براساس اظهارات رئیس بنیاد نخبگان استان تهران؛

سامانه «ثریا» بنیاد نخبگان نیازمند شفافیت بیشتر است

    کد خبر :83330

به اعتقاد رئیس بنیاد نخبگان استان تهران، اصلاح سامانه ثریا که برای شناسایی و حمایت از نخبگان است در راستای افزایش شفافیت در روال انتخاب مشمولان و اعطای تسهیلات موجب افزایش رضایتمندی مخاطبان بنیاد خواهد شد.

به گزارش  پویا؛ بنیاد نخبگان استان تهران با هدف برنامه‌ریزی و اقدام برای شناسایی، حمایت مادی و معنوی نخبگان، بهره‌مندی از استعداد و تواناییهای آنان در راستای ارتقای تولید علم و فناوری و پیشرفت همه جانبه و متوازن، فعالیت رسمی خود را در سال 1392 آغاز کرد.

برخی وظایف این بنیاد به شرح زیر است:

• ایجاد زمینه‌های شناسایی، جذب، توانمندسازی و هدایت استعدادهای‌برتر فردی وگروهی در استان
• پشتیبانی از اجرای فعالیتهای نخبگانی در استان در حوزه‌های مختلف
• شناسایی اقتضائات بومی و محلّی برای بهره برداری از توانمندیهای اجتماعهای نخبگانی
• ایجاد زمینه‌های مناسب برای تجاری‌سازی دستاوردهای نخبگانی به منظور تکمیل چرخه نوآوری در تعامل با معاونت علمی‌وفنّاوری
• ایجاد شبکه ارتباط و تعامل میان اجتماعهای نخبگانی با یکدیگر و نیز با بخشهای مختلف جامعه
• پیگیری امور نخبگان و صاحبان استعدادهای برتر برای بهره‌مندی از پشتیبانیهای مستقیم و غیر مستقیم بنیاد ملّی
• ایجاد هماهنگی میان سازمانها و نهادهای مرتبط با اجتماعهای نخبگانی و فعالیتهای نخبگانی در سطح استان و نظارت بر فعالیتهای آنان برای تحقق اهداف سند راهبردی کشور در امور نخبگان
• جلب حمایتهای مالی دستگاه‌ها و مؤسسه‌های دولتی و غیردولتی استان از فعالیتهای نخبگانی
• هزینه‌کرد بودجه سالانه در چارچوب وظایف و برنامه سالانه مصوب و ابلاغی بنیاد ملّی

بنیاد نخبگان استان تهران در این سالها به وظایف معمول بنیادهای نخبگان استانی که شامل اعطای جوایر تحصیلی و مسائلی از این دست می‌شود، توجه داشته است.

یدالله اردوخانی درباره فعالیتهای این بنیاد در سه ماهه نخست سال جاری عنوان کرد: ما در چند بخش کارهایی انجام داده‌ایم؛ در بخش برنامه‌ریزی و حمایت از اجتماعات نخبگانی به بررسی درخواستهای بهره‌مندی از تسهیلات بنیاد نخبگان در سامانه ثریا و راستی آزمایی اطلاعات و مستندات دریافتی پرداختیم.

رئیس بنیاد نخبگان استان تهران افزود: نظارت بر بررسیهای انجام شده در سامانه ثریا در کل کشور، برگزاری کارگروه‌های تخصصی انتخاب مشمولان جوایز تحصیلی، بررسی نتایج پایان‌نامه‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی مورد حمایت بنیاد و… از دیگر فعالیتهای ما در این بخش هستند.

وی با بیان اینکه ما درخواستهای مشمولان جوایز تحصیلی سالهای 94-95 و 95-96 را برای استفاده از 15 عنوان جایزه پیش‌بینی شده در آئین‌نامه مربوط بررسی کردیم و پاسخگوی نخبگان و استعدادهای برتر درباره تسهیلات و حمایتهای بنیاد و نحوه بهره‌مندی از آنها به صورت حضوری بودیم، ابراز کرد: مضاف بر اینها پاسخگویی به نامه‌های ارسال شده از سوی مخاطبان بنیاد نخبگان و سایر بخشهای بنیاد درباره پیگیری درخواستهای بهره‌مندی از تسهیلات بنیاد یا اعتراض به بررسی صورت گرفته و نتایج اعلام شده و ارائه خدمات درباره استفاده از تسهیلات و حمایتهای بنیاد ملی نخبگان به دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف از طریق دفتر بنیاد نخبگان در دانشگاه صنعتی شریف از جمله کارهای دیگرمان بود.

اردوخانی در بخش دیگری از صحبتهای خود با سرآمد درباره برنامه ماه‌های آتی این بنیاد گفت: در حوزه برنامه‌ریزی و حمایت از اجتماعات نخبگانی، استمرار فعالیتهای اداره برنامه‌ریزی و حمایت از اجتماعات نخبگانی را داریم؛ برای ثبت‌نام جوایز تحصیلی سال 96-97 نیز فراخوان می‌دهیم و به بررسی درخواستهای بهره‌مندی از جوایز مذکور و انتخاب مشمولان می‌پردازیم.

وی افزود: همچنین گردآوری اطلاعات تکمیلی مانند اطلاعات شغلی، معیشتی، فرهنگی و… از استعدادهای برتر و نخبگان بهره‌مند از تسهیلات بنیاد در استان تهران با رویکرد ویژه درباره برنامه‌ریزی برای اشتغال دانش‌آموختگان از دیگر برنامه‌های ماست.

اردوخانی گفت: به منظور شناسایی، تشکیل و حمایت از اجتماعات نخبگانی جدید با نگاه ویژه به گروه‌های نخبگانی فعال در حوزه‌های کارآفرینی، تجاری‌سازی فناوریها و هسته‌های نخبگانی مسئله محور نیز برنامه‌ریزیهایی خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که مشکلات بنیاد نخبگان چیست و چه راه‌حلهایی برای آنها وجود دارد؟، عنوان کرد: به اعتقاد من شایسته است در بنیاد ملی نخبگان به برنامه‌ریزی مبتنی بر بازخوردگیری برای رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده در سند راهبردی کشور در امور نخبگان توجه ویژه‌ای شود؛ در باره می‌توان از مشارکت نقش‌آفرینان اصلی کشور در حوزه نخبگان به ویژه بنیادهای نخبگان استانی، دانشگاه‌های برتر کشور و… در فرآیند برنامه‌ریزی و تعیین فرآیندهای اجرایی بنیاد کمک گرفت.

رئیس بنیاد نخبگان استان تهران ادامه داد: همچنین با توجه به کمبود بودجه اختصاص یافته به بنیاد برای انجام مأموریتهای محوله، خوب است رایزنی و گفت‌وگو با نهادهای متولی تخصیص و تأمین بودجه برای افزایش بودجه بنیاد مدنظر قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر، با توجه به آنکه ابزار اجرایی اصلی بنیاد نخبگان برای شناسایی و حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر سامانه ثریاست، اصلاح این سامانه با توجه ویژه به کاربرپسند شدن آن و افزایش شفافیت در روال انتخاب مشمولان و اعطای تسهیلات، موجب افزایش رضایتمندی مخاطبان بنیاد خواهد شد.

اردوخانی گفت: توجه ویژه به شکل‌گیری اجتماعات نخبگانی از جمله مواردی است که مورد تقاضای مخاطبان بنیاد و لازم است در این باره برنامه‌ریزیهای بیشتری صورت گیرد؛ افزایش تسهیلات و حمایتهای بنیاد در زمینه کارورزی و کمک به اشتغال فارغ‌التحصیلان نیز از دیگر برنامه‌هایی است که با توجه به مشکلات موجود لازم است در دستور کار جدی بنیاد قرار گیرد.

وی درباره اینکه چه برنامه‌هایی در بنیاد برای نخبگان و استعدادهای برتر لازم است؟، گفت: به نظرم لازم است زنجیره شناسایی تکمیل شود و برای رشد و بالندگی و زمینه‌سازی برای اثرگذاری نخبگان حمایتهایی صورت گیرد که درباره زمینه‌سازی برای اثرگذاری نخبگان، فعالیتهای بسیاری نیازمند انجام است.

به گفته او مدیریت هدفمند گردش نخبگان و حفظ آنان در چرخه خدمت به ایران اسلامی به ویژه در زمینه استفاده از توانمندیهای نخبگان ایرانی مقیم خارج کشور نیز از برنامه‌های دیگری است که باید به آن توجه ویژه داشت.

اردوخانی اجرایی‌سازی ملاحظات پیش‌بینی شده در اساسنامه خانه نخبگان که شامل کمک به شکل‌گیری اجتماعات نخبگانی و اثرگذاری نخبگان در کشور می‌شود را لازم و ضروری دانست و ابراز کرد: تقویت شکل‌گیری هسته‌های نخبگانی مسئله محور و به‌کارگیری مستعدین برتر در پروژه‌های تحقیقاتی و فراهم کردن زمینه‌های بیشتر برای کمک به اشتغال دانش‌آموختگان نیز نیازمند توجه بیشتری از سوی بنیاد نخبگان است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید