خانه‌های ۱۶۰میلیون تومانی در تهران

    کد خبر :84162

در حالی بازار اجاره‌بها با شیب تُند به معضلی برای مستأجران تبدیل شده که بازار خرید و فروش مسکن در حالت سکون به سر می‌برد. در ثبات قیمتی کنونی با ۱۶۰میلیون تومان تسهیلات دولتی مسکن می‌توان در مناطقی از پایتخت واحدهایی را خریداری کرد.

به گزارش  تسنیم، تابستان امسال به‌خلاف پیش‌بینی دست‌اندرکاران حوزه مسکن، نرخ اجاره‌بها در مقایسه با سال گذشته در برخی مناطق به‌طور متوسط 50درصدی افزایش یافته است. یکی از دلایل بروز این وضعیت قطعاً به سیاست‌های پولی و مالی دولت برمی‌گردد، سیاستی که باعث شد اواخر بهار سال گذشته نرخ سود سپرده‌های بانکی را کاهش داده تا به این ترتیب باعث شود مالکان به‌جای رهن بر میزان اجاره‌بهای ماهانه بیفزایند. عدم‌تناسب بین عرضه و تقاضای مسکن نیز دومین دلیل به هم خوردن شرایط بازار اجاره مسکن طی سال‌های 95 و 96 بوده است.

با وجود افزایش فشار بر جمعیت حدود 30درصدی مستأجر کشور آن‌هم با شیب نه‌چندان ملایم، قیمت مسکن امسال نیز روند چهار سال گذشته را ادامه داده است. افزایش قیمت مسکن در سال 96 تقریباً با نرخ تورم برابر بوده و تمام شایعه‌پراکنی‌های دلالان برای برهم زدن جو آرام این بخش تاکنون بی‌نتیجه مانده است. گشتی در بازار نشان می‌دهد مراجعه به بنگاه‌های املاک برای املاک‌فروشی در حال افزایش است اما با این حال آمار معاملات در این بخش همچنان روند کُند چند سال اخیر را طی می‌کند. قدرت خرید پایین مردم نسبت به قیمت‌های کنونی و نبود تسهیلات بانکی متناسب با درآمدها دلایلی است که مشاوران املاک از آنها به‌عنوان مانع این روزهای خرید و فروش مسکن یاد می‌کنند.

دولت هم‌اکنون برای زوج‌های جوان وام خرید 160 میلیون تومانی (به‌شرط سپرده‌گذاری یک‌ساله) پرداخت می‌کند، وامی که اقساط ماهانه آن بالغ بر 2 میلیون تومان است. با فرض این‌که زوج‌های جوان پدر، مادر، برادر یا خواهری ندارند که از آنها برای خرید خانه قرض بگیرند و تنها 160 میلیون تومان دارند،‌ سری به بازار مسکن می‌زنیم تا ببینیم با این مبلغ چند متر خانه مسکونی می‌توان خریداری کرد.

در افسریه با 160 میلیون تومان می‌توان یک واحد مسکونی 21ساله 65متری را خریداری کرد. این واحد انباری و پارکینگ دارد. در منطقه 12 محله کوثر یک زوج جوان می‌توانند واحد 5 سال ساخت 60متری را با قیمت هر متر 2.6 میلیون تومان خریداری کنند. ارزش کل این آپارتمان که بدون انباری و پارکینگ است همان 160 میلیون تومان می‌شود.

در ارامنه شمالی قیمت یک واحد 54متری 2 سال ساخت بدون پارکینگ 160 میلیون تومان است، واحدی با همین متراژ در بریانک با پارکینگ و انباری نیز به‌ازای هر متر 2.9 میلیون تومان (مجموعاً 160 میلیون تومان) است. در اسکندری واحد 80متری 17 سال ساخت فاقد انباری و پارکینگ 160 میلیون تومان است، یعنی هر متر تقریباً 1.9 میلیون تومان.

در خیابان جمهوری یک واحد 55متری 22ساله بدون انباری و پارکینگ 160 میلیون تومان در فایل فروش قرار گرفته است. در قیطریه با 160 میلیون تومان می‌توان در محدوده پُل‌رومی 18 متر از یک آپارتمان 24ساله را خریداری کرد. در محدوده خیابان کرمان نیز با 160 میلیون تومان می‌توان یک واحد 46متری فاقد انباری و پارکینگ را خرید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید