مدیریت آبهای سطحی تهران ۱۲ هزارمیلیارد تومان آب می‌خورد

  • اقتصادی
  • سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۸:۵۷

یک مقام مسئول در حوزه نیرو گفت: در یک سال پیش با همکاری مشترک بین وزارت نیرو و شهرداری تهران، ایران به عنوان نخستین کشور در منطقه غرب آسیا مقوله احیای رودخانه های شهری کلید خورد.

 سیدعلی چاووشیان مدیر مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری در کنفرانس امنیت آبی در سکونتگاه های انسانی در شرایط کم آبی با اشاره به جای خالی لایحه مدیریت شهری به عنوان عامل اجرایی نشدن طرح مدیریت آب های سطحی شهر تهران گفت: زمانی که صحبت از مدیریت منابع آبی و وضعیت آن در شهرها مطرح می شود بخشی از آن در دست وزارت نیرو به عنوان نهادی دولتی و بخشی دیگر در دست شهرداری مورد نظر است. به این ترتیب می توان گفت تا زمانی که لایحه مدیریت واحد شهری نداشته باشیم و تمامی اختیارات متمرکز در دست شهرداری ها نباشد مشکلات مربوط به این زمینه همچنان پابرجاست.

وی درباره هزینه اجرای طرح مدیریت آب های سطحی شهر تهران گفت: هزینه اجرای چنین طرحی آن هم در کلانشهر تهران بسیار بالاست. البته بر اساس بررسی شهرداری تهران که با مطالعه شرکت مهاب و یک شرکت اتریشی که حدود پنج سال پیش انجام شد هزینه اجرای این طرح رقمی معادل ۱۲۰ هزار میلیارد ریال پیش بینی شد.

این مقام مسئول مشکلات ترافیکی در زمان بارندگی در تهران را یکی از مشکلات ناشی از مدیریت نشدن آب های سطح شهر عنوان کرد و افزود: بارش باران جزو منابعی به شمار می رود که با مدیریت لازم می تواند به چرخه مصرفی بازگردد. این در حالی است که اکنون به خاطر نفوذناپذیر بودن سطح شهر این منابع آبی به مصرف نمی رسند بلکه به جنوب شهر رفته و تبدیل به فاضلاب می شوند که در ادامه مشکلات دیگری را در پی دارد.

به گفته مدیر مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری مقوله مدیریت و جمع آوری آب های سطحی در شهرها وظیفه شهرداری هاست. در این زمینه در تهران اقدامات خوبی انجام شده است اما کافی نبوده است.

این مقام مسئول، به برنامه های موجود این مجموعه برای احیای رودخانه های تهران اشاره کرد و گفت: تهران دارای هفت رودخانه اصلی است که به دلیل سیاست های نادرست شهرداری ها در ۵۰ سال گذشته منجر به آسیب دیدن و خشکسالی شان شده است.

چاووشیان با بیان اینکه طی همکاری مشترک بین وزارت نیرو و شهرداری تهران در یک سال پیش به عنوان نخستین کشور در منطقه غرب آسیا مقوله احیای رودخانه های شهری کلید خورد، ادامه داد: در حال حاضر شرایط شهری تهران به نحوی است که متاسفانه برخی از این رودخانه ها را در سطح شهر نمی بینیم چرا که در صورت وجود آنها یا کانالیزه شده اند یا سرپوشیده.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید