مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی:

سرمایه‌اجتماعی مهمترین دارایی تامین‌اجتماعی است

    کد خبر :83862

مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی با اشاره به دارایی‌های متنوع در سبد سرمایه‌های این سازمان گفت: اصلی‌ترین دارایی تامین‌اجتماعی، سرمایه اجتماعی (social capital) است که بیش از ٤٢ میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شوند.

به گزارش ایسنا، دکتر سید تقی نوربخش در جشن پنجاه و هفتمین سالگرد تاسیس بانک رفاه کارگران با بیان اینکه سازمان تامین‌اجتماعی نهادی اجتماعی با کارکردی اقتصادی است که نیمی از جمعیت کشور را زیر پوشش دارد، گفت: سازمان تامین‌اجتماعی نهادی است که برای ایجاد امنیت اجتماعی و پوشش ریسک‌های مهمی مانند سالمندی و سالخوردگی و ریسک درمان بنا نهاده شده و وظیفه دارد امنیت خاطر را در بین نیروهای مولد جامعه ایجاد کند که در این زمینه گام‌های بزرگی برداشته است.

وی با بیان اینکه در چند دهه گذشته نهادهای مالی متنوعی در سازمان تامین‌اجتماعی ایجاد شده، گفت: بخشی از پرتفوی سازمان تامین‌اجتماعی ناشی از رد دیون دولت و به صورت واگذاری‌ به دست آمده و بخشی دیگر حاصل راهبردهای سرمایه‌گذاری است.

دکترنوربخش با بیان اینکه سیستم تامین‌اجتماعی از نوع DB و روش تامین‌ منابع آن از نوع اندوخته‌گذاری جزیی (Partially Funded) است، گفت: سازمان تامین‌اجتماعی نیازمند سرمایه‌گذاری برای حفظ ارزش سرمایه‌های بیمه‌شدگان است و قطعا در چنین ساختاری ایجاد نهادی مالی جزو الزامات و ضروریاتی غیرقابل انکار است. از همین رو بانک رفاه کارگران در سال ١٣٣٩ به سازمان تامین‌اجتماعی واگذار شد.

وی با اشاره به واگذاری ١٠٠ درصدی سهام بانک رفاه کارگران به سازمان تامین‌اجتماعی گفت: علی‌رغم تمام فراز و فرودها و جابجایی‌های ساختاری که در طول حیات بانک رفاه کارگران به وجود آمده، دولت یازدهم ٩ درصد باقی‌مانده از سهام بانک رفاه را به صورت قطعی به سازمان تامین‌اجتماعی واگذار کرد و هم‌اینک این بانک جزئی از سرمایه‌های کارگران و بیمه‌شدگان محسوب می‌شود.

دکترنوربخش با تاکید بر اهمیت اجرای اصل ٤٤ در سازمان تامین‌اجتماعی، از واگذاری سهام این بانک به ذی‌نفعان خبر داد و گفت: چندین سناریو طراحی شده و بنا داریم در قالب اصل ٤٤ و نظام بانکداری، کارگران و بازنشستگان یا همان صاحبان سرمایه را سهام‌دار بانک رفاه کارگران کنیم.

مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی با تاکید بر هم‌افزایی میان ارکان مختلف اقتصادی و اجتماعی برای استفاده از ظرفیت‌های موجود گفت: اگر هم‌افزایی مناسبی میان سرمایه‌های اجتماعی و بنگاه‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری با پشتوانه و اعتبار سازمان تامین‌اجتماعی ایجاد شود، بانک رفاه کارگران این ظرفیت را دارد که به عنوان برترین بانک کشور شناخته شود. علاوه بر این زمانی که نهادی اجتماعی و اقتصادی مانند تامین‌اجتماعی پشتوانه سود و زیان بانک قرار بگیرد، قطعا برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی امری مهم تلقی می‌شود.

دکتر نوربخش با اشاره به ظرفیت‌های فراوان بانک رفاه کارگران برای ایفای نقش در سازوکارها و مراودات اجتماعی و اقتصادی سازمان تامین‌اجتماعی گفت: بانک رفاه کارگران این پتانسیل را دارد که با هدف‌گذاری درست به گردش مالی ٨٠ هزار میلیارد تومانی دست پیدا کند.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم گام‌های بزرگی برای افزایش سرمایه بانک رفاه کارگران صورت گرفته، خاطرنشان کرد: در چهارسال گذشته سرمایه بانک به ٤ هزار میلیارد تومان ارتقا یافته و همانطور که در بودجه امسال سازمان تامین‌اجتماعی هم پیش‌بینی شده، این سرمایه به ٨ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند که توان بانک را در انجام عملیات‌های بانکی و تسهیلات‌دهی و… بیشتر می‌کند.

وی با اشاره به برخی مواد و تبصره‌های قانون برنامه ششم توسعه و بودجه سال ٩٦ کل کشور که پرداخت بدهی‌های انباشته شده دولت به تامین‌اجتماعی در طی ٥ سال الزامی شده، اظهار کرد: با توجه به مکانیزم‌هایی قانون‌گذار پیش‌بینی کرده، این امکان وجود دارد که از محل منابع دریافتی مساعدت‌های بیشتری به بانک رفاه کارگران صورت گیرد.

دکتر نوربخش با تاکید بر اینکه سازمان تامین‌اجتماعی یکی از مبانی ایجاد امنیت اجتماعی در کشور است، تصریح کرد: متاسفانه در ادوار گذشته سازمان تامین اجتماعی به مرکز ناامنی اجتماعی تبدیل شده بود اما امروز به اذعان نمایندگان مجلس شورای اسلامی که مشغول بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم هستند، سازمان تامین‌اجتماعی در مسیر پاکدستی و ایفای نقش‌های واقعی خود قرار گرفته که برای فعالیت‌های اقتصادی به ویژه برای نهادهای مالی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه عملیات بانکی و راهبردهای مدیریتی بانک رفاه کارگران از حداکثر شفافیت و پاکدستی برخوردار است، گفت: این موضوع افتخار و نقطه قوت در کارنامه سازمان تامین‌اجتماعی است.

دکتر نوربخش با بیان اینکه در چهار سال گذشته به دلیل کاهش قیمت نفت، کمبود نقدینگی، رکود تولید و ایفا نشدن تعهدات به موقع ذی‌نفعان، سازمان تامین‌اجتماعی شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشته، گفت: سازمان تامین‌اجتماعی با وجود افزایش روزافزون تعهدات خود، بدون اتکا به منابع دولت، ماهیانه ٦ هزار میلیارد تومان پرداختی دارد که بخشی از این موفقیت به دلیل همراهی و کمک‌های بانک رفاه کارگران بوده است.

براساس گزارش روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، وی اظهار امیدواری کرد بانک رفاه کارگران که از سرمایه‌گذاری کارگران و کارفرمایان به وجود آمده، بیش از پیش در عرصه‌های اقتصادی کشور اثرگذار باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید