه لرزید و حاصل این چند ثانیه لرزش جان باختن بیش از ۲۷ هزار نفر بود. بیش از ۲۰ هزار نفر در آن زمان مجروح، ۹ هزار زن بی سرپرست، پنج هزار کودک اولیای خود را از دست داده، بیش از ۶ هزار نفر ناتوان و معلول شدند و ۵۹ هزار واحد مسکونی و تجاری تخریب شد.

وی اظهار کرد: باید آموزش تمامی انسان ها در دستور کار قرار گرفته و از سطح پایین شروع شود؛ اعتقاد داریم که هر عضو یک خانواده می تواند یک امدادگر باشد. کافی است به مردم آموزش دهیم که در حوادث ابتدا جان خود را نجات دهند. در مناطق مختلف به ویژه مرتع و کوهستان باید نیروهای بومی را جذب کرد چون اقدامات لازم را گاها حتی سریعتر از ما می توانند انجام دهند.

به گزارش موج، این کارگاه با هدف آموزش و اطلاع رسانی، پیشگیری به موقع، اقدام و مقابله سریع، همکاری در اطفاء و جبران آسیب ها و خسارت ها برگزار شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید