معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

همه وزرای آموزش و پرورش متخصص نبودند

    کد خبر :85224

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ضمن مقایسه سند تحول بنیادین و طرح تحول سلامت گفت: طرح تحول سلامت پیوست مالی داشت، اما درباره سند تحول بنیادین این اتفاق نیفتاد چون در آن زمان غفلت کردیم. البته وزیرآموزش و پرورش وقت هم به تنهایی مسئول نبوده است. از ابتدای انقلاب تمام وزرای بهداشت پزشک بودند اما همه وزاری آموزش و پرورش متخصص نبودند.

به گزارش ایسنا، رضوان حکیم زاده درباره چالش‌های اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: اینکه به دنبال مقصر درونی یا برون سازمانی عدم اجرای سند تحول باشیم ما را به نتیجه نمی‌رساند. باید روی فرآیند شکل گیری و تصویب سند متمرکز شویم تا دریابیم که چرا سند به نحو احسن اجرایی نشده است.

وی افزود: سوال این است که اگر اهداف دستیابی به حیات طیبه در سند مطرح شده نقشه و مسیر راه باید توسط چه کسی و چه زمانی ترسیم می‌شد تا بتوانیم به این نیازها پاسخ دهیم؟.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول نقشه‌ای مترقی است و مسیر مشخص شده است عنوان کرد: نقشه سندتحول همانند نقشه یک ساختمان است. نمی‌توانیم نظام تعلیم و تربیت را بازسازی کنیم، اگر می‌شد آن را از نو بسازیم، کار راحت تر بود. نمی‌توانیم مدارس را تعطیل کنیم و در یک فرصتی معلمانی، مطابق سند تربیت و کتاب مناسب تالیف کنیم. ما نقشه ساختمان جدید را خوب کشیده‌ایم اما یک اشکال وجود دارد.

حکیم‌زاده ادامه داد: فرآیند اجرایی تصویب این سند به 10 سال قبل بر می‌گردد در حالی که شش سال است نقشه راه آن تدوین شده است، چرا باید بین تصویب سند و ترسیم نقشه راه فاصله وجود داشته باشد؟ باید همزمان نقشه راه ترسیم می‌شد.

وی با بیان اینکه با اظهارات آقای چهاربند مبنی بر اینکه پنج کارشناس و متخصص برنامه ریزی نیروی انسانی هم در کشور نداریم، مخالفم گفت: اگر متخصص نداریم چرا سند نوشته‌ایم؟ ما کارشناسان زبده داریم ولی از توان آنها استفاده نشد. آقای چهاربند 30 سال است در آموزش وپرورش است، اما پنج نفر را بیشتر نمی‌شناسد، پس ایشان جست و جو نکرده و ظرفیت روی تعداد محدود مدیران وزارتخانه بسته شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با طرح این پرسش که چرا طرح تحول سلامت اجرا شد؟ اظهار کرد: طرح تحول سلامت پیوست مالی داشت و بلافاصله تلاش در جهت تامین منابع مالی همزمان با تدوین طرح شروع و در نهایت اجرا شد، اما درباره سند تحول بنیادین این اتفاق نیفتاد چون در آن زمان غفلت کردیم. در این میان وزیرآموزش و پرورش وقت هم به تنهایی مسئول نبوده است. از ابتدای انقلاب تمام وزرای بهداشت پزشک بودند اما همه وزاری آموزش و پرورش متخصص نبودند. پس قصد مقایسه وزراء مطرح نیست، بلکه اولویت داشتن سند مسئله اصلی است.

حکیم‌زاده با اشاره به اینکه زبان سند تحول بنیادین بسیار ثقیل است اظهار کرد: بسیاری از سیاست‌ها در آموزش و پرورش برخلاف روح سند تحول اعمال می‌شوند. لازم است یک تعریف و برنامه عملیاتی برای تمام گزاره‌های سند داشته باشیم. به عنوان مثال نباید اجازه داد درصد درس معارف در کنکور سراسری جای مفهوم واقعی دین‌باوری را بگیرد.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر به وجود پتانسیل قوی نیروی انسانی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: باید به این پتانسیل عظیم توجه کنیم، از سوی دیگر باید عدم القای جدایی بین وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم وجود داشته باشد. ما اگر بتوانیم برنامه عملیاتی را با توجه به الزامات سند تهیه کنیم، متوجه می‌شویم در هر بند بند این سند، چه کاری را انجام نداده‌ایم و باید آن را دنبال کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید