مهدی حجت درباره مزار محمدرضا لطفی گفت

مهدی حجت گفت: طرح تهیه‌شده برای ساخت مقبره محمدرضا لطفی – نوازنده تار – یک ترکیب از معماری متعلق به شهر گرگان است و بیش از ۷۰ درصد توجه به این نوع معماری در آن دیده می‌شود.

این معمار که همراه با تیم خود، طراحی مزار این هنرمند موسیقی کشور را برعهده داشته است، درباره‌ی ساخت مزار لطفی به خبرنگار ایسنا توضیح داد: مرحوم محمدرضا لطفی به‌عنوان یکی از برگزیدگان هنری کشور، چون اهل گرگان بود، براساس وصیت خود در گرگان دفن شد و  شهرداری زمینی نزدیک تکیه‌ای تاریخی را برای ساخت مزار این هنرمند اختصاص داده است.

رئیس ایکوموس ایران ادامه داد: طرح مزار محمدرضا لطفی شامل یک زمین مستطیل‌شکل بزرگ است که پیکر او در مرکز این زمین دفن است. ما دعوت شدیم تا آن تکیه تاریخی را مرمت کنیم، در صحبت‌های‌مان به این نتیجه رسیدیم که این تکیه با محیط اطراف خود معنا پیدا می‌کند و ما نیز متمایل بودیم که طراحی آن فضا با طراحی مقبره مرحوم لطفی ترکیب شود تا بتواند یک معماری مناسب‌تری داشته باشد.

او با بیان این‌که نمایندگی سازمان عمران و بهسازی کشور در استان گرگان برای تهیه این پروژه موافقت کرده است، اظهار کرد: ما این پروژه را برای مقبره و تاسیسات فرهنگی آن طراحی کردیم و نمایندگی استان گرگان با ما برای طراحی و تکمیل پروژه قرار گذاشت.

وی درباره طرح تهیه‌شده برای ساخت مزار محمدرضا لطفی، توضیح داد: مقبره متواضع و عارفانه در بخش مرکزی اصلی قرار گرفته و بدون سرپوش است و زیر باران گرگان قرار می‌گیرد، اطراف مقبره درختان سرو بلندی هستند که از بیرون دیده می‌شوند و اطراف سروها یک باغ مستطیل‌شکل بزرگ قرار دارد که یک طرف آن دیوار به کوچه است.

او بیان کرد: یک دیوار باغ مجلد است و مردمی که از کوچه عبور می‌کنند، علاوه بر این‌که آستانه ورودی تاریخی مجموعه را می‌بینند، سایه روشن فضا را نیز به چشم می‌بینند که این خود یک دعوت‌کنندگی به فضای داخل دارد.

به گفته حجت، سه ضلع دیگر این باغ، دیوار پهن دارند که در داخل آن‌ها اتفاقاتی می‌افتد؛ در ضلع شرقی یک موزه در طبقه دوم و در طبقه اول یک مکان فرهنگی است. در ضلع شمالی نیز یک چای‌خانه و رستوران قرار دارد و چون در دو طبقه است، می‌توان مقبره را از طبقه بالا دید. در ضلع غربی مقبره یک در خروجی وجود دارد که به سمت یک میدان کوچک ورزشی باز می‌شود. در عین حال، دیواره‌های آن، محل خدمات‌رسانی و باغبانی است.

او تاکید کرد: همه‌ی موارد دیده‌شده در طرح مقبره، یک ترکیب از معماری متعلق به شهر گرگان است. در واقع اگر کسی آنجا را ببیند متوجه می‌شود که بیش از ۷۰ درصد توجه به نوع معماری موجود امروز در گرگان در این مقبره به کار گرفته شده است و البته در کنار آن نیز قدری نوآوری وجود دارد که فضا را با شرایط بهره‌برداری روز متناسب می‌کند.

وی با بیان این‌که در مجموع، این پروژه در گرگان معرفی و مورد استقبال مسئولان و مردم قرار گرفت، ادامه داد: با توجه به نبودن بودجه و اعتبار، پروژه مدتی متوقف ماند، تا این‌که خانواده‌ی این هنرمند وارد شد و با اعلام این‌که امکان پرداخت بخشی از هزینه را برای اجرای پروژه دارد و در صورت تمایل علاقه‌مندان نیز می‌توانند در این پروژه کمک کنند، همه وارد کار شدند تا به نحوی، پروژه را آغاز کنند. به ما نیز اعلام شد و نماینده‌ی دفتر با مسئولان در گرگان مذاکره کرد و قرار شد تا زودتر طرح به اجرا درآید.

حجت اضافه کرد: قرار است از اواخر اردیبهشت‌ماه امسال، کارهای اجرایی ساخت مزار مرحوم لطفی آغاز شود.

امروز (۱۲ اردیبهشت‌ماه) سالروز درگذشت محمدرضا لطفی، آهنگساز و نوازنده چیره‌دست تار و سه‌تار است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید