عضو فراکسیون امید: همه وزرا رأی اعتماد می‌گیرند/اصولگرایان عواقبت تندروی را در انتخابات دیدند

    کد خبر :84861

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید گفت: آقای روحانی بیشتر افراد معتدل را معرفی کرد و همه نمایندگان این اعتدال را در مشی و سابقه وزرای پیشنهادی می بینند و دیگر زیاد حساسیت نشان نمی دهند.

فضای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هنگام برگزاری جلسه رأی اعتماد وزرای پیشنهادی کاملا متفاوت از مجلس نهم است. سال 92 در مجلس نهم هرچه موافقان و مخالفان وزرا هنگام طرح مباحث به موضوعات سیاسی اشاره می کردند و تحلیل کارشناسی برنامه های وزرا در حاشیه بود اما این دوره کاملا رویکرد نمایندگان سمت و سوی نقد تخصصی و کارکردی دارد.

محمد قمی عضو شورای مرکزی فراکسیون امید علت این مسئله را معتدل تر شدن ترکیب کابینه و پی بردن اصولگرایان به عواقب تندروی می داند.

مشروح گفتگوی نامه نیوز با این نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی را در ادامه بخوانید؛

بررسی صلاحیت و برنامه های وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم از روز سه شنبه 24 مرداد در دستورکار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و تا پایان روز پنجشنبه 11 وزیر نقد و نظرهای وکلای ملت را شنیدند، شما به عنوان کسی که از نزدیک مواضع رسمی و غیررسمی موافقان و مخالفان را شنیدید، بفرمایید وضعیت به چه صورت خواهد شد و نسبت به سال 92 چه تعداد از 17 وزیر معرفی شده می توانند از مجلس رأی اعتماد بگیرند؟

فضای مجلس شورای اسلامی خوب است و برآوردهای من حکایت از آن می کند که همه وزرای پیشنهادی رئیس جمهور می توانند از مجلس رأی اعتماد بگیرند و وارد دولت شوند.

کدام یک از وزرای پیشنهادی دولت یازدهم بیشترین رأی اعتماد را کسب خواهد کرد؟

وزیر دفاع که مخالفی هم نداشت بیشترین رأی اعتماد را از مجلس می گیرد.

چرا این دوره نسبت به دوره نهم اینقدر فضای مجلس شورای اسلامی در هنگام بررسی وزرای پیشنهادی آرام و بی تنش بود چون سال 92 وقتی آقای روحانی هیأت وزیران خود را به مجلس معرفی کرد خیلی با چالش مواجه شد؟

چون این دوره آقای روحانی بیشتر افراد معتدل را معرفی کرد و همه نمایندگان این اعتدال را در مشی و سابقه وزرای پیشنهادی می بینند و دیگر زیاد حساسیت نشان نمی دهند.

9 وزیر از 17 وزیر سابقه حضور در دولت اول آقای روحانی را در کارنامه دارند اما همان سال 92 برای گرفتن رأی اعتماد به سختی های فراوانی خوردند، حساسیت روی نام آنها خیلی زیاد بود. به نظر شما چرا این دوره شاهد چنین حساسیت هایی نیستیم؟

همان طور که گفتم در کلان قضیه ترکیب کابینه تعدیل شده است.

این مشی اصولگرایان که به میانه روی سوق پیدا کرده و سعی می کنند مسائل را سیاسی نبینند و مباحث را در شکل و قالب کارشناسی و تخصصی مطرح کنند، آیا نتیجه آن است که عواقب تندروی را در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و انتخابات شورای شهر پنجم دیدند؟

یکی از دلایلش همین است یک عامل دیگر آن است که شرایط کشور و مملکت را درک می کنند و متوجه شدند چه وضعیت خاصی وجود دارد.

به نظر شما این همراهی که اصولگرایان در جلسه رأی اعتماد از وزرا نشان دادند تا سال 1400 با دولت نشان خواهند داد؟

بالاخره اگر مشکلی به وجود بیاید تذکر، سئوال و استیضاح خواهد بود اما در مجموع اول کار دولت می خواهند این پیام را بدهند که با دولت دوازدهم هستند و از خود همکاری هم در این زمینه نشان دادند و از دولت توقع داریم که برای مردم کار کنند و مشکلات کشور رفع و رجوع شود.

پس به نظر شما اصولگرایان در تعریف نسبت شان با دولت مشغول به نمایش گذاشتن یک حرکت تاکتیکی هستند؟

خیر، واقعا اعتقادی دارند این کار را انجام می دهند ولی اگر دولت خوب کار نکند آنها وارد پروسه سئوال و استیضاح هم خواهند شد.

آقای قمی، شما خودتان از فعالان سیاسی با سابقه و پیشکسوت هستید و زمان دولت آقای هاشمی رفسنجانی، دولت آقای خاتمی، دولت آقای احمدی نژاد و دولت آقای روحانی در مجلس حضور داشتید و به کار تقنین و نظارت مشغول بودید، به نظر شما چرا امروز تندروهای جریان اصولگرا ساکت هستند؟ بر اثر فشار جریانی و عقلای اصولگرا مجبور به سکوت شدند یا خودشان به این باور رسیدند؟

به آنها گفته شده که شرایط کشور، شرایط خاصی است و رویکردهای تندروانه به منافع و مصالح ملی آسیب می رساند.

یعنی تذکرات جریانی دریافت کردند؟

خودشان شرایط کشور را متوجه می شوند که چه وضعیتی وجود دارد.

پس به آن درجه از عقلانیت رسیدند که شرایط مملکت را درک کنند؟

بله به آن درجه رسیدند و امیدواریم که روی همین سبک و سیاق هم بمانند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید