زنگنه، بلد راه صنعت نفت

    کد خبر :83278

 

صنعت نفت ایران با وجود قدمتی فراتر از 100 سال هنوز نیازمند سرمایه‌گذاری و توسعه است.

به گزارش بازتاب به نقل از ایران ، مطابق با برنامه ششم توسعه و افق 1404 این صنعت باید در 4 سال آینده نزدیک به 200 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند تا توسعه میادین مشترک بویژه در غرب کارون و پارس جنوبی انجام، زنجیره صنعت پتروشیمی تکمیل و پالایشگاه‌های کشور به روز شود و صدها اقدام دیگر از افزایش تولید نفت خام، گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی تا سهم ایران از تجارت جهانی گاز را محقق کند. این موضوع علاوه بر سرمایه نیازمند مدیریتی قوی است.

با عنایت به این حجم انبوه کار در صنعت نفت، رئیس جمهوری در چند روز اخیر بیژن نامدار زنگنه را که سه‌دوره وزیر نفت ایران بوده، به‌عنوان وزیر پیشنهادی نفت برای کابینه دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است. اما آیا کسی توانمند‌تر از زنگنه برای تصدیگری در سمت وزیر نفت می‌توان یافت. مهدی عسلی کارشناس ارشد انرژی می‌گوید: خوشبختانه یا بدبختانه در سطح مدیران و کارشناسان کسی به اندازه آقای زنگنه مسلط بر صنعت نفت نیست. عسلی در گفت‌و‌گو با «ایران» اذعان کرد: اینکه چرا در ایران نیرویی مانند ایشان تربیت نشده تأسف برانگیز است و اکنون جای این بحث نیست. به هر حال صنعت نفت اکنون نیازمند حضور چنین مدیر کارآمدی است.

زنگنه نقشه راه را بلد است

تقریباً تمام کارشناسان انرژی در مورد توانمندی بیژن زنگنه در صنعت نفت اتفاق نظر دارند. اینکه او می‌داند مسیر درست برای حداکثر کردن منافع ملی کدام است و برای رسیدن به این جایگاه چه باید کرد.

در این باره مهدی عسلی با اشاره به رویکرد کارشناسی این بحث اظهار کرد: اول آنکه، ایشان به خاطر تجربه‌های قبلی هم در بخش داخلی صنعت نفت و هم بر بازارهای بین‌المللی انرژی تسلط و اطلاعات بالایی دارد. موضوع دوم اینکه ایشان می‌داند در صنعت نفت چه باید کرد و این موضوع بسیار اهمیت دارد.

وی با تأکید بر اینکه زنگنه برنامه کاملی دارد و می‌داند که نیاز صنعت نفت در این برهه از زمان چیست، عنوان کرد: وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم می‌داند که اولویت و راهکار کدام است. هر کس دیگری جای او باشد تا کارها را در دست بگیرد زمان می‌برد و از دست دادن زمان در صنعت نفت دیگر جایز نیست.

به عقیده کارشناسان، امتیاز دیگر زنگنه روابط او با مقامات کشور است. در این خصوص عسلی عنوان کرد: زنگنه 26 سال در این کشور وزیر بوده و زبان مقامات کشور و نمایندگان مجلس را خوب می‌فهمد. این موضوع در پیشبرد اهداف صنعت نفت اهمیت ویژه‌ای دارد. او ادامه داد: همچنین رؤسای خیلی از شرکت‌های بین المللی نفتی بعد از برجام مذاکرات نفتی با زنگنه را شروع کرده‌اند و استراتژی و راهبرد را می‌دانند. برایشان آسان‌تر است که مذاکرات را جلو ببرند. وزیر شدن مجدد ایشان علامت خوبی به آنهاست مبنی براینکه با همان رویکرد قبلی راه را جلو ببرند. در حالی که مفهوم گذاشتن یک وزیر جدید، بازگشت مذاکرات به عقب است.

زنگنه یک برند است

همان‌طور که اشاره شد جذب سرمایه خارجی در صنعت نفت که اکنون یک اصل ضروری به شمار می‌رود، نیازمند جلب اعتماد شرکت‌های بین‌المللی است. علیرضا کلاهی صمدی، عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران عقیده دارد که زنگنه به پیشرفت این مذاکرات کمک شایانی خواهد کرد چراکه او یک برند است و به صنعت نفت اعتبار می‌بخشد.

او در این باره گفت: زنگنه جزو وزیران کارآمد دولت یازدهم بود. اگرچه کارشکنی‌های بسیاری در کار ایشان انجام شد اما قدم‌های زیادی برداشت. صنعت نفت بسیار تحسین برانگیز است. باوجود فشارهای وارده توانست سرمایه‌گذاران خارجی را به ایران بیاورد و مستقیم و غیر مستقیم بر فضای اقتصادی و سیاسی کشور اثر بگذارد.

کلاهی با اشاره به امضای قرارداد نفتی با توتال فرانسه در زمان وزارت زنگنه در دولت یازدهم و فروریختن دیوارهای تحریم با امضای این قرارداد اذعان کرد: به‌عنوان نماینده بخش خصوصی مدعی هستم که حضور شرکتی مثل توتال در ایران بسیار مثبت بوده است. این موضوع به مثابه یک فشنگ در خشاب مذاکره‌کنندگان ایرانی است و موفقیت آن متعلق به زنگنه است. کلاهی می‌گوید: زنگنه در دایره بین‌الملل برای خود وزن و اعتباری دارد که هیچ کس مانند او نیست. تسلط و آشنایی او به ادبیات جهانی می‌تواند کمک زیادی به پیشبرد اهداف ایران کند.

زنگنه زیرساخت‌های 4 سال آینده را فراهم کرد

سیدعماد حسینی،‌ یکی دیگر از کارشناسان انرژی با تأکید بر کارآمدی برجام در عقد قرارداد با «توتال»، بیژن نامدار زنگنه را توانمندترین فرد برای مدیریت در حوزه نفت و انرژی خواند و گفت: توانمندتر از زنگنه در حوزه نفت نداریم. وی ادامه داد: ما علاوه بر افزایش تولید بهره‌برداری از فازهای مختلف را انجام داده‌ایم. ما این ظرفیت را داریم تا تولید بشکه‌های نفتمان را افزایش دهیم اینها در حوزه تولید است و در حوزه‌های دیگر نیز اتفاقات جالبی رخ داده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید