تصویر جدیدی از صلح امام حسن(ع) در «حاء. سین. نون»

    کد خبر :84270

«حاء‌. سین. نون» رمان سید‌علی شجاعی که به روایت زندگی امام حسن(ع) و صلح آن امام می‌پردازد‌، از سوی انتشارات کتاب نیستان تجدید چاپ شد.

به گزارش خبرنگاران پویا،‌ «حاء.سین.نون» رمانی درباره زندگانی امام حسن مجتبی(ع) است که به موضوع صلح امام(ع) که مبهم‌ترین فراز زندگی حضرت مجتبی(ع) است، می‌پردازد. این بخش مضمون اصلی داستان را شکل می‌دهد و از آغاز خلافت امام شروع شده و تا پایان صلح ادامه دارد،‌ همچنین یک فصل هم به شهادت امام اختصاص یافته است.

سید‌علی شجاعی پیش از این درباره این کتاب به تسنیم گفته بود:‌ این کتاب در واقع چهار ماه از زندگانی امام حسن(ع) را در برمی‌گیرد،‌گفت‌: داستان به گونه‌ای تنظیم شده است که یک فصل در میان جبهه حق و باطل را به تصویر می‌کشد،‌ مخاطب در یک فصل با جبهه امام حسن(ع) و در فصل بعد با جبهه معاویه یا اشقیا روبرو است. در فصول مربوط به امام حسن(ع)، راویان از یاران امام(ع) هستند و در فصول مربوط به معاویه نیز افرادی چون عمرو‌عاص‌، معاویه،‌ عتبة بن ابى سفیان و… روایان ماجرا را تشکیل می‌دهند.

این نویسنده در خصوص منابع مورد استفاده در تحقیق این اثر گفت: من از حدود 55 منبع عربی برای نگارش این اثر استفاده کردم که همگی دست اول بوده و از منابع معاصر به شمار نمی‌آیند. بخشی از منابعی را که مورد مطالعه قرار دادم، به زندگی معاویه از تولد تا بعد از مرگ وی مربوط بود. در مطالعاتی که انجام دادم‌، تلاش کردم تا معاویه را کاملاً بشناسم و حتی گذشته و آینده آن را نیز در این رمان گنجانده‌ام.

شجاعی از ارشاد شیخ مفید،‌ بحار‌الانوار،‌ شرح ابن ابی‌الحدید،‌ اعیان الشیعه و … به عنوان مهم‌ترین منابع خود در تحقیق این اثر یاد کرد و در پاسخ به این پرسش که در نگارش این اثر تا چه‌اندازه از منابع مستند و واقعیات بهره گرفته و تا چه اندازه تخیل خود را وارد داستان کرده است،‌ گفت:‌ در فصول مربوط به امام حسن مجتبی(ع) همه متن بر اساس واقعیت شکل گرفته و به هیچ عنوان تخیل وارد کار نشده است.

شجاعی ادامه داد: اما در فصول معاویه شناختی که با آگاهی از گذشته و آینده این شخصیت به دست آورده‌ام را با چاشنی تخیل به هم آمیخته و داستان را به پیش برده‌ام،‌ به عبارت دیگر تصور کردم شخصیتی مانند معاویه یا این پیشینه رفتاری در وضعیت‌های مختلف چه تصمیماتی اتخاذ خواهد کرد.

شجاعی در این رمان با رفت‌وبرگشت‌های راوی میان دو جبهه امام و معاویه و بازسازی و بازیابی اهداف و افکار و شخصیت معاویه، تصویری جدید از صلح امام به مخاطب ارائه می‌دهد.
نویسنده در آغاز کتاب آورده است: و خداوند را آیه ای است، که نازل شد به آغوش پیامبر: حاء. سین. نون. ذِکرُ رحمَتِ رَبکَ عَبدَه مُجتَبی… با تاکید بر رازورانگی شخصیت حضرت و رفتارشان در برابر مکر معاویه، تلاش میکند تا کمی از اسرار نهان انتخاب‌های امام را برای خواننده تصویر کند.

«حاء سین نون» در 164 صفحه به قیمت 12 هزار تومان به چاپ نهم رسیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید