«کاشی ماندگار» به خانه‌ اهالی میراث فرهنگی رسید

    کد خبر :83627

پس از نصب کاشی ماندگار سردر خانه‌ اهالی سینما و ادبیات، بالاخره نوبت به خانه‌ی اهالی میراث فرهنگی به عنوان متولیان طرح نصب کاشی رسید و در اول این فهرست، نام «شهریار عدل» و «سید محمد محیط طباطبایی» قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، طرح نصب «کاشی ماندگار» سردر خانه‌ اهالی فرهنگ و هنر که از اردیبهشت امسال با پیشنهاد مدیرکل روابط عمومی سازمان میراث‌فرهنگی و توسط این معاونتِ ریاست جمهوری بر سردر خانه‌ تعدادی از هنرمندان و پیشکسوتان حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر آغاز شد، تا امروز بیش از این که نوک پیکانش را سمت اهالی سازمان متبوع خود بگیرد، دیگر اهالی فرهنگ و هنر را مورد توجه قرار داده بود، طرحی که در فاز ۱ آن، محل سکونت حداقل ۲۵۰ نفر از هنرمندان مطرح و نام‌آشنای کشور ماندگار می‌شود، تا این‌که بالاخره نوبت به بومی‌ها و پیشکسوتان میراث فرهنگی رسید.

پانزدهمین کاشی بر سردر خانه‌ی «شهریار عدل»، باستان‌شناس و کارشناس‌ارشد حوزه میراث‌فرهنگی نصب شد. او در سال ۱۳۲۲ در تهران به‌ دنیا آمد و در سال ۱۳۹۴ در پاریس درگذشت، این پژوهشگر تاریخ هنر و معماری نقش مهمی در تدوین پرونده‌های ثبت‌جهانی ازجمله پرونده چغازنبیل تخت‌جمشید و میدان نقش جهان اصفهان داشت. شهریار عدل همچنین موفق به کسب مدال فرهنگ جهانی یونسکو موسوم به «پنج‌قاره» شده بود.

شانزدهمین «کاشی ماندگار»، نیز چهارشنبه ۲۵ مرداد، سردر خانه استاد سیدمحمد محیط‌طباطبایی، پژوهشگر ادبی، مورخ، منتقد و ادیب فقید معاصر، پدر سید احمد محیط طباطبایی، باستان‌شناس و پژوهشگر تهران قدیم و رئیس ایکوم ایران  نصب شد.

سیداحمد محیط‌طباطبایی درباره نصب کاشی‌های ماندگار ازسوی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، گفت: سازمان میراث‌فرهنگی کار خوبی آغاز کرده و نصب این کاشی‌ها تجلیل از مفاخر و معرفی هر چه بهتر آن‌هاست.

او افزود: معرفی مفاخر درحقیقت حفظ و پاسداشت میراث آن‌هاست و اگرچه نهادهایی مانند انجمن مفاخر نیز تشکیل شده، اما سازمان میراث‌فرهنگی با این کار خود نشان می‌دهد که به حفظ هویت فرهنگی و میراث‌های بشری توجه دارد.

این پژوهشگر و کارشناس حوزه میراث‌فرهنگی همچنین درباره دلایل سکونت سیدمحمد محیط‌طباطبایی در خیابان مجاهدین اسلام، افزود: مهم‌ترین علت سکونت آن مرحوم در این خیابان نزدیکی به کتابخانه مجلس بود که در آن زمان به‌عنوان یکی از منابع مهم مطالعاتی برای پژوهشگران محل مراجعه بود.

سیداحمد محیط‌طباطبایی همچنین درباره تقارن نصب «کاشی ماندگار» با بیست‌وپنجمین سالگرد درگذشت استاد سیدمحمد محیط‌طباطبایی افزود: نصب کاشی و تقارن سالگرد درگذشت استاد در جای خود جالب‌توجه و البته تقدیرکردنی است.»

خانه‌ی سید محمد محیط طباطبایی در خیابان مردم و کوچه‌ی غلامیان، یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های این کوچه است که هنوزبه طور کامل هویت خود را حفظ کرده است، اما دیگر خانه‌های این منطقه به طور کامل بازسازی شده‌اند.

سید محمد محیط طباطبایی پژوهشگر، منتقد و ادیب فقید، در طول عمر ۹۰ساله خود بیش از ۲۵۰۰ مقاله و ۶۰۰ خطابه منتشر کرد. او در سال ۱۳۵۷ نیز نخستین جایزه آثار ملی را از انجمن آثار ملی دریافت کرد و در سال ۱۳۶۹ به‌عضویت فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزیده شد. استاد سیدمحمد محیط‌طباطبایی، ۲۶ خرداد ۱۲۸۰ در شهر زواره اصفهان متولد شد و در ۲۷ مرداد ۱۳۷۱ در تهران درگذشت.

پیکر سیدمحمد محیط‌طباطبایی بنا به وصیتش در برج طغرل، در مجاورت ابن‌بابویه در شهر ری، دفن شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید