انقلاب اسلامی به واسطۀ اربعین در حال بازبینی است

    کد خبر :84284

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین(ع) گفت: غرب در حوزۀ دانشی و هنری سرمایه‌گذاری جدی برای ورود به جریان اربعین کرده است. اربعین ما را یاری می‌کند تا حقیقت انقلاب اسلامی را بیابیم و صاحب انقلاب را بشناسیم.

به گزارش خبرنگاران پویا، همایش بزرگ اربعینی با عنوان «بر بال اربعین» به همت دبیرخانه کنگره بین المللی «لقاءالحسین (ع)» و «عهد مع الحسین (ع)» ویژه بانوان در دو پنل علمی و هنری با موضوع «ظرفیت‌شناسی جریان اربعین» در سالن همایش‌های مسجد حضرت ولیّ عصر(عج) واقع در شهرک محلاتی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید اصفهانیان مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین(ع)، محمدرضا ابن‌الدین عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه امام‌حسین(ع)، کیومرث قورچیان نقاش و هنرمند کشورمان و برخی اساتید و فعالان اربعینی در این برنامه حضور داشتند.

* جریان‌های الهی و اجتماعی از دید متفکران فاصله دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین اصفهانیان در این برنامه طی سخنانی به بیان اینکه پدیدۀ اربعین در چند سال اخیر بیش از آنکه برای جامعۀ علمی کشور جلب توجه کرده باشد، برای عموم مردم و همچنین جوامع علمی بیرونی جلب توجه کرده است، گفت: البته این برای اولین بار نیست که با این نوع از مخاطب مواجه می‌شویم، بلکه جریان‌های الهی و اجتماعی از دید متفکران فاصله دارد.

وی افزود: جریان رنسانس نیز همینطور بود، یعنی جریان علمی با یک فاصلۀ تقریباً دویست ساله وارد رنسانس شد. معمولاً جریان علمی عقب‌تر پدیدهای اجتماعی است و وقتی پدیده‌ای شکل می‌گیرد، مدت‌ها می‌گذرد تا جریان علمی وارد آن شود. به نظر می‌رسد برای نخستین بار است که یک پدیدۀ الهی و اجتماعی (اربعین) با ابعاد گسترده‌اش برای جامعۀ نخبگانی در همان ابتدای راه جلب توجه کرده است.

«امروزه انسان اربعینی یک انسان کامل، جامع و با تمام قوا ایستاده نیست»، مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین(ع) با بیان این جمله گفت: بسیاری از انسان‌ها قلبشان با اربعین گره خورده است؛ کسانی که بدون حضور جسمانی در راهپیمایی اربعین، با قلب و روحشان به سمت اربعین حرکت کردند، قطعاً جمعیت این گروه بیش از آن بیست و هفت میلیونی است که با جسم در ایام اربعین شرکت می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اصفهانیان با بیان اینکه امروزه انسان اربعینی قلبش جلوتر، پایش عقب‌تر و مغزش بسیار دورتر است، یادآور شد: جامعۀ اربعینی زمانی شکل می‌گیرد که قلب به محاذات پا و مغز و بصیرت قرار گیرد و همراه شود.

وی افزود: پدیده‌های الهی عمدتاً بر محور تحول قلوب سامان پیدا می‌کنند، جریان اربعین حسینی نیز یک موتور قدرتمند الهی درون خود دارد که حداقل بیست و هفت میلیون جمعیت را نه فقط با قلب، بلکه با پا به میدان کشیده و آنقدر این پدیده قدرتمند است که بر خلاف کل تاریخ بشر، متفکران را وارد میدان کرده و این حکایت از یک کشش گسترده و نور وسیع در عمق عالم دارد.

* نبود 2 واحد درسی برای تحلیل انقلاب اسلامی از منظر ثقلین

به گفتۀ وی اکنون نزدیک چهل سال است که از ماجرای انقلاب اسلامی می‌گذرد، اما هنوز دو واحد درسی که بر اساس نگرش قرآنی و روایی به تحلیل جریان انقلاب اسلامی بپردازد نه تنها در دانشگاه‌های‌های علوم اجتماعی نیست، بلکه در دانشگاه‌های قرآن و حدیث و تفسیر نیز وجود ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اصفهانیان تأکید کرد: تمام نگرش‌هایی که نسبت به انقلاب اسلامی وجود دارد، فضایی از اندیشه‌های اندیشمندان غربی را طرح می‌کند و این یک اشکال بزرگ است، این در حالی است که جامعه‌شناسان ارزشمند کشورمان می‌توانند این قفل بسته را باز کنند به تحلیل این جریان الهی بپردازند.

* جنگ نرم غرب با ورود به اربعین حسینی(ع)

 وی با اشاره به ورود دانشی و هنری غرب به جریان اربعین حسینی گفت: غرب دانشگاه ام.آی.تی را در این زمینه فعال و شروع به انجام مطالعاتی دقیق دربارۀ اربعین کرد. غرب علاوه بر ایجاد این فضای علمی، در زمینۀ هنری نیز ورود کرده است. سال گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اقدام فردی برای تهیۀ مستند «اربعین بزرگ»، آن فرد در ایام اربعین حسینی به بصره آمد تا با انجام راهپیمایی در مسیر بصره تا کربلا، این مستند را با بودجۀ دویست و پنجاه میلیون دلاری تهیه کند. این یعنی یک سرمایه‌گذاری جدی غرب از زاویۀ دانش و هنر در حوزۀ اربعینی و در یک کلام، اقدام آنان برای جنگ نرم.

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین(ع) با بیان اینکه پیوند انقلاب اسلامی با جریان اربعین حسینی از چند وجه مبارک است، یادآور شد: انقلاب اسلامی به واسطۀ اربعین حسینی(ع) بازبینی می‌شود، لذا نیازمند تفکیک حقیقت انقلاب اسلامی با پیکرۀ جمهوری اسلامی، نهادها، سازمان‌ها و … هستیم. انقلاب اسلامی حقیقتی نورانی است که قلوب ما را به یکدیگر نزدیک کرد و حال و هوایی زیبا و سرشار از صفا و صمیمیت میان ما شکل دارد. اربعین ما را یاری می‌کند تا حقیقت انقلاب اسلامی را بیابیم و آن دست پنهان و صاحب انقلاب را بشناسیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید