معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور خبر داد

برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی ورزشی روستا با حضور 744 ورزشکار

    کد خبر :85026

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از برگزاری نخستین دوره جشنواره ملی فرهنگی ـ ورزشی روستا با حضور ورزشکاران 31 استان کشور در دوم و سوم شهریورماه خبر داد.

به گزارش ایسنا، ابوالفضل رضوی در نشست خبری امروز (شنبه) در تشریح برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره ملی فرهنگی ورزشی روستا، دوم و سوم شهریورماه در شاهین‌شهر اصفهان و با حضور 744 ورزشکار زن و مرد برگزار می‌شود.

وی افزود: هنگامی که در معاونت توسعه روستایی مشکلات روستاها را مورد بررسی قرار دادیم، متوجه شدیم که برخی از عوامل که موجب افزایش جمعیت حاشیه‌نشین شهرها شده‌اند مغفول مانده و در حقیقت برخی از عوامل کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. یکی از این مسائل آداب و رسوم روستاها و غذاها و ورزش‌های مرسوم است که کمتر مورد توجه قرار گرفته، به شکلی که پس از بررسی، مشخص شد که بیش از 500 رشته ورزشی مرسوم در روستاها وجود دارد که می‌توان به رشته‌های ورزشی کشور اضافه کرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تاکید کرد: معاونت توسعه روستایی با همکاری فدراسیون ورزش‌های روستایی و وزارت ورزش و جوانان با توجه به وجود این سرمایه عظیم میراثی و فرهنگی، نهایتا پس از بررسی‌ها درخصوص محل برگزاری جشنواره ملی فرهنگی و ورزشی روستا نتیجه گرفت نخستین دوره این جشنواره در شاهین‌شهر اصفهان برگزار شود.

رضوی با اشاره به شرکت 744 ورزشکار از 31 استان کشور در این جشنواره، افزود: از این تعداد 430 ورزشکار مرد در 7 رشته ورزشی و 310 ورزشکار زن در 6 رشته ورزشی به رقابت خواهند پرداخت. در این دوره، رشته‌هایی همچون کشتی سنتی، هفت‌سنگ، چوب کشی و تیر و کمان وجود خواهند داشت که ورزشکاران در آنها به رقابت می‌پردازند. بی‌تردید در برگزاری این جشنواره جهت تکریم آداب و رسوم روستاها، از موسیقی استان‌های کشور نیز بهره گرفته خواهد شد. بی‌تردید علاوه بر توان‌افزایی اقتصادی روستاها باید آداب و رسوم آنها را نیز مورد توجه قرار دهیم چراکه این موضوع نیز از مهاجرت روستانشینان به سمت شهرها جلوگیری می‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، مشکل اشتغال و مشکلات اقتصادی را مهم‌ترین معضلات روستاهای کشور خواند و افزود: برای توسعه اقتصادی روستاها درخواست برداشت مبلغی جهت ارائه تسهیلات به روستاییان از محل صندوق توسعه ملی را داشتیم که در سال 1395 برداشت 1.5 میلیارد دلاری به همراه طرحی در قالب یک نامه به مقام معظم رهبری نوشته شد که ایشان فرمودند موضوع را از طریق مجلس و با فوریت طی کنیم. نهایتا در تیرماه سال جاری، مجلس تصویب کرد که از طریق بانک کشاورزی و با کارمزد قرض‌الحسنه این مبلغ در اختیار اشتغال و توسعه روستایی قرار گرفت. البته تا این لحظه شورای نگهبان موافقت خود را با این مصوبه اعلام نکرده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تاکید کرد: آیین‌نامه اجرایی این مصوبه باید توسط معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه تنظیم شود که ما این آمادگی را داریم به محض ابلاغ مجلس به دولت برای اجرا، این کار را انجام دهیم. البته در حال حاضر نیز برای ارائه تسهیلات به روستاییان بالای 2000 میلیارد تومان با کارمزد 8 درصد می‌توانیم اعتبارات توزیع کنیم.

رضوی درخصوص برگزاری نخستین دوره جشنواره ملی فرهنگی – ورزشی روستا گفت: در این دوره به صورت رسمی از کشورهای خارجی دعوتی انجام نشده است اما حتما برای برگزاری دوره‌های بعدی، موضوع دعوت از سایر کشورها را مدنظر خواهیم داشت. این دوره با استفاده از توان و ظرفیت سایر دستگاه‌ها، جشنواره برگزار می‌شود و معاونت توسعه روستایی مبلغی از محل دولتی برای این جشنواره هزینه نکرده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تاکید کرد: ورزش‌هایی که در این جشنواره ورزشکاران در آن به رقابت می‌پردازند، ورزش‌های بومی و ملی کشورمان هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید