آیا تیم در سایه محمد بن سلمان در صدد بهبود روابط با تهران است؟

    کد خبر :83287

یک کارشناس سیاست خارجی و مسایل اعراب منطقه با مثبت خواندن مواضع اخیر ریاض در قبال جمهوری اسلامی ایران گفت: عربستان سعودی برای خروج از انزوای سیاسی تلاش دارد با میانجی‌گری یک کشور ثالث، پل‌های تخریب شده خود با تهران را ترمیم کند. از طرف دیگر باج خواهی ترامپ از مقامات سعودی تا اندازه‌ای آنها را برای بهبود مناسبات منطقه‌ای به تکاپو وا داشته است.

به گزارش جام جم آنلاین، قاسم الارجی وزیر کشور عراق به تازگی با اشاره به سفر اخیر خود به عربستان و دیدار با ولیعهد این کشور گفت: محمدبن سلمان رسما از من درخواست کرد تا عراق واسطه‌ای بین ایران و عربستان برای کاهش تنش ها باشد.

به گفته این مقام عالی رتبه عراقی، عربستان سعودی به طور رسمی از حیدرالعبادی ،نخست وزیر عراق خواست بین این کشور و جمهوری اسلامی ایران میانجیگری کند. وی نیز دیدگاه عربستان را به طرف ایرانی منتقل کرد که این مساله نگاه مثبت تهران را در پی داشت.

با این وجود در یکی از آخرین اظهار نظرهای متناقض از سوی ریاض، یک مقام مسئول سعودی گفت، این کشور خواستار هیچ نوع میانجیگری با ایران نشده است؟! به هر جهت شواهد رفتاری و تعدیل سیاست‌های منطقه‌ای حکام عربستانی بویژه در خصوص همکاری مطلوب با کشورمان برای اعزام حجاج، بیانگر واقعیاتی آشکار در عرصه سیاست خارجی این کشور حوزه خلیج فارس است.

در این رهگذر از رفت و آمدهای مقتدا صدر روحانی شیعه عراق و ملاقات او با محمد بن سلمان نباید غافل شد، شاید تیم در سایه ولیعهد سعودی برخلاف اظهارات برخی از مسئولین این کشور، ترمیم کننده بنایی باشد که خودشان عامل ویرانی آن در رابطه با ایران شدند.

در همین ارتباط حسن هانی‌زاده کارشناس سیاست خارجی و مسایل اعراب منطقه در گفت‌وگو با جام جم آنلاین اظهار کرد: برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در پی یک میانجی معتبر برای حل و فصل مناقشات با ایران بوده که یکی از آن واسطه‌ها حیدرالعبادی نخست وزیر کشور همسایه عراق است.

وی اقدام سعودی‌ها را گامی مثبت در بهبود روابط دو همسایه دانست و افزود: گرچه در خصوص تمایل آنها برای بهتر شدن رابطه با ما بطور رسمی هنوز بیانیه‌ای منتشر نشده اما باید گفت، شرایط وخیم دولت عربستان در منطقه و جهان حکام این کشور را ناگزیر به تجدید نظر در مواضع منطقه‌ای کرده است.

این کارشناس سیاست خارجی در تشریح دلایل چرخش مواضع ریاض نسبت به تهران خاطر نشان کرد: انزوای شدید بین‌المللی و شکست‌های مکرر عربستان در جبهه‌های سوریه- عراق – یمن و کل منطقه سعودی‌ها را وادار کرد، برای برون رفت از شرایط موجود خواستار بر قراری دوباره روابط حسنه با جمهوری اسلامی ایران شوند.

هانی زاده تصریح کرد: گرچه سیاست‌های دولت سعودی چندان برای ما شفاف نیست اما چنانچه آنها قصد دارند پل‌های شکسته میان ایران و عربستان را ترمیم کنند، این موضوع موجب بازگشت ثبات و آرامش به خاورمیانه و غرب آسیا خواهد شد.

وی علاوه بر رایزنی غیر مستقیم ریاض برای حل منازعات خود با ایران، عقب نشینی آنها در موضوع سرنگونی اسد از قدرت را نشانه آشکار تعدیل سیاست‌های شکست خورده آل سعود خواند و گفت: در شرایط کنونی شاهزادگان سعودی به این نتیجه رسیده‌اند با سیاست باج خواهانه آمریکا مطابق آنچه در سفر ترامپ اتفاق افتاد و منجر به چپاول 500 میلیارد دلار پول عربستان به خاطر خرید تسلیحات شد، کاخ سفید قصد دارد چتر حمایتی خود را با هزینه هنگفتی که از جیب سعودی ها پرداخت می شود بر این سر شبه جزیره نگه دارد، بنا بر این آنها ترجیح می‌دهند با بازنگری در مواضع خصمانه خود همکاری با همسایگان را از سر گیرند تا شاید از نفوذ واشنگتن در منطقه کاسته شود.

کارشناس مسایل اعراب منطقه خاطر نشان کرد: امروز عربستان به این درک رسیده است که ظرفیت رقابت با ایران برای مدیریت منطقه را ندارد و هر روز یک گام به عقب می‌رود. بنابراین نظر به تحولات اخیر که بدان اشاره شد، در صورت صحت گفتار سعودی‌ها دستگاه دیپلماسی کشورمان این آمادگی را دارد(طبق برنامه‌های منطقه‌ای دوره جدید در وزارت خارجه) از رفتار گذشته عربستان چشم پوشی کند.

اما در خصوص نرمش سیاسی محمد بن سلمان و علاقه وی برای بهبود دوباره مناسبات با ایران نظر حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس را جویا شدیم. وی به جام جم آنلاین گفت: واقعیت این است که مناسبات ایران وعربستان همیشه به نوع رفتار سعودی‌ها بستگی داشته و در طول ادوار گذشته آنها با ما رفتاری انتحاری داشته‌اند.

نماینده خانه ملت با اشاره به سابقه تاریک سیاست خارجی ریاض در قبال ایران یادآور شد: پس از برجام با اینکه دولت یازدهم بر ضرورت تعامل با همسایگان خود از جمله عربستان اصرار داشت اما دولتمردان سعودی در یک عملیات خودزنی بی منطق اقدام به ایران هراسی در دنیا کردند و با کارشکنی در بحث حج و حادثه منا خصومت ضد ایرانی را به آخرین حد نشان دادند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: نظر به تقویت دیپلماسی منطقه‌ای دولت دوازدهم و پیگیری سیاست تنش زدایی، در صورت حسن نیت ریاض روابط دو دولت مهم منطقه پس از گذشت سال‌ها دوباره احیا خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید