راز دستیابی به گنج‌های روزی

    کد خبر :83479

امیرالمؤمنین(ع) در روایتی راز دستیابی به گنج‌های روزی را معرفی کردند.

به گزارش خبرنگاران پویا عوامل افزایش درآمد موضوعی است که اکنون دغدغه بسیاری از مردم قرار گرفته است. متأسفانه گاهی اوقات افراد از مسیر اصلی و شرعی خارج می‌شوند تا بتوانند به در آمد بیشتری دست یابند، غافل از اینکه می‌توان با پایبندی به یکسری ارزش‌ها به درآمد و یا روزی مناسبی دست یافت. در واقع باید گفت عوامل افزایش درآمد و یا رزق و روزی تنها در فعالیت‌های بدنی خلاصه نمی‌شود بلکه عوامل غیر مادی و معنوی در این امر دخیل هستند.

یکی از مواردی که در افزایش درآمد و یا رزق و روزی اثرگذار است، خوش‌اخلاقی است. به عنوان نمونه امیرالمؤمنین(ع) در روایتی فرمود: «گنج‏‌هاى روزى در وسعت اخلاق نهفته است؛ فى سَعَةِ الاَخْلاقِ کُنوزُ الاَرْزاقِ.» و یا امام صادق(ع) در روایتی دیگر فرمود: «خوش رفتاری با همسایه، موجب افزایش روزی است» (الکافی، ج2، ص666) همچنین در روایتی دیگر از امام صادق(ع) می‌خوانیم: «ترک آزار مردم و جار و جنجال، روزی را افزایش می‌دهد» (توحید صدوق، ص460)

با توجه به این دو روایت می‌توان به رابطه مستقیمِ خوش‌اخلاقی و افزایش روزی پی برد که هم جنبه فردی می‌تواند داشته باشد و هم جنبه اجتماعی. یعنی چه بسا اگر افراد در تعاملات اجتماعی با یکدیگر با اخلاق مناسبی برخورد کنند، خداوند رزق آن جامعه را افزایش دهد. امام کاظم(ع) در این باره فرمود: «رفق، نیکی و خوش اخلاقی با دیگران، شهرها را آباد و رزق‌ها را افزون می‌کند.» (شرح رساله حقوق امام سجاد(ع)، ص464)

در نهایت شاید این حدیث را بتوان زیرمجموعه این آیه از قرآن قرار داد که خداوند فرمود:
«وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَکَاتٍ مِن السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ..» اگر اهل قریه‌ای ایمان بیاورند و تقوا بورزند، قطعاً برای شما برکات آسمان و زمین را می‌گشودیم.»

انتهای‌پیام/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید