در راستای اجرای ماده 2 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و مناسب سازی کشور

یزد با 54 درصد، بیشترین مناسب سازی برای زندگی معلولان انجام داده است

    کد خبر :83920

دبیر ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور گفت: بررسی ها نشان می دهد که استان یزد با 54 درصد، کردستان 41 درصد و تهران 24 درصد در اجرای ماده 2 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان بیشترین مناسب سازی معابر و اماکن عمومی را در کشور به خود اختصاص داده است.

دبیر خانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشورتلاش می کند شرایطی را فراهم آورد تا موانع مشارکت افراد معلول در محیط های فیزیکی و موانع دسترسی به خدمات و اطلاعات برای آنان از بین برود و افراد معلول بتوانند همانند افراد عادی در جامعه زندگی کنند.
پیگیری اجرای ماده 2 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و آیین نامه اجرائی آن در راستای ایجاد محیط های قابل دسترس برای همه با رویکرد ملی و فراگیر و منطبق بر ضوابط و استانداردها هدف کلی این ستاد است.
به گزارش ایرنا، ابراهیم کاظمی مومن سرایی روز پنجشنبه در دومین جلسه کمیته مناسب سازی استان در سنندج، اظهار کرد: در میان بررسی ها انجام شده در میان ادارات کشور ،سازمان نظام پزشکی با 23 درصد پایین ترین مناسب سازی و سازمان بهزیستی با بیش از 60 درصد بیشترین مناسب سازی را در کشور انجام داده است.
وی مناسب سازی معابر عمومی برای استفاده معلولان از امکانات شهری را در جامعه بسیار ضعیف توصیف کرد و افزود: با وجود اینکه کشورهای توسعه یافته فاقد آموزه های دینی و انسانی هستند اما در زمینه مناسب سازی معابر عمومی به صورت علمی و قوی کار کرده اند.
وی گفت : از آنجا که توانجویان به عنوان بخشی از جمعیت کشور باید از حقوق شهروندی برخوردار باشند در راستای اجرای حقوق شهروندی و گسترش عدالت اجتماعی مناسب سازی معابر و اماکن عمومی جامعه ضروری است.
وی با اشاره به نظرات برخی مدیران که مناسب سازی برای تعداد معدودی از توانجویان را غیرضروری می دانند گفت: مناسب سازی معابر عمومی متعلق به تمام آحاد جامعه است و تنها مختص توانجویان نیست.
وی با بیان اینکه مناسب سازی تنها متعلق به قشر معلولان جامعه نیست گفت: مناسب سازی برای همه آحاد جامعه از افراد سالم گرفته تا معلولان، جانبازان، سالمندان و زنان باردار لازم و ضروری است.
وی اظهار کرد: از آنجا که مناسب سازی یکی از نیازهای حساس و ضروری توانجویان است فرهنگ مناسب سازی معابر عمومی باید در تمام استان های کشور نهادینه شود.
کاظمی مومن سرایی با اشاره به اینکه معلولان به عنوان بخشی از جمعیت کشور باید از حقوق شهروندی برخوردار باشند گفت: در راستای اجرای حقوق شهروندی و گسترش عدالت اجتماعی برای آحاد جامعه تمام ادارات کشور موظفند اقدامات لازم در زمینه مناسب سازی را انجام دهند.
وی مقوله فرهنگ سازی در امر مناسب سازی معابر و مکان های عمومی پرتردد سطح شهر بسیار مهم ارزیابی کرد.
وی با اشاره به اینکه رنگ آمیزی فضای شهر از لحاظ روانشناسی در روح و روان انسان تاثیرگذار است گفت: رعایت طراحی و رنگ آمیزی فضای شهری متناسب با استان های سرسبز و استان های خشک ضروری است.
وی اظهار کرد: مناسب سازی معابر عمومی باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد و دستگاه های اجرایی موظفند موانع موجود در زمینه مناسب سازی را رفع کنند.
وی برگزاری جشنواره شهید رجایی در کشور و حضور همه ادارات استان های کشور در این جشنواره را یکی از اقدامات قابل تقدیر توصیف کرد و گفت: 90 اداره در کشور در زمینه مناسب سازی مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت و از 77 اداره در کشور بازدید بعمل آمد.
وی افزود: امید است در آینده اعتبارات اختصاص یافته به جشنواره شهید رجایی در حوزه مناسب سازی افزایش یابد.
وی برگزاری همایش ملی مناسب سازی با حضور معاونین استانداری، دستگاه ها و افراد مرتبط در سال گذشته را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این همایش با حضور 39 دستگاه کشور برگزار شد و 13 آیتم مناسب سازی به ادارات ابلاغ شد.
وی با اشاره به اینکه کمیته تخصصی سه گانه ستاد مناسب سازی در کشور تشکیل شده است افزود: وجود یک کمیته توانمند در هر استان ضروری است و باید بر تمام پروژه های عمرانی و در حال احداث نظارت و بازدید داشته باشد.
دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور بر برگزاری همایش مناسب سازی در سطح استان تاکید کرد و گفت: جلسات به صورت مستمر در استان و شهرستان ها برگزار شود و مصوبات جلسه به صورت جدی پیگیری شود.
کاظمی مومن سرایی ابلاغ ردیف بودجه شهرداری ها به مناسب سازی و سامانه معبر را اقدامات بسیار مطلوب ستاد مناسب سازی کشور عنوان کرد و گفت: آحاد جامعه و معلولان می تواند شکایات خود را به سامانه 300012322 اطلاع رسانی کنند.
ستاد مناسب سازی کشور بر اساس آیین نامه اجرایی ماده (2) قانون جامع حقوق معلولین به ریاست وزیر کشور ریاست سازمان بهزیستی تشکیل شده است و جلسات آن به صورت ماهانه برگزار می شود.
اولین جلسه ستاد مناسب سازی استان و شهرستان ها مرداد 93 در وزارت کشور با حضور اعضای اصلی تشکیل شد و دستورالعمل آن به استانداری های سراسر کشور ابلاغ شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید