انباشت پسماندهای بیمارستانی، صنعتی، خانگی و ساختمانی در معابر عمومی ممنوع شد

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ ۹:۴۴

نمایندگان مجلس شورای اسلامی انباشت پسماندهای بیمارستانی و صنعتی ، خانگی و ساختمانی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آنها را ممنوع کردند.

نمایندگان در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه هوای پاک با مواد 18 تا 20 این لایحه موافقت کردند.
با تصویب نمایندگان در ماده 20 انباشتن پسماند‌های بیمارستانی و صنعتی در معابرعمومی و فضای باز یا سوزاندن آنها و انباشتن پسماند‌های خانگی و ساختمانی در معابرعمومی و فضای باز خارج از مکان های تعیین شده توسط شهرداری‌ها یا سوزاندن آنها و همچنین سوزندان بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع است.
براساس این مصوبه ، متخلف حسب مورد به پرداخت جزای درجه 6 مجازات اسلامی محکوم می‌شود و وزارت جهادکشاورزی مکلف است مفاد این ماده را به‌طرق مقتضی به اطلاع بهره‌برداران بخش‌ کشاورزی، عشایری و منابع‌طبیعی برساند.
همچنین در تبصره 1 این ماده مقرر شد: تعاریف پسماندهای مندرج در این ماده مطابق قانون مدیریت پسماند مصوب 20/2/1383 است.
در تبصره 2 نیز دولت و شهرداری‌ها موظف شدند که پس از ابلاغ این قانون زمینه‌های تبدیل این پسماندها به انرژی یا کود را با کمک بخش خصوصی فراهم نمایند.
براساس تبصره 3 این لایحه در موارد استثنائی که آتش‌زدن نباتات یا بقایای گیاهی تنها راه دفع آفات و بیماری‌ها و آلودگی‌های گیاهی باشد، براساس مقرراتی که توسط وزارت جهادکشاورزی و با تأیید سازمان، تدوین و ابلاغ می‌شود، اقدام می‌شود.
همچنین در ماده 18 وزارت نفت مکلف شد حداکثر تا سه سال پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون، سوخت تولیدی کشور اعم از بنزین، نفت‌گاز، نفت کوره و نفت ‌سفید را مطابق با استانداردهای ملی مصوب عرضه کند.
سازمان استاندارد نیز مکلف است پس از مهلت موضوع این قانون از تولید سوخت غیراستاندارد جلوگیری به‌عمل آورد.
براین اساس این سازمان موظف است از واردات سوخت فاقد استاندارد ملی جلوگیری به‌عمل آورد. وزارت نفت، سازمان ملی استاندارد ایران وسازمان موظفند گزارش عملکرد این ماده را هر شش‌ ماه یکبار منتشر نمایند.
نمایندگان همچنین ماده 19 را مصوب کردند که بر این اساس وزارت نیرو مکلف شد نسبت به توسعه، تولید و عرضه انرژی‌ های تجدید پذیر و پاک بهینه به‌ نحوی اقدام کند که حداقل 30‌ درصد افزایش سالانه ظرفیت مورد نیاز برق کشور از انرژی‌های تجدید پذیر تأمین شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید