عراق تمایلی به لغو روادید اربعین ندارد

  • سیاسی
  • جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ ۱۵:۳۴
    کد خبر :84567

استاندار ایلام آخرین تمهیدات انجام شده برای مراسم اربعین امسال را تشریح کرد. محمدرضا مروارید استاندار ایلام درباره آخرین تمهیدات انجام شده به منظور برگزاری مراسم اربعین حسینی، اظهار داشت: در جلسه‌ای که اخیرا در وزارت کشور برگزار شد درباره موضوعات مختلفی از جمله ایجاد امکانات رفاهی برای زائران اربعین تصمیم‌گیری کردیم.

به گزارش بازتاب به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، وی با اشاره به مسیر تردد زائران، افزود: سه مرز در سال‌های گذشته مسیر تردد زائران بود اما امسال احتمالا مرز خسروی هم برای برگزاری مراسم اربعین بازگشایی می‌شود و این موضوع تصمیم و تمایل دو کشور ایران و عراق است.

مروارید درباره لغو روادید زائران اربعین، بیان کرد: ایران آمادگی خود را برای لغو روادید اعلام کرده است اما عراق با توجه به شرایط کشورش تمایلی به لغو روادید ندارد.

استاندار ایلام با بیان اینکه وزیر کشور اعلام کرد آمادگی صدور روادید الکترونیک را داریم، تصریح کرد: طبق اظهارات وزیر کشور می‌توانیم به کشور عراق در زمینه صدور روادید الکترونیک کمک کنیم اما به نظر نمی‌رسد برای اربعین سال جاری روادید الکترونیک صادر شود.

وی همچنین درباره نحوه فعالیت موکب داران در ایام اربعین، یادآور شد: موکب‌های داخل کشور از ستاد عتبات عالیات مجوز فعالیت دریافت می‌کنند همچنین موکب‌های خارج از کشور هم باید با هماهنگی ستاد عتبات برای فعالیت خود مجوز و پروانه اخذ کنند.

مروارید با اشاره به تامین امنیت زائران و مبارزه با تروریسم اضافه کرد: طبق تاکید وزیر کشور حتی باید پس از پایان مراسم اربعین، بازرسی‌ها و نظارت بر مسائل امنیتی ادامه داشته باشد البته طرف عراقی هم قول داده که امنیت زائران اربعین را تامین می‌کند.

استاندار ایلام درباره جلوگیری از احتمال ورود تروریست‌ها همراه زائران به کشور، گفت: چنین امری امکان ندارد چراکه مرزهای ما به خوبی کنترل و مدارک زائران هم به دقت بررسی می‌شود، بنابراین اگر افراد مشکوک که ویزا و مدارک ورود و خروج نداشته باشند اجازه ورود به کشور را پیدا نمی‌کنند البته افرادی که دارای مدارک شناسایی معتبر هستند از طریق سیستم‌های مشخص، هویت آنها را بررسی می‌کنیم.

وی اظهار داشت: در اربعین امسال همچون سال گذشته هنگام ورود زائران نظارت کافی و کنترل دقیق وجود دارد به طوری که حتی یک نفر هم بدون بررسی مدارک شناسایی نمی‌تواند وارد کشور شود.

مروارید تصریح کرد: پیش بینی ‌می‌شود یک میلیون و 200 هزار زائر برای حضور در مراسم اربعین از مرزهای استان ایلام عبور کنند البته براساس ابلاغیه وزارت کشور حداقل ما باید تعداد زائرانی را که سال گذشته از مرزهای ما عبور کردند، پذیرش کنیم.

استاندار ایلام ادامه داد: قرار است مرز خسروی در مراسم اربعین بازگشایی شود اما ظرفیت پذیرش این مرز بالا نیست به هر حال به ما اعلام شده 5 درصد بیشتر از ظرفیت واقعی، زائران اربعین را پذیرش کنیم.

مرز خسروی قابلیت پذیرش روزانه 10 هزار زائر را دارد

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر امنیت مرز خسروی برقرار است، خاطر نشان کرد: باید امکانات زیرساختی مرز خسروی را تامین کرد این پایانه قابلیت پذیرش 10 هزار زائر را به صورت روزانه دارد بنابراین اگر قرار شود تعداد زائران بیشتری از آن عبور کنند باید تعداد گیت‌های مرز خسروی، پارکینگ‌ها و اتوبوس‌ها را افزایش دهیم البته تا جایی که اطلاع دارم، فراهم سازی این خدمات رفاهی در حال انجام است.

مروارید گفت: تقریبا 100 گیت در مرز ایلام وجود دارد که از طریق آن روزانه می‌توان 200 هزار زائر را از کشور خارج کرد همچنین سرعت چک کردن گذرنامه بالاست و تعداد گیت‌های ما می‌تواند 200 هزار زائر را پذیرش کند.

استاندار ایلام اضافه کرد: حدود 20 و 30 درصد از پارکینگ ایلام در مراسم اربعین سال گذشته خالی بود به نظر می‌رسد ما از نظر پارکینگ و اتوبوس مشکلی نداشته باشیم اما باید برای برگزاری مراسم اربعین جاده ایلام به مهران باید را چهار بانده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: 35 کیلومتر از جاده ایلام به مهران در سال گذشته چهار بانده شد، تنها 60 کیلومتر آن باقی مانده که قرار است 30 کیلومتر آن تا اربعین سال جاری آماده بهره برداری شود البته مابقی این مسیر که در مناطق کوهستانی قرار گرفته، تا اربعین سال 97 آماده بهره‌برداری می‌شود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید