افزایش قدرت گازی چین برابر روسیه

    کد خبر :84510

روزنامه روسی نزاویسیمایا گازتا نوشت: چین با تولید گسترده گاز شیل که سالانه به حدود هشت میلیارد مترمکعب می رسد، درصدد استفاده از این امتیاز برای تقویت موقعیت خود در خرید گاز از روسیه و کاهش بهای گاز است.

پایگاه آنلاین رسانه روسی روز جمعه در مقاله ای به قلم آناتولی کوماروف خبرنگار امور انرژی نوشت: چین درعرصه تولید گاز شیل پس از آمریکا و کانادا در مکان سوم جهانی قرار گرفت.

به گزارش  بازتاب  به نقل از ایرنا، نویسنده مقاله درمورد توانایی چین برای تولید گاز شیل ادامه داده است:این کشور دارای بزرگترین ذخایر گاز شیل خارج از منطقه آمریکای شمالی است و این امتیاز موقعیت پکن در مذاکرات با روسیه در خرید گاز از این کشور و احداث خط لوله گاز سیبری موسوم به «قدرت سیبری» (از منطقه یاکوتیا در سیبری تا مرز چین) را تقویت می کند.

این خط لوله گاز بطول 2200 کیلومتر گاز منطقه سیبری روسیه را به چین انتقال خواهد داد و شرکت گازپروم و CNPC چین در سال 2014 قرارداد احداث ان را امضا کردند.

روزنامه روسی نوشت: انتظار می رود بخش نخست این خط لوله گاز شامل نیمی از ان از حوزه گاز چایاندینسک در منطقه یاکوتیا تا بلاگاوشنسک در مرز چین تا پایان سال 2017 احداث شود.

در مقاله به نقل از سخنان آلکسی میلر رئیس گازپروم روسیه یاداوری شده است: روسیه بر اساس قرارداد با چین سالانه از طریق خط لوله «قدرت سیبری» 38 میلیارد مترمکعب گاز به چین تحویل خواهد داد.

به گفته میلر این میزان گاز در طول 30 سال به چین تحویل می شود و ارزش قرارداد 400 میلیارد دلار است.

روزنامه روسی نوشت: چین با توجه به تولید گسترده گاز شیل می خواهد موقعیت خود را در مذاکرات در مورد خرید گاز از روسیه از منطقه سیبری تقویت کرده و بهای گاز خریداری شده را کاهش دهد.

به نوشته نزاویسیمایا گازتا چین در سال 2016 حدود 7.9 میلیارد مترمکعب گاز شیل تولید کرد و در مکان سوم جهانی تولید این منبع انرژی قرار گرفت.

روزنامه روسی در همین حال خاطرنشان کرد با توجه به اینکه هزینه تولید گاز طبیعی روسیه 20 دلار برای هر هزار مترمکعب است و هزینه همین میزان گاز شیل از 90 الی 150 دلار برآورد می شود، این نوع گاز نمی تواند با گاز طبیعی رقابت کند.

نویسنده افزوده است: با این حال چین برای بهره گیری از این وضعیت و کاهش بهای گاز روسیه تلاش خواهد کرد.

چین با یک میلیارد و 115 میلیون فوت مکعب منابع بالقوه گاز شیل، بزرگترین ذخایر گاز شیل جهان را در اختیار دارد.

این کشور گرچه به لحاظ منابع گاز شیل غنی است اما در توسعه منابع آن مشکلات جدی دارد. نبود آب شیرین بزرگترین چالش چین در این زمینه است. فقدان زیرساختها، کمبود خطوط لوله، پیچیدگی های زمین شناسی و هزینه های گزاف تولید گاز شیل نیز از جمله مشکلاتی است که پکن در زمینه تولید گاز شیل با آنها دست به گریبان است.

این مشکلات به قدری جدی است که دولت چین را واداشت برنامه خود را برای تولید گاز تا سال 2020 میلادی به نصف تقلیل دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید