آغاز نبرد تیم های قالیباف و رئیسی / حامیان رئیسی: حضور قالیباف گل به خودی است؛ هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد این فرد حتی کاندیدای پوششی باشد

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۱۴
پیش بینی ها درست بود؛ جنگ بدنه آغاز شد، حتی خیلی زودتر از زمانی که تصورش می رفت. حالا حامیان محمد باقر قالبیاف و سید ابراهیم رییسی تند ترین مواضع را نسبت به هم دارند. دو نامزد اصولگرایان که جمنا اصرار دارد آنها را کاندیدای این جبهه معرفی کند، اما آنها می گویند که مستقل آمده اند و خود را وابسته به هیچ دسته و گروهی نمی دانند .

جدال بدنه این دو نامزد که البته قبل از مناظره اندکی نمایان شده بود حالا جدی تر از همیشه شده و به دردسری بزرگ برای تصمیم سازان اصولگرا تبدیل شده است. آنها در میانه یک تصمیم سرنوشت ساز قرار گرفته اند ، ماندن یا انصراف یکی به نفع دیگری.تمام مساله همین شده می دانند که در صورت ماندن هر دو در انتخابات شانس پیروزی حتما بسیار کمتر از آن خواهد بود که به تنهایی در صحنه باقی بمانند. می خواهند یکی برود تا تمام سرمایه اجتماعی به سمت آن یکی شیفت کند .

مناظره پر دردسر

جمعه ای که گذشت روز مهمی برای همه بود . هم برای دولت و حامیانش هم برای اصولگرایان و هم البته برای محمد باقر قالبیاف که تهاجمی و انتحاری عمل کرد .

او استراتژی خود را حمله یک نفس و همه جانبه به دولت و حسن روحانی تعریف کرده بود ، شاید و لابد حتما روی ابراهمی رییسی هم حساب باز کرده بود که در این میدان به کمک او آمده و بخشی از بار سنگین این «تک» سیاسی را بر دوش گیرد .

ابراهیم رییسی اما لبخند می زد، آرام تر از همیشه بود و رو به دوربین فرصتی یافته بود که شعارهایش را تکرار کند ، بدون اینکه سایشی با دو نامزد مهم اصلاح طلبان-اعتدال گرایان و دولت داشته باشد . قالیباف تنها مانده بود، آن هم وسط یک بازی که خودش شروع کرده بود . 

ابراهیم رییسی سکوت کرد؛ به همنی سادگی . او همه را غافلگیر کرد ؛بیشتر از همه محمد باقر قالیباف را .

مناظره که تمام شد حالا موج انتقادها بالا گرفت . محمد باقر قالیباف که با موج انتقادهای اجتماعی و سیاسی به دیلیل نوع مواجهه شبیه به احمدی نژادش مواجه شده بود حالا با یک موج دیگر هم روبه رو شده بود ؛ انتقاد گسترده بدنه حامی ابراهیم رییسی .

رسانه هایی که نزدیک به سید ابراهیم رییسی هستند، در مطلبی نوشتند:« جریان روحانی در آغاز مناظره به کلی خود را باخته بود و کاملاً ضعیف ظاهر شد. رئیسی هم که در زمین آنها بازی نمیکرد تا این بازی تکمیل شود. قالیباف اما دقیقاً همان چیزهایی را گفت که آنها منتظر شنیدنش بودند و برایش پاسخ داشتند. آنها کوشیدند با نفی قالیباف خود را اثبات کنند. یکباره بعد از حملات قالیباف روحیه گرفتند. احساس کردند دستشان پُر است. قالیباف حضورش گل به خودی بود. هیچ عقل سلیمی نمیپذیرد کسی که دهها نقطه ضعف برای نقد شدن در مناظره دارد، حتی به عنوان کاندیدای پوششی حاضر شود. قالیباف یک ضربه میزد، چند تا میخورد. حاج آقای رئیسی هوشمندانه با او همراهی نکردند؛ آن هم به این دلیل که اساساً این جنس منازعات را قبول نداشتند و معتقد بودند از درد مردم در اینها خبری نیست. اگر این هوشمندی نبود و رئیسی حساب خود را جدا نکرده بود، تمام ضربههایی که متوجه قالیباف شد، در واقع متوجه او نیز میشد و به مراتب بیشتر آسیب میدید.»

در ادامه این مطلب آمده بود :« احمدینژاد خروسجنگی نبود. وقتی بحث میکرد، همه مردم ایران خود را جای او میدیدند. دردش درد مردم بود. مردم احساس میکردند او رگ گردنش برای آنهاست که بیرون زده. مسئله مردم همان چیزهایی شده بود که او میگفت و نمایندهاش شده بود. در این مناظره نخست اما دعوا، دعوای مردم نبود. دعوای سیاسی بود و این را مردم خوب فهمیدند. مشاوران قالیباف و خود او اشتباه کردند. تنها ثمره حضور قالیباف دودل کردن حزباللهیها و ایجاد تردید و عدم قاطعیت در آنهاست برای فعالیت و تبلیغ انقلابی. تا همین الان هم رئیسی از همین نقطه ضربه خورده است و این ضربه با رسیدن موعد تبلیغات و درگیری احتمالی ستادها تشدید نیز خواهد شد. در واقع بخش عمدهای از توان حزباللهیها در این ایام مصروف بحث بر سر رئیسی و قالیباف شده است و خواهد شد. این یعنی خسران آشکار. یک عده هم کودکانه و جاهلانه این وسط نشستهاند و به جای هزینه کردن از تمام وجودشان برای اصلح، فکر میکنند با حمایت از هر دو کاندیدا حتماً اصولگرایان پیروز خواهند شد!!»

این رسانه ها در مطلب دیگری آورده اند: «سبک مناظره حجت الاسلام رئیسی واکنش‌های بسیاری را با خود به همراه داشت؛ ولی آنچه تعجب انگیز و قابل توجه است، عصبانیت حلقه اول اطرافیان و حامیان قالیباف است.کافیست به صفحات شخصی و کامنت‌های حلقه دوم طرفداران قالیباف در فضای مجازی بنگرید تا شاهد انواع بی احترامی‌ها و توهین‌ها به سید ابراهیم رئیسی باشید…..حضور حجت الاسلام رئیسی تنها راه برای کنار زدن دیگر رقبای اصولگرای قالیباف در انتخابات به شمار می‌رفت و این هدف با حضور ایشان میسر شد؛ لیکن این همه مسیر نبود. باید خود ایشان هم به نفع قالیباف کنار رود تا قالیباف بعنوان منجی باقی بماند و رییس جمهور شود. لذا کافی بود مابین آقای رئیسی و روحانی در مناظرات انتخاباتی بحث و جدلی صورت گیرد تا قالیباف از این میان بتواند با نشان دادن کارآمدی از خود، جان سالم به در برده و در نظرسنجی‌ها از آقای رئیسی پیشی گیرد و در نتیجه با فشار جمنا، وی را مجبور به انصراف کنند.»

در تحولی دیگر رسانه دیگری با عنوان «هواداران دکتر سعید جلیلی» با طعنه ای به قالیباف نوشت :« اگر تا قبل از این مناظره تردیدی وجود داشت، حالا با قطعیت میتوان گفت رئیسی شخصیتی فراجناحی و به دور از حاشیه هاست که صرفا بدنبال رفع درد مردم است و همانطور که خودش هم بیان کرد دوای درد مردم برنامه داشتن برای مسائلی همچون مسکن است نه دعوای اصلاح طلب و اصولگرا…»

نصرالله پژمانفر عضو شورای مرکزی جبهه پایداری هم قبل از این در واکنش نسبت به تبلیغات منفی برخی از طرفداران قالیباف علیه رئیسی گفته بود: در فضای رقابت انتخاباتی این قبیل موضوعات وجود دارد و طبیعتا افرادی که تصمیم نهایی را باید بگیرند نباید بر اساس این جوسازی‌ها تصمیم بگیرند چراکه به طور قطع واقعیت‌ها به غیر از تصویر این فضاهایی است که از طریق آن تبلیغات می‌کنند.پژمانفر افزوده بود: افرادی که علیه آقای رئیسی تبلیغات منفی می‌کنند که به توصیه ما گوش نمی‌دهند اما فکر می‌کنم خوب است که افراد در دشمنی و تخریب یکدیگر هم انصاف داشته باشند.

پیش تر در اظهار نظری مهم در این مورد الف ، سایت احمد توکلی نوشته بود :« مدتی پیش باقرقالیباف در جمع تعدادی از فعالان حوزه مجازی گفت برای تغییر این دولت هرکس هرکاری از دستش برمیاد باید انجام دهد. و البته هرکس در این مسیر با هر انگیزه و هدفی، خودی ها را تخریب سازد خیانت کرده است. این جمله قالیباف خطاب به هوادارانش مورد استقبال رسانه ها و اهل سیاست قرار گرفت. ماجرا این است که اگر تخریب نامزدهای اصولگرا توسط حامیان و هواداران کلید بخورد بدون شک سرنوشت این انتخابات شکست قطعی است. اما متاسفانه مدتی است برخی بداخلاقی ها در میان هواداران دو نامزد جبهه انقلاب(رئیسی و قالیباف) آغاز شده است که باید از همین امروز نسبت به اصلاح آن اهتمام ویژه داشت.این رقابت متفاوت از گذشته است. باید این سطح از بلوغ در میان هواداران و طرفداران ایجاد شود که اثبات نامزد مورد علاقه شان با تحقیر و تضعیف دیگر نامزدهای اصولگرا میسر نیست.انتظاری که از ستاد انتخابات نامزدها می رود تذکر دادن به سرشبکه های تخریب و تضعیف نامزد رقیب است. چه ستاد آقای رئیسی و چه قالیباف.»

به نظر می رسد آغاز جنگ سنگین بدنه و حامیان رییسی و قالیباف در انتخابات بسیار تعیین کننده باشد . این جنگ هر دو نامزد را مصمم به ماندن خواهد کرد . این خبر خوبی نیست که به گوش اصولگرایان برسد. از آن مهمتر اینکه بخشی از حامیان سید ابراهیم رییسی ، یعنی آنجا که شاگردان آیت الله مصباح یزدی و جبهه پایداری قرار دارند انتقادها به محمد باقر قالیباف شاید حتی بیشتر از انتقادها به سایرین باشد . رییس جمهرو شدن قالیباف برای آن ها اصلا خبر خوشحال کننده ای نیست. این مولفه برای محمد باقر قالیباف یک عنصر تعیین کننده است . او در واقع با سه رقیب سخت در انتخابات مواجه است . حسن روحانی ، اسحاق جهانگیری و از همه مهمتر شاید سید ابراهیم رییسی و حامیانش . روزهای تعیین کننده در راه است .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید