کتاب “شعر؟ یا موسیقی؟” آذرسینا منتشر شد

    کد خبر :83746

چاپ نخست کتاب “شعر؟ یا موسیقی؟ (تننای شعر سپید)” تألیف مهدی آذرسینا از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش ایلنا؛ شعر عروضی کلاسیک ما بر کلیت موسیقی ایران، هم موسیقی دستگاهی هم موسیقی‌های توأم با شعر، مانند آوازها و تصنیف ها، تأثیر گذاشته است، به طوری که بعضی موسیقی را فقط با کلام می‌شناسند و از لحظه اول شنیدن موسیقی در انتظار شعرند. طرفداران اصالت شعر تا می‌توانند موسیقی را به آواز و شعر محدود می‌کنند. در مقابل، موسیقیدانانی سعی دارند به موسیقی استقلال بخشند، و در این گیرودار موسیقی با کلام هم دچار آشفتگی می‌شود.

با شناخت امروز ما، شعر فقط شامل عواملی چون وزن و قافیه و عروض نیست و در آن حرف نقشی بجا دارد.این کتاب به همه عوامل علمی و فنی اجتماعی تأثیرگذار در تکوین موسیقی با کلام پرداخته و این نکته شکافته شده است که شعر پدیده ای جدا از موسیقی نیست، و اگر تأثیرات معنایی شعر را از شعر جدا کنیم، دیگر عوامل سازنده شعر از مقوله موسیقی اند، لذا در پی کشف مبانی حس کردن وزن، به عروض نیمایی و شعر سپید هم می پردازد تا راهی علمی برای استفاده از شعر در موسیقی ارئه کند.

کتاب”شعر؟ یا موسیقی؟ (تننای شعر سپید)” در ۹ فصل  با عناوینی چون درباره وزن شعر، آشفتگی‌ها در موسیقی متریک، درباره ریتم و وزن و ردیف،چگونگی مقوله ریتم در ضربی‌های ردیف، مبحث وزن در تصنیف‌ها، بداهه‌نوازی با نگاهی به مقوله ریتم، تلفیق شعر و موسقی و مبحث مناسب‌خوانی، نگاهی به موسیقی و کلام در کار آوازخوانان نامدار موسیقی ایران و تلفیق شعر و موسیقی در موسیقی دستگاهی ایران؛ تدوین شده است و مباحث مفیدی را در رابطه با شعر و موسیقی به خواننده بازگو می‌کند.

چاپ نخست کتاب “شعر؟ یا موسیقی؟ (تننای شعر سپید)” در ۳۷۶ صفحه و با قیمت ۲۳ هزار تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقمندان به شعر و موسیقی قرار گرفته است.

photo_۲۰۱۷-۰۸-۱۵_۱۰-۳۶-۳۷

مشتاقان برای تهیه کتاب به صورت تک جلدی و کلی به فروشگاه مطهری سروش به نشانی خیابان شهید مطهری، نرسیده به خیابان شهید مفتح، جنب ساختمان سروش، تلفن ۸۸۳۱۰۶۱۰-۰۲۱ یا به فروشگاه مرکزی سروش (ترنجستان سروش) به نشانی خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن ۶۶۴۹۳۶۲۰-۰۲۱ مراجعه کنند.

فروش اینترنتی کتاب نیز از طریق سایت انتشارات سروش به نشانی: http://soroushpublishingco.ir  امکان‌پذیر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید