معافیت مالیاتی معاملات زیانده در بورس نیازمند قانون است

    کد خبر :84115

معاون سازمان بورس گفت: مطابق آنچه رئیس سازمان بورس بیان کرده، قرار است از معاملات زیانده مالیاتی دریافت نشود؛ ولی باید برای این کار قانونگذاری هایی انجام شود.

به گزارش تسنیم؛ معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور در برنامه خبری تیتر امشب شبکه خبر به تشریح ” کارنامه یکساله و چشم انداز پیش روی بازار سرمایه ” پرداخت.

علی سعیدی گفت: زمانی که از بورس ارز صحبت می کنیم، منظور قرارداد آتی ارز و ابزارهای مشتقه تعریف شده روی ارزهای مختلف است؛ یعنی اوراق بهاداری که روی ارز قابل تعریف است، بنابراین فعلا معاملات نقدی ارزهای مختلف در دستور کار نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که این قرارداد آتی ارز تا چه میزان بر بازار سرمایه کشور اثرگذار خواهد بود و چه تحولی می تواند ایجاد کند اذعان داشت: یکی از موضوعات مهمی که برای سرمایه گذاران خارجی وجود دارد این است که چگونه می توانند ریسک خود را در زمانی که معامله سهام می کنند، پوشش دهند و آن را مدیریت کنند. لذا در اینجا قراردادهای آتی که عمدتا برای پوشش ریسک مورد استفاده قرار می گیرند، موضوعیت پیدا می کنند.

سعیدی ادامه داد: وقتی یک سرمایه گذار خارجی که پایه پول او یورو یا دلار است در کشور ما بر حسب ریال سرمایه گذاری می کند، ممکن است به علت کاهش ارزش ریال در زمانی که می خواهد پول خود را خارج کند، این تبدیل ارز برای او کاهش ارزش ایجاد کند و در این جریان، بازدهی حاصل از بازار سهام را از دست رفته ببیند؛ در چنین حالتی برای سرمایه گذار خارجی وجود چنین ابزارهایی در پوشش ریسک قطعا بسیار مفید خواهد بود ؛ هرچند نوسانات دو طرفه وجود دارد و ممکن است گاهی ریال افزایش ارزش و گاهی کاهش ارزش پیدا کند .

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، قرارداد آتی ارز را برای سرمایه گذاران داخلی هم مفید دانست و اظهار داشت: یکی از مزایایی که بازار آتی ارز می تواند به ارمغان آورد این است که برای سرمایه گذاران داخلی امکان کسب سود در زمان نوسان قیمت ارز وجود دارد، بدون آنکه نیازی به خرید فیزیکی ارز داشته باشند و بخواهند اسکناس دلار یا یورو را خریداری و در منزل نگهداری کنند.

در بخش دیگری از این گفتگو، سعیدی خبر از معافیت معاملاتی معاملات زیان ده در بورس داد و گفت: مطابق آنچه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم بیان کرده، قرار است از معاملات زیان ده مالیاتی اخذ نشود؛ ولی باید برای این کار قانونگذاری هایی انجام شود. ضمن اینکه ارکان بازار سرمایه نیز کارمزدهای خود را در طول سال کاهش داده اند یا تخفیف هایی را قایل شده اند.

نایب رئیس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: در حال حاضر مالیات مقطوع، ملاک عمل است ولی برنامه هایی داریم که بتوانیم معاملات الگوریتمی با تکنولوژی بالاتر را انجام دهیم و از این طریق به کاهش هزینه ها در بازار سرمایه کمک کنیم.

وی با بیان اینکه مجموعه این اقدامات به روان تر شدن معاملات کمک خواهد کرد، افزود: البته سازمان بورس و اوراق بهادار برای نهایی شدن این مساله مشغول کار بر روی لایحه ای مشترک است که پس از رایزنی با سازمان امور مالیاتی و فعالان بازار آن را به مجلس پیشنهاد می دهد تا در کمیسیون های تخصصی نیز روی آن بحث و در صورت تایید و تصویب نهایی، اجرا شود .

سعیدی در پاسخ به مجری برنامه که پیش بینی او برای نهایی شدن این لایحه چه زمانی است، گفت: هنوز پیش بینی دقیقی نمی توان در این موضوع داد اما انتظار متعارف این است که زیاد زمان بر نباشد.

وی در ادامه به موضوع شفافیت و لزوم انتشار اطلاعات مالی در کشور اشاره کرد و گفت: قانون از حدود دو سال قبل تمام بنگاه های اقتصادی را مکلف به انتشار اطلاعات مالی خود کرده است و اگر به هر دلیل، اطلاعات توسط ناشر روی سایت کدال قرار نگیرد یا به صورت حسابرسی شده نیاید، نماد شرکت متوقف می ماند.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار توصیه کرد: سرمایه گذاران بورسی جهت اطمینان کامل، اطلاعات مالی را حتما از طریق مجاری رسمی و سایت کدال که تمام مدیران بازار سرمایه در آن امضای دیجیتال دارند ، برداشت کنند.

وی گفت: ما نمایندگی ها و شعباتی تخصصی برای اطلاع رسانی داریم بنابراین گروه ها و افراد داوطلب سرمایه گذاری باید تحقیق لازم را انجام دهند و به گروه ها و شبکه های مجازی اطمینان نکنند.

این مقام مسئول افزود: اخیرا هم از طریق پلیس فتا توانستیم برخی سایت های متخلف و بدون مجوز فعالیت در بازار سرمایه را شناسایی کنیم و پرونده آنها را به دادگاه ارجاع دهیم .

سعیدی همچنین تصریح کرد: اخیرا دستورالعمل ها در این بخش به نفع سهامدار تغییر کرده است که به زودی اعلام و ابلاغ خواهد شد ؛ همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار، خود را مسوول افزایش نقدشوندگی و کوتاه سازی دوره توقف نمادها می داند؛ اما همه عوامل هم در اختیار و انتخاب این سازمان نیست .

وی افزود: فرض بورس ها این است که ناشر اطلاعات لازم را ارائه دهد ، بنابراین اگر ناشری اطلاعات را در اختیار نگذارد – که این موضوع متاسفانه بر خلاف دیگر کشورها مبتلابه شرکت های ما بوده است- طبیعی است که با او برخورد می شود .

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: مسئول انتشار اطلاعات ناشر است و پس از آن بازرس قانونی ؛ لذا بعد از این مرحله اگر اطلاعات به هر دلیلی روی سایت نیاید به علت تعلل بازرس و ناشر است و مربوط به سازمان نخواهد بود .

سعیدی با تاکید بر اینکه سازمان بورس همواره به دنبال شفاف سازی و به هنگام کردن اطلاعات است افزود: موضوع شفافیت و تقارن اطلاعاتی کاملا بر ارزش سهام شرکت ها تاثیر گذار است .

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بورس انرژی در سال های اخیر رشد بیشتری را تجربه کرده و به محلی برای انجام معاملات حامل های انرژی تبدیل شده است.

سعیدی ادامه داد: چند سالی است که برق دارد در این بازار مورد معامله قرار می گیرد. همچنین با همکاری های خوبی که وزارت نفت داشته، برنامه داریم که نفت خام را در این بازار معامله کنیم . درمورد گاز هم البته صحبت هایی مطرح شده است.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار همچین در خصوص پیش بینی و چشم انداز بازار سرمایه گفت: ما در سازمان بورس وظیفه داریم که بازار را برای شرایط پیش رو آماده کنیم و از حقوق سرمایه گذاران نیز به هر نحو ممکن حمایت خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید