آخوندی: ۱۹ میلیون نفر در بد مسکنی مطلق زندگی می‌کنند/ جلوی شهرفروشی در ایران را گرفتیم

  • سیاسی
  • شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ ۹:۳۶
    کد خبر :84784

وزیر پیشنهاد راه و شهرسازی با بیان اینکه بیشتر از خانوار در کشور، خانه داریم، گفت: ۱۹ میلیون نفر در بد مسکنی مطلق زندگی می‌کنند.

به گزارش بازتاب به نقل از  ایلنا، عباس آخوندی صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، در تشریح برنامه‌های خود برای وزارت راه و شهرسازی و دفاع از آن، با تبریک سالروز ورود آزادگان به کشور و تشکر از مجلس برای رسیدگی به صلاحیت وزرا طی روزهای گذشته گفت: از ۱۳۲ نماینده‌ای که برای دفاع از من ثبت نام کرده و کسانی که از من دفاع کرد‌ه‌اند و همچنین کسانی که در مخالفت با من رنج نقد را به جان خریدند، تشکر می‌کنم.

او با بیان اینکه برنامه وزرا همان برنامه پنج ساله ششم است که در مجلس به تصویب رسیده و وزرا باید برای اجرای آن برنامه داشته باشند، اظهار داشت: با توجه به مسائل مطرح شده در حوزه مسکن ابتدا در این باره سخن می‌گویم. بخش مسکن دست‌کاری‌شده‌ترین بخش در اقتصاد ملی ایران است. تعداد خانوار موجود در ایران، حدود ۲۴ میلیون و ۱۹۰ هزار مسکن است و ما حدود تعداد ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار خانه داریم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: بیشتر از خانوار در کشور، خانه داریم ولی این آمارها نشاندهنده وضع مسکن خوب است؟ قطعا خوب نیست.

آخوندی با بیان اینکه آمار سال ۹۵ نشان می‌دهد دو میلیون و ۵۸۷ هزار خانه داریم که ظرف پنج ساله کشور دو میلیون خانه خالی در کشور افزوده شده است، تصریح کرد: دو میلون و ۱۰۰ هزار خانه به عنوان خانه دوم در کشور وجود دارد. مجموع این خانه‌های خالی و خانه‌های دوم نشان می‌دهد حدود ۴۷۰ میلیارد دلار ثروت کشور در قالب خانه‌های خالی و خانه‌های دوم اتلاف شده است. این وضعیت بازار دست‌کاری‌شده مسکن در ایران است.

او افزود: در سال ۹۲ نسبت به سال ۸۴ قیمت زمین در تهران ۹ برابر افزایش یافته و قیمت آپارتمان نیز شش برابر شده است در حالی که شعار دولت قبل حذف قیمت زمین از آپارتمان بود. ۱۹ میلیون نفر در بد مسکنی مطلق زندگی می‌کنند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به تراکم‌فروشی و خانه‌سازی انبوه در منطقه ۲۲ تهران خاطرنشان کرد: عید نوروز با آقای جهانگیری در حال رفتن به سمت کرج بودیم. به ایشان خانه‌سازی‌ها و آپارتمان‌سازی‌های دو طرف بزرگراه همت و منطقه ۲۲ را نشان دادم. تمام خانه‌ها خالی است و به تعداد خانه‌های خالی در حال افزوده شدن است.

آخوندی با بیان اینکه ۳۱ هزار خانه خالی در تهران وجود دارد، ابراز داشت: وجود این میزان از خانه در کشور، اتلاف منافع مالی است. قطبی شدن شهر نسبت به شمال و جنوب شهر بیش از ۱۲ برابر شده است. آیا این قطبی شدن همان عدالت اجتماعی است که ما در انقلاب و جمهوری اسلامی به دنبال آن بودیم؟‌

او با بیان اینکه بانک مسکن برای یارانه‌های مسکن بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان ادعای مطالبه از دولت کرده است، عنوان کرد: ما باید برای خروج از این وضعیت کاری می‌کردیم. این وضعیتی است که من در سال ۹۲ مسئولیت این وزارتخانه را برعهده گرفتم. آیا این اتفاق تصادفی است یا نتیجه سوداگری و فساد بازار ساختمان در ایران است؟

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در پاسخ به این انتقاد که برای جلوگیری از برج‌سازی چه کردید؟ یادآور شد: برای جلوگیری از برج‌سازی، جلوی شهرفروشی در ایران را گرفتیم. ما جلوی مجوزفروشی و تراکم‌فروشی را در ایران را گرفتیم. هم‌اینک تورم مسکن از تورم عمومی کشور هم پایین‌تر است. اگر قیمت زمین رشد نکرده است، به خاطر آن است که جلوی فساد را گرفتیم. وزارت راه و شهرسازی در مقابل شهرفروشی در ایران ایستاد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید