اعلام برنامه های ایران درنمایشگاه پکن

    کد خبر :83804

تشریح برنامه های غرفه ایران به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب پکن و رشد فروش کتاب های مذهبی در آمریکا از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب و نشر در این هفته هستند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: هفته ای که گذشت، از جمله هفته های نسبتا پرخبر حوزه کتاب بود که تعداد خبرهای مهم بیشتری را در خود جا داده است. این گزارش ۱۷ خبر دارد. در این میان، ۴ خبر مربوط به حضور ایران در نمایشگاه کتاب پکن است و باقی خبرها، به حوزه های داخلی و خارجی اختصاص دارند.

در ادامه گزارش مرور اخبار حوزه کتاب و نشر در سومین هفته مرداد ماه ۹۶ را از نظر می گذرانیم.

خرید یک و نیم میلیاردی ارشاد از ناشران

هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خرید بیش از ۱۵ میلیارد ریال کتاب از ناشران را در جلسه ۵۷۷ خود تصویب کرد. به این ترتیب، طبق خبری که روز دوشنبه منتشر شد، در جلسه ۵۷۷ هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خرید ۴۲۹ عنوان کتاب در ۷۲ هزار و ۴۰۰ نسخه به مبلغ کل ۱۵ میلیارد و ۳۹۰ میلیون و یکصد هزار ریال برای خرید مورد تصویب قرار گرفت.

معرفی بیش از ۹۰ عنوان کتاب ایرانی در دو نمایشگاه پکن و فرانکفورت

پیش از شروع خبرهای مربوط به حضور ایران در نمایشگاه کتاب پکن، یک خبر مشترک از این نمایشگاه و نمایشگاه فرانکفورت را از نظر می گذرانیم. آژانس ادبی و ترجمه پل مجموعه‌ ۹۳ عنوان از آثار داستانی ایران را برای معرفی در نمایشگاه کتاب پکن و فرانکفورت در سال جاری عرضه می‌کند.

در میان این آثار و در بخش ادبیات بزرگسال ۵۴ عنوان در این نمایشگاه ها عرضه می شود و باقی عناوین مربوط به ادبیات کودک و نوجوان هستند.

حضور هیات ۸۰ نفره ایران در نمایشگاه پکن

کنفرانس خبری بیست و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب پکن با حضور محمد رسول الماسیه، رایزن فرهنگی ایران در چین و غلامرضا نوعی، مدیر بخش نمایشگاه‌های خارجی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و جائو خایون، از مدیران برگزارکننده نمایشگاه بین المللی کتاب پکن روز جمعه هفته گذشته در پکن برگزار و خبر آن روز شنبه این هفته منتشر شد.

غلامرضا نوعی مدیر بخش نمایشگاه‌های خارجی به تشریح برنامه‌های ایران در نمایشگاه پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران با هیاتی ۸۰ نفره در این رویداد فرهنگی حضور خواهد داشت.

وی با تشریح فعالیت هایی ایران در نمایشگاه مذکور، به شعار حضور ایران دراین دوره از نمایشگاه نیز اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با شعار «ایران، رویای رنگین جاده ابریشم» به عنوان مهمان ویژه در این دوره از حضور پیدا می‌کند.

حضور ۹ نویسنده ایرانی در نمایشگاه کتاب پکن

امیرمسعود شهرام نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران از حضور ۹ نویسنده درمحل غرفه ایران در نمایشگاه کتاب پکن خبر داد.

«هوشنگ مرادی کرمانی»، نویسنده حوزه کودک و نوجوان که بسیاری از آثار او به زبان‌های مختلف ترجمه شده، «حسین پاینده»، منتقد ادبی و استاد نظریه و نقد ادبی دانشگاه علامه طباطبائی و برنده جایزه جلال آل‌احمد، «مرضیه سلیمانی»، نویسنده و مترجم که کتاب تاریخ اندیشه در چین را به فارسی ترجمه کرده و برنده جایزه کتاب سال است، «طاهره ایبد»، نویسنده کتاب کودک و نوجوان که در جشنواره‌های مختلفی داوری بخش کودک و نوجوان را بر عهده داشته، «الهام السادات میرزانیا»، دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی و مترجم فرهنگ چینی به فارسی، «علی اصغر سید آبادی»، شاعر و نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان، «شیوا مقانلو»، نویسنده، محقق و مترجم، «جعفرشیرعلی نیا»، نویسنده و پژوهشگر تاریخ دفاع مقدس و «سحر ترهنده»، پژوهشگر، منتقد ادبیات و تصویرگر کتاب کودک، نویسندگانی هستند که شهرام نیا در این خبر از آن ها نام برد و قرار است در نمایشگاه مذکور حضور داشته باشند.

عرضه ۱۰۰ عنوان از کتاب های کانون پرورش فکری در پکن

آخرین خبر مربوط به نمایشگاه پکن هم درباره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ارایه و معرفی ۱۰۰ عنوان از آثار خود در این نمایشگاه شرکت می کند.

بیست و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب پکن از تاریخ ۱ تا ۵ شهریور در حالی برگزار می‌شود که ایران میهمان ویژه‌ این رویداد مهم فرهنگی است.

گذر فروش تابستانه کتاب از مرز ۱۴۲ هزار نسخه

یکی از خبرهای اولین روز این هفته این بود که در حالی که شش روز از اجرای طرح «تابستانه کتاب» در ۸۲۷ کتاب‌فروشی عضو این طرح در سراسر کشور گذشته، میزان فروش کتاب در این طرح، به ۱۴۲ هزار و ۱۸۲ جلد کتاب رسید. در بین ۳۱ استان‌ شرکت کننده در طرح تابستانه کتاب، استان تهران با ۱۴۹ کتاب‌فروشی در صدر قرار دارد و پس از آن، استان اصفهان با ۹۹ کتاب‌فروشی و قم با ۹۵ کتابفروشی در رده‌های بعدی طرح «تابستانه کتاب» قرار گرفته‌اند.

امضای تفاهم‌نامه بین نهاد کتابخانه‌ها و معاونت مطبوعاتی ارشاد

نشست امضاء تفاهم‌نامه همکاری معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، روز یکشنبه ۲۲ مرداد ماه با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد، و جمعی از معاونان و مدیران نهاد و این معاونت، در سالن جلسات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

اختصاص یک میلیارد ریال بن کتاب برای کتاب های حوزه علوم پزشکی

نشست خبری دومین نمایشگاه کتاب های تخصصی علوم دارویی و پزشکی-دانشگاهی و اولین نمایشگاه رسانه های سلامت محور با حضور نیکنام حسین پور مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و وی در این برنامه گفت: مبلغ یارانه ای که توسط معاونت فرهنگی به این منظور اختصاص یافته است، نزدیک به ۱ میلیارد ریال است که دانشجویان حوزه علوم پزشکی، دکترا و دکترای تخصصی و داروسازی می توانند تا سقف ۳۰۰ هزار تومان بن کتاب در محیط نمایشگاه دریافت کنند که از این مبلغ، ۳۰ درصد توسط معاونت فرهنگی پرداخت می شود و دانشجو با پرداخت مبلغ ۲۱۰ هزار تومان، یک کارت ۳۰۰ هزار تومانی دریافت می کند.

واکنش اهالی ادبیات به شهادت محسن حججی

طی روزهای این هفته، اهالی شعر و ادب با سرودن شعر و ترانه های مختلف نسبت به واکنش شهید محسن حججی در سوریه واکنش نشان دادند و مدیرعامل های موسسه های خانه کتاب و کتابشهر نیز با صدور پیام هایی، این واقعه را تسلیت گفتند.

انتشار فراخوان نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس

فراخوان نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس روز یکشنبه این هفته، با محوریت کتاب «وقتی مهتاب گم شد» شامل خاطرات علی خوش لفظ، با هدف جامه عمل پوشاندن به منویات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری در پاسداشت ادبیات دفاع مقدس، کمک به رشد و اعتلای فرهنگی کتابخوانی عمومی به ویژه در میان هنرمندان و شاعران و همچنین تشویق شاعران جوان به بهره‌گیری از گنجینه دفاع مقدس در خلق آثار ادبی، منتشر شد.

انتشار فراخوان ارسال مقاله به عرس بیدل

فراخوان ارسال مقاله به پنجمین عرس بین المللی بیدل دهلوی ابتدای این هفته توسط بنیاد بیدل دهلوی منتشر شد. «پنجمین عرس بین المللی بیدل دهلوی» به همت بنیاد بیدل و با همکاری کانون ادبیات ایران روزهای ۲۲ و ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۶، برابر با ۱۳ و ۱۴ دسامبر ۲۰۱۷ در تهران برگزار خواهد شد.

رسیدن بیش از هزار داستان به دبیرخانه جایزه ادبی یوسف

براساس یکی از خبرهایی که روز شنبه این هفته منتشر شد، همزمان با آغاز داوری های هفتمین دوره جایزه ادبی داستان کوتاه دفاع مقدس«یوسف»، بنا بر اعلام دبیرخانه این جایزه تعداد ۱۰۲۵ داستان کوتاه از سراسر کشوربرای داوری در این جایزه ارسال شده است.

قرار گرفتن سامانه اسناد و کتابخانه دیجیتال در دسترس عموم

سامانه اسناد و کتابخانه دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی، که چندی پیش با مشکل روبرو شده و از دسترس خارج شده بود، دوباره در اختیار عموم قرار گرفت. این سامانه، شامل کلیه نسخ خطی موجود در کتابخانه(۳۵۲۰۴ نسخه)، بیش از ۴۶هزار قطعه عکس، بیش از ۱۶۰۰نسخه کتاب چاپ سنگی، بیش از ۷هزار اعلامیه، بیش از ۱۸۰۰ عنوان کتاب چاپی، بیش از ۷هزار عنوان روزنامه و نزدیک به ۵۰۰ سند است.

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره سپیدار

فریدون عموزاده خلیلی دبیر جشنواره ادبی سپیدار از تمدید مهلت ارسال آثار به این جشنواره خبر داد. به این ترتیب علاقه مندان می توانند آثار خود را تا ۱۵ شهریور به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

کمک ایران به تاجیکستان و افغانستان برای راه‌اندازی شابک

روح‌الله سلطانی مدیر واحد شابک خانه کتاب، در کارگاه آموزش و آشنایی با شماره استاندارد بین المللی کتاب شابک (ISBN) که دوشنبه این هفته برگزار شد، با اشاره به راه‌اندازی شابک تاجیکستان با کمک و همراهی ایران، گفت: ما در راه‌اندازی شابک تاجیکستان کمک و همراهی داشتیم. در سال ۲۰۰۴ نشست سالانه شابک در ایران برگزار شد و در حال رایزنی در خصوص راه اندازی شابک افغانستان هستیم.

رشد فروش کتاب‌های مذهبی در آمریکا

برمبنای گزارشی که انجمن ناشران آمریکا از سال ۲۰۱۶ منتشر کرده و ترجمه بخشی از آن، این هفته در خبرگزاری مهر منتشر شد، فروش کتاب‌های مذهبی با رشدی ۶.۹ درصدی روبه روشده است. در عین حال فروش کتاب‌های کودک و نوجوان نیز با افزایشی ۶.۷ درصدی روبه رو شد. به این ترتیب، آمار فروش کتاب‌های مذهبی در آمریکا، در سال ۲۰۱۵ برابر با ۱.۰۶ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۶ برابر با ۱.۱۳ میلیارد دلار بوده است و رشدی ۶.۷ درصدی را ثبت کرده است.

معرفی برگزیدگان جایزه‌ هوگو ۲۰۱۷

جایزه هوگو که از مهمترین جوایز جهانی در زمینه ادبیات علمی تخیلی است، نورا کی جمیسین نویسنده ۴۵ ساله آمریکایی را با رمانی با عنوان «دروازه اوبلیسک» برای دومین بار به عنوان برنده خود انتخاب کرد. این نویسنده سال ۲۰۱۶ نیز با رمان «فصل پنجم» به عنوان برنده جایزه بهترین رمان هوگو انتخاب شده بود و سال ۲۰۱۰ نیز با یک داستان کوتاه جایزه بهترین داستان کوتاه نبولا را از آن خود کرده بود.

دیگر برندگان این جایزه نیز به این ترتیب معرفی شدند: بهترین رمان کوتاه (نوولا) : «هر قلب، یک درگاه» نوشته سنا مک گوییر/ بهترین داستان بلند (نوولت) : «دزد گوجه» نوشته اورسولا ورنون/ بهترین داستان کوتاه: «فصل شیشه و آهن» نوشته امل المختار/ بهترین مقاله مرتبط: «کلمات برایم مهم هستند: نوشتن درباره زندگی وکتاب‌ها» نوشته اورسولا کی الی گویین / بهترین نویسنده نوقلم: «آدا پالمر» نوشته جان دبلیو. کمبل / بهترین داستان گرافیکی: «هیولاها» نوشته مارجری لیو

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید