معاون ستاد عملیات حج در مکه مکرمه:

توضیحات معاون ستاد عملیات حج در باره حمل و نقل زائران

    کد خبر :83392

معاون ستاد عملیات حج در مکه مکرمه گفت: ساختار ناوگان حمل و نقل درون شهری ستاد عملیات حج در مکه مکرمه متناسب با حجم ورود زائران به روزرسانی می شود و براساس افزایش تعداد نفرات،‌ اتوبوس های مورد نیاز به خطوط انتقال افزایش می یابد.

به گزارش  موج، ناصر حویزاوی گفت: حمل و نقل درون شهری ما در مکه مکرمه 2 مرحله‌ای است که بخشی از آن در اختیار ستاد و بخش دیگر در اختیار کشور میزبان است.

وی افزود: بخش نخست انتقال زائران از هتل‌ها به سمت ایستگاه‌های تعریف شده مانند «جمرات» یا « کُدِی» مختص زائران ایرانی است و توسط ناوگان پیمانکاری انجام می‌شود که در اختیار ستاد است اما قسمت دوم یعنی انتقال زائران از این ایستگاه‌ها به سمت مسجدالحرام، از طریق اتوبوس‌های کشور میزبان انجام می‌گیرد و همه زائران از آن استفاده می‌کنند.

 

وی تصریح کرد: مشکلی بابت حمل و نقل زائران از ایستگاه‌های تعریف شده به سمت هتل‌ها نداریم چرا که سرویس‌های در نظر گرفته شده فقط مختص زائران ایرانی است اما اگر زائران برای عزیمت از این ایستگاه‌ها(جمرات و کُدِی) با ازدحام مواجه می‌شوند به این دلیل است که زائران همه کشورها به صورت یکسان از سرویس دهی میزبان در این 2 نقطه استفاده می‌کنند و همین امر در برخی ساعات بویژه زمان ادای نمازهای یومیه موجب کندی حرکت می‌شود.
معاون ستاد عملیات حج در مکه مکرمه در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی حج اظهار داشت: زائران ایرانی باید برای جلوگیری از معطلی در ایستگاه‌هایی که مختص همه زائران کشورهای اسلامی است،‌ بعد از ادای نمازهای یومیه قدری تامل کنند تا با هجمه خروج مواجه نشوند و راحت تر به محل هتل‌های خود بازگردند.
حویزاوی به اقدامات پلیس عبور و مرور مکه مکرمه در ایام حج اشاره کرد و ادامه داد: این اقدامات بر اساس نقشه کار پلیس مکه انجام می‌شود و برای کنترل ترافیک و همچنین خطوط منتهی به مشاعر، با توجه به اسکان زائران در مناطق مختلف، برخی خیابان‌ها یکطرفه، ورود ممنوع یا مسدود می‌شود.

 

وی گفت: با اعمال این قوانین در برخی از زمان‌ها ممکن است فرایند کار نقل و انتقال سخت تر‌شود اما شرایط مکه ایجاب می‌کند که پلیس عربستان تمهیدات این چنینی برای ایام اوج حضور زائران کشورهای مختلف اسلامی در مکه مکرمه در نظر بگیرد.

 

وی همچنین با تاکید بر اهمیت برنامه‌ریزی برای ایام تشریق اظهارکرد:‌ توجه ویژه ما معطوف به تامین امکانات و ساختار لازم برای این ایام است و کارشناسان واحدهای مختلف در حال انجام تمهیدات مورد نیاز از طریق پیمانکار واسطه بین ستاد و وزارت حج عربستان(مطوفی) هستند تا خدمات لازم در عرفات و منا به زائران ارائه شود.
معاون عملیات ستاد حج در مکه مکرمه، آرامش و نشاط حاکم بر زائران ایرانی را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: اعمال طواف اولی‌ها با تمهیداتی که در نظر گرفته شده تا این لحظه به خوبی در حال انجام است و مشکلی در زمینه اقدامات تدارکاتی و پشتیبانی نداشته‌ایم.
حویزاوی همچنین از زائران ایرانی خواست هنگام اوج استفاده از آسانسورها و تردد در طبقات هتل‌ها، با رعایت حال افراد مسن و بانوان، شرایط لازم را برای تردد بهتر و آسان‌تر این گروه از زائران فراهم کنند

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید