علی‌اصغر رفاهی:

برخورد با دانه درشت‌های قاچاق کالا و ارز باید در دستور کار باشد/ هر دستگاهی ساز خودش را می‌زند

    کد خبر :84675

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه‌قضائیه گفت: باید همواره برخورد با دانه درشت‌ها به‌ویژه در حوزه قاچاق کالا و ارز در دستور کار دستگاه‌های ذیربط باشد.

به گزارش ایلنا، علی‌اصغر رفاهی در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: تولیت پیشگیری از وقوع جرم با دستگاه قضایی است اما متأسفانه هر دستگاهی ساز خودش را می‌زند و راه خودش را می‌رود.

وی افزود: از معاونت پیشگیری از وقوع جرم انتظار می‌رود دستگاه‌های دخیل در امر پیشگیری را همسو کند زیرا در بحث پیشگیری، تعامل مطرح است و اهداف همه دستگاه‌ها پیشبرد اهداف نظام و منویات رهبر انقلاب است که قطعاً با برنامه می‌توان به این هدف رسید.

رفاهی اضافه کرد: در بحث طلاق، قبلاً این‌طور بود که دادخواست طلاق توافقی می‌آمد و قاضی هم رأی می‌داد اما الان دیگر این‌طور نیست و علت‌شناسی و راهکاریابی می‌شود. بر همین اساس در بسیاری استان‌ها کنار دادگاه‌های خانواده، مراکز مشاوره راه‌اندازی شده است.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه‌قضائیه گفت: در نتیجه این اقدامات، برای اولین‌بار در سال ۹۵، رشد طلاق توافقی نه تنها متوقف شد بلکه مقداری کاهش یافت تا منویات رهبر انقلاب در این حوزه تحقق یابد.

رفاهی با بیان اینکه در باب پیشگیری به تنهایی نمی‌توان اقدام کرد و باید سیاست جنایی – مشارکتی را پیاده و از ظرفیت‌های مردم استفاده کنیم، گفت: در اداره کل پیشگیری‌های مردمی، امسال ۱۴ برنامه ملی و ۳ برنامه استانی پیش‌بینی شده و ۳۹ برنامه نیز طی هفته‌های گذشته به شورای اجتماعی کشور ارسال شده که از این ۳۹ برنامه، ۱۷ تا ۱۸ برنامه در حیطه پیشگیری‌های مردمی است.

این مقام مسئول با اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت سمن‌ها گفت: در کشور بیش از ۹۰ هزار هیئت مذهبی و تعداد زیادی سمن داریم که اگر از ظرفیت اینها استفاده شود، جرایم و آسیب‌ها، تا حد قابل توجهی کنترل می‌شود.

رفاهی با اشاره به ایجاد دیده‌بانان پیشگیری گفت: با استفاده از ظرفیت این دیده‌بانان، قبل از اینکه تخلف یا جرمی واقع شود، می‌توان از وقوع تخلف یا جرم جلوگیری کرد.

مدیر کل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دستگاه قضا با تأکید بر اینکه مقابله به تنهایی جواب نداده و نمی‌دهد، گفت: البته این بدان معنا نیست که مقابله باید به کلی کنار گذاشته شود بلکه باید همواره برخورد با دانه درشت‌ها و سرشبکه‌ها به ویژه در حوزه قاچاق کالا و ارز در دستور کار دستگاه‌های ذیربط باشد.

وی با تأکید بر ارائه آموزش‌های لازم به کسبه و واحدهای صنفی گفت: به عنوان مثال در حال حاضر ۱۱ و نیم میلیون دختر و پسر در سن ازدواج قرار دارند که برای تشکیل زندگی مشترک باید ۱۰ مهارت را بیاموزند اما متأسفانه خانواده‌ها و زوج‌ها به همه چیز توجه دارند به غیر از یادگیری این ۱۰ مهارت و در نهایت هم فشار ناشی از اختلافات زوجین به سیستم قضایی در دادگاه‌های خانواده وارد می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید